• Anonym (Hjärnsläpp)

Hur många Symmetrilinjer?

Som sagt: hur många symmetrilinjer finns det i varje flagga? Australien, Skottland och Sverige.

Vilka linjer är det man ska räkna egentligen?
    Vet ju att symmetri är en spegling men om man ska räkna alla symmetrilinjer är det då sidokanterna på flaggan också eller vad?
    Totalt hjärnsläpp - vet inte hur jag ska tänka. Ju mer jag tänker ju mer låser det sig, vill bara veta hur man ska tänka. Säkert superenkelt - så är det någon som kan?
  • Svar på tråden Hur många Symmetrilinjer?
  • Kerubmamman

Halvorna ska vara lika stora och varandras spegelbild. Så sidokanten kan inte vara en symmetrilinje eftersom ena sidan är helt tom. 

Testa genom att hålla för ett papper där du tror symmetrilinjen går. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Hjärnsläpp)

Om jag håller för på australiens flagga på halva korset (bara i union jack-delen) horisontellt så får jag det till tio linjer om jag räknar med alla röda och vita så då borde det bli 20 symmetrilinjer - eller?

• Lena

Australien har ingen eftersom man måste ta med hela. Skottland har två och Sverige har en. Union Jack har två precis som Skottland. Schweiz har fyra eftersom flaggan är kvadratisk.

• Anonym (Hjärnsläpp)

Jaha så man tänker sååååå... Jag hade helt snöat in på linjer! Usch vad korkad jag är men - tack!

• Kerubmamman
    Anonym (Hjärnsläpp) skrev 2014-01-09 22:50:19 följande:
    Jaha så man tänker sååååå... Jag hade helt snöat in på linjer! Usch vad korkad jag är men - tack!
    Tänk att du ska vika flaggorna i hälften och få likadana sidor. Ungefär som när man klipper hjärtan av ett dubbelvikt papper. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Hur många Symmetrilinjer?