Anonym (plommon) skrev 2014-01-09 23:05:22 följande:
Jag har ingen hörselnedsättning, men inte hör jag mina tankar för det. Tankar är ju alldeles för snabba för att man ska hinna höra ord. Det handlar snarare om bilder och andra komplexa fragment som innehåller många saker på samma gång.
Fast ofta uppfattar man det nog ändå att man hör sina tankar som en inre monolog, även om de i själva verket är snabbare än ord. Men inte alltid och inte bara.
Jag blev också nyfiken, hittade två länkar på ämnet:
illvet.se/fraga-oss/tanker-dova-i-ord
"Människor tänker inte bara i ord. Tankar är ett komplicerat samspel av sinnesintryck, bilder och känslor. Faktum är att vi sannolikt tänker i ord och meningar enbart när vi skall formulera oss i tal eller i skrift. Därför kan döva tänka lika varierat och nyanserat som alla andra. När de skall formulera tankarna intellektuellt, ser vissa det skrivna ordet framför sig, medan andra ser en bild av tecknet, som det formas med händerna och kroppen."
illvet.se/fraga-oss/tanker-dova-pa-teckensprak
"Många döva berättar att de i sina tankar – även i drömmen – ser händer som kommunicerar på teckenspråk framför sig. Forskare, som har studerat läsundervisningen för döva, har också funnit att många ”översätter” texten till teckenspråk inne i huvudet.
Liksom man inte kan säga att alla hörande hela tiden tänker i ett slags inre monolog, kan man heller inte säga, att alla döva alltid tänker på teckenspråk. Förmodligen tänker vi alla i en skön blandning av ord, bilder, ljud och vad i övrigt som kan ingå i hjärnans aktivitet. Att teckenspråk gärna låter sig användas som ”tankespråk”, råder det ingen tvekan om."
Intressant!