• Anonym (upprörd assisten)

Brukare utnyttjar sin beviljade assistans till att låta assistenten utföra sysslor åt övriga familjen!!!

Hur ställer ni er till detta? Personen är beviljad 6 timmar om dagen och assistenten ägnar stor del av tiden åt att stryka kläder och hänga tvätt även åt övriga familjemedlemmar (som kan utföra det själva!) och ordna med annat som inte är av nödvändigt att en assistent gör. Jag blir förbannad! Assistansbolaget vet tydligen om detta men vad säger försäkringskassan? Finns de som fått sina assistanstimmar reducerade fast att de behöver dem och så gör folk så här, det är beklämmande!

• Svar på tråden Brukare utnyttjar sin beviljade assistans till att låta assistenten utföra sysslor åt övriga familjen!!!
  • Mälaröbo

Om jag har förstått det rätt så kan assistans ibland betyda att man är brukarens förlängning och att man gör de saker som brukaren själv skulle bidra med i familjen om han/hon kunde själv...

Jo till viss del, men att flera timmar om dagen går till att stryka familjens kläder? (Alltså ALLT) Bädda en nästan vuxen persons säng? Ska nog ringa försäkringskassan och fråga.

• Anonym (pa)

Jag jobbade som pa till en yngre flicka för några år sedan. Där ingick att stryka tvätt, tvätta, städa osv. Detta för att det var ngt som flicka skulle kunna gjort själv om hon inte behövt en assistent. Att vara pa innebär ju att vara brukarens förlängda arm. Hushållssysslor ska ju göras, av dig då om brukaren inte kan. Sen ska ju brukaren försöka. Jag gjorde så att när jag strök tex så fick flickan ibland hjälpa till att ta upp upp kläder och vika samt även hålla högen efteråt. Man får ju låta de vara med på allt de kan. Det tar visst längre tid men så får det bli. Men absolut kan strykning, tvätt, städning och matlagning åt övriga familjen ingå...inom rimliga gränser.

• Anonym (ja)
    Anonym (upprörd assisten) skrev 2014-01-10 09:05:10 följande:
    Jo till viss del, men att flera timmar om dagen går till att stryka familjens kläder? (Alltså ALLT) Bädda en nästan vuxen persons säng? Ska nog ringa försäkringskassan och fråga.
    Ja? Om vi säger så här. Eva är hemmamamma och ansvarar för barn och hushåll. Så råkar hon ut för en olycka. Menar du då att assistenten inte ska få utföra Evas arbetsuppgifter i hemmet?
    Anonym (ja) skrev 2014-01-10 09:11:20 följande:
    Ja? Om vi säger så här. Eva är hemmamamma och ansvarar för barn och hushåll. Så råkar hon ut för en olycka. Menar du då att assistenten inte ska få utföra Evas arbetsuppgifter i hemmet?

Nej jag tycker inte det ingår i en assistents uppgifter att göra saker åt familjen som kan ta hand om sin tvätt.och säng.själva. Att vara hemmafru är ett val som inte ska kosta något, nu kostar det ju pengar för skattebetalarna.
  • Anonym (nej)

Om det innebär att Evas man och nästan vuxna ungar inte gör ett dugg utan sitter framför TV eller spelar dataspel och låter assistenten stryka deras kläder och bädda tonåringens säng så..   Nej!

Anonym (pa) skrev 2014-01-10 09:09:39 följande:
    Jag jobbade som pa till en yngre flicka för några år sedan. Där ingick att stryka tvätt, tvätta, städa osv. Detta för att det var ngt som flicka skulle kunna gjort själv om hon inte behövt en assistent. Att vara pa innebär ju att vara brukarens förlängda arm. Hushållssysslor ska ju göras, av dig då om brukaren inte kan. Sen ska ju brukaren försöka. Jag gjorde så att när jag strök tex så fick flickan ibland hjälpa till att ta upp upp kläder och vika samt även hålla högen efteråt. Man får ju låta de vara med på allt de kan. Det tar visst längre tid men så får det bli. Men absolut kan strykning, tvätt, städning och matlagning åt övriga familjen ingå...inom rimliga gränser.

Den här personen kan inte göra så mycket så assistenten får göra allt, inget konstigt alls såklart men att flera timmar om dagen går åt till städnong, strykning, hänga tvätt osv? Väldigt lite av tiden går åt till att hjälpa brukaren på annat sätt. Känns mer som att de får städhjälp än assistans.
    Anonym (nej) skrev 2014-01-10 09:36:15 följande:
    Om det innebär att Evas man och nästan vuxna ungar inte gör ett dugg utan sitter framför TV eller spelar dataspel och låter assistenten stryka deras kläder och bädda tonåringens säng så..   Nej!

Det verkar vara så. Det städas extremt mycket, dammas och moppas fast att det är rent, vattnet som hälls ut är alltså genomskinligt för det finns ingen smuts att torka bort. Visst, en del är pedanter men jag tycker inte att assistans ska gå åt till det.
Svar på tråden Brukare utnyttjar sin beviljade assistans till att låta assistenten utföra sysslor åt övriga familjen!!!