• Anonym (Bonus svartsjuk?)

Hur hantera/göra? Behöver råd

Lever i ett samboförhållande och har en bonus på elva år. Han är en härlig kille på alla sätt och vis och har MASSOR med energi. Oftast glad och sprallig, full rulle helt enkelt. Det är inga problem mellan honom och mig, vi funkar bra ihop (så klart har vi våra duster). Men, nu till problemet: Han är på sin syster HELA TIDEN. Hon är snart elva månader, och jag är glad att han vill leka med henne och vara med henne så mycket, men ibland ska han in och ta över. Typ när hon ska ha mat, byta blöja, bada, han ska ta vagnen när man går... Egentligen så är det så att så fort man gör nå med henne (spelar ingen roll vem det är) så är han framme. Man kan inte leka med henne el ge henne uppmärksamhet utan att han är där och "tar över" el hur man nu ska säga.
    Har funderat på om det är svartsjuka så vi har försökt ge honom mera uppmärksamhet. Han har fått börja alla sporter han vill, vi har varit på alla träningarna, men han har slutat allt. Vi försöker ha myskvällar när syster har lagt sig, försöker hitta på saker med bara honom men hans beteende fortsätter. Vi har pratat med honom och sagt att det är super att han älskar sin syster så mycket men att vissa saker måste han låta oss föräldrar göra. Men han lyssnar inte på det örat så tillslut måste man säga till på skarpen, vilket inte är roligt för vi vill ju inte att han ska tro att han inte får vara med sin syster. Ursäkta rörigt inlägg :)

• Svar på tråden Hur hantera/göra? Behöver råd
  • Anonym (Marian)

Kan det vara så att han saknar sin syster mycket när han är hos mamman, precis som en del barn saknar husdjuret de är borta en vecka från och vill umgås konstant med det?

Varför inte låta honom vara med och tycka det är kul? Han går väl i skolan vilket ger dig större delen av dagen till egentid med 11 månaders?

• Påven Johanna

Det är nog ett övergående intensivt intresse. Snart är det lillasyster som kutar efter och vill vara med fast hon inte får istället. 

Kan ni förekomma honom och be honom utföra vissa storebrorsplikter? Alltså ge honom uppgifter, gärna lite komplicerade sådana? Istället för att han ska försöka sig på att skapa möjligheterna själv. En del saker gör det väl inget om han tar över heller? Eller? 

• Litet My
    Påven Johanna skrev 2014-01-10 10:07:16 följande:
    Det är nog ett övergående intensivt intresse. Snart är det lillasyster som kutar efter och vill vara med fast hon inte får istället. 

Kan ni förekomma honom och be honom utföra vissa storebrorsplikter? Alltså ge honom uppgifter, gärna lite komplicerade sådana? Istället för att han ska försöka sig på att skapa möjligheterna själv. En del saker gör det väl inget om han tar över heller? Eller? 
    Tänker lite samma sak, om ett tag är det lillasyster som kutar efter storebror, river och förstör hans saker och skriker och slåss Flört

Jag tror också det är övergående, min 8,5 åring var också¨sådan med lillasyster i början men det avstog när hon började bli "jobbig", tänker också att vissa saker kan han väl få göra om han vill, en 11 åring klarar en hel del.Och som någon skrev, du har väl egentid med lillasyster när 11 åringen är i skolan? Så det blir väl inte att du "missar" henne.

Tid har jag för henne, har ingenting med det att göra. Men blir lite påfrestande när man ska byta blöja och han kommer och nästan tar över, eller när man ger henne mat och han rycker skeden ur handen på en mm. Men får väl hoppas det är så att det är övergående.

• Påven Johanna
    Anonym (Bonus svartsjuk?) skrev 2014-01-10 10:29:13 följande:
    Tid har jag för henne, har ingenting med det att göra. Men blir lite påfrestande när man ska byta blöja och han kommer och nästan tar över, eller när man ger henne mat och han rycker skeden ur handen på en mm. Men får väl hoppas det är så att det är övergående.
    Kan ni inte förekomma honom, som sagt, och vid vissa tillfällen be honom hjälpa henne med maten (hon gillar kanske att äta själv också?) eller höra med honom om han har lust att byta på henne eller föreslå en annan viktig insats han kan göra?

Jag tycker att det är trist om ni skäller på honom för att han vill vara en bra brorsa och en hjälpsam son. 

Skälla på honom får vi göra när vi har sagt åt honom fyra, kanske fem gånger att inte busa upp henne för att hon ska varva ner så hon kan sova. Han har fått byta blöja men det blir tyvärr slarvigt gjort. Mata henne och bada henne osv får han göra hur mycket han vill, men jag accepterar inte att han bara kommer in och tar över när man gör något.

• Anonym (Marian)
    Anonym (Bonus svartsjuk?) skrev 2014-01-10 10:56:16 följande:
    Skälla på honom får vi göra när vi har sagt åt honom fyra, kanske fem gånger att inte busa upp henne för att hon ska varva ner så hon kan sova. Han har fått byta blöja men det blir tyvärr slarvigt gjort. Mata henne och bada henne osv får han göra hur mycket han vill, men jag accepterar inte att han bara kommer in och tar över när man gör något.
    Kan inte han få hjälpa till att natta, berätta hur man gör och varför?

Jag tror att om man gör en för stor konflikt av det så kan det blir värre men åt andra hållet. Och som sagt han är i skolåldern och är hos er hur ofta?
    Trots allt blir det ju inte så många extratimmar för honom att vara med henne vilket han väl kan få?

Han är vv, han får all tid med henne som han kan få. Som sagt, han får göra allt med henne som han kan, men det han tycker är roligast är att busa med henne, vad han än gör.  Vid matning, nattning, bad.. Ja, allt. Och vi har förklarat att det finns tid för lek, men att man inte alltid kan leka. Därför blir detta ett problem.

• Påven Johanna
    Anonym (Bonus svartsjuk?) skrev 2014-01-10 11:15:37 följande:
    Han är vv, han får all tid med henne som han kan få. Som sagt, han får göra allt med henne som han kan, men det han tycker är roligast är att busa med henne, vad han än gör.  Vid matning, nattning, bad.. Ja, allt. Och vi har förklarat att det finns tid för lek, men att man inte alltid kan leka. Därför blir detta ett problem.
    Så vad tycker du om våra råd då? Du har inte med ett ord kommenterat de råd du fått, utan framhärdar bara i att upprepa kritiken mot storebror. 
  • Anonym (Marian)
    Anonym (Bonus svartsjuk?) skrev 2014-01-10 11:15:37 följande:
    Hur gör ni med andra saker han inte han tar en tillsägelse för?

Jag tycker din vidare diskussion börjar gå åt en annan riktning än din TS.
Svar på tråden Hur hantera/göra? Behöver råd