• Anghammarad

Det är dags att ta bort bokstäver från alfabetet.

Det finns idag ett antal bokstäver och stavningar i det svenska språket som är helt onödiga. Bokstäver som helt kan strykas är exempelvis C, Q, W och Z. De behövs inte utan kan rakt av ersättas med S, K, V och S respektive. På samma sätt är det idag helt idiotiskt att exempelvis stava ord som gärna med g,  kock med o och ck eller sax med x. De borde stavas som de uttalas, dvs järna, kåkk och sakks.

Jag manar till revolution okk kåmmer från okk med nu att alltid skriva mina inlegg på fammiljeliv så som ett modärnt språk borde se ut. Ni borde jöra samma sak.

• Svar på tråden Det är dags att ta bort bokstäver från alfabetet.
  • MissOrange

Enda-ända, hur ska du veta om du ändrar till ända-ända, som du verkar föreslå när du skriver "modärnt". Tyvärr språket är redan uppbyggt på detta sätt. Då får du lov att hitta på ett helt eget språk istället.

• Anghammarad
    MissOrange skrev 2014-01-10 10:22:43 följande:
    Enda-ända, hur ska du veta om du ändrar till ända-ända, som du verkar föreslå när du skriver "modärnt". Tyvärr språket är redan uppbyggt på detta sätt. Då får du lov att hitta på ett helt eget språk istället.

Fast "gift" och "gift" stavas eksakt likadant redan idag och fålk värkar inte ha så svårt att hålla reda på åm det hanndlar om ektenskap eller enn farliga subbstanns.
  • Philippa
    Anghammarad skrev 2014-01-10 10:32:40 följande:

Fast "gift" och "gift" stavas eksakt likadant redan idag och fålk värkar inte ha så svårt att hålla reda på åm det hanndlar om ektenskap eller enn farliga subbstanns.

Du skriver ju helt obegripligt.... jättejobbigt att läsa din text!
  • MissOrange

Visserligen styr sammanhanget och man kan oftast gissa det till vilket ord man menar. Men i din mening ovan så är du inte konsekvent när du nu försöker utelämnar vissa bokstäver. Gör upp ordentliga stavningsregler och sedan kan du presentera ditt verk.
  • MissOrange

Bara för att jag skulle vara så noga med dina stavningar så skriver jag själv fel of course :p utelämna *

• clembke

Fast jag säger ju aldrig fålk utan folk, likadant inte åm utan om. Dessutom säger jag inte ektenskap utan äktenskap så du byter bokstäver på ord som blir jättekonstiga... :-P

I ordet exakt uttalar jag x o inte eksakt.
  • Anghammarad
    clembke skrev 2014-01-10 10:48:06 följande:

Fast jag säger ju aldrig fålk utan folk, likadant inte åm utan om. Dessutom säger jag inte ektenskap utan äktenskap så du byter bokstäver på ord som blir jättekonstiga... :-P
    I ordet exakt uttalar jag x o inte eksakt.

Fast "folk" uttalas inte folk på svennska utan fålk (eller tom fållk) Sejjer du på ett annat sett så sejjer du fel.
  • SpanskaFlugan

Och hur hade du tänkt göra med alla ortsnamn och personnamn samt efternamn som innehåller de bokstäverna?

• Anghammarad

Egennamn får såklart finnas kvar såmm de är. Såmm en pittoresk kvarleva från svunna tider. 

Svar på tråden Det är dags att ta bort bokstäver från alfabetet.