• AngelOfHarlem

    Enbarnsföräldrar, vill ert barn ha ett syskon?

    Till er som bara har ett barn undrar jag om ert barn under perioder velat haft eller tjatat om ett syskon? I såfall, hur har ni bemött och förklarat att barnet inte kommer att få det?

    Jag vill ingenting särskilt med tråden, är bara nyfiken eftersom jag själv bara har ett barn, som i perioder efterfrågat en lillasyster. Glad

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-10 11:18
    Ni får också gärna berätta om det är ert val att bara skaffa ett barn, eller om ni av nån anledning inte kan få fler barn.

  • Svar på tråden Enbarnsföräldrar, vill ert barn ha ett syskon?
  • Queenie70

    Ja, det vill han. Verkligen. Blir ledsen när jag berättar att det inte kommer att bli så.

  • Sisisisi

    Min son ville inte ha ett syskon. Nu har han en lillebror men är inte glad över att ha syskon.


    Keep your child rear facing for as long as possible!

  • Pandamamma79

    Nu svarar jag för mig själv.

    Har sedan jag förstod vad syskon var velat ha syskon. Fick aldrig det!

    En stor sorg för det idag!

  • Tow2Mater

    Ja, har fått höra det ett par ggr av 5-åringen. Nu senast var det "mamma, du och pappa kommer att dö, och jag blir ensam" och "jag har inga vänner".
    Jag sa: "Det är länge dit" och "du kan skaffa egna barn och vänner då du slir stor".
    Han svarar: "Men jag kan inte ha en baby i min mage".
    Jag: "Men du kan gifta dig med en flicka som kan ha en baby i sin mage".
    Han funderar lite, och börjar prata om något annat....
    :)

    (Och nej, det blir inga fler hos oss, fast vi säkert skulle kunna få fler.)

  • Duckan

    Hon är sju och ja, hon vill inget hellre än att få ett syskon. Vi kan dock inte ge henne det och även om vi kunde är jag inte så säker på att vi skulle vilja ha fler. Men kanske.

  • AngelOfHarlem
    Queenie70 skrev 2014-01-10 11:17:35 följande:
    Ja, det vill han. Verkligen. Blir ledsen när jag berättar att det inte kommer att bli så.
    Det låter jobbigt. Men visst är det så att ni inte kan få mer barn, eller har missuppfattat det? För oss är det ju ett val vi gjort, så det är ju liksom inte ledsamt för oss, om du förstår hur jag menar. Men det är klart att det samtidigt är tråkigt för vår dotter när vi märker att hon längtar efter ett syskon.

    Nu har det däremot lugnat ner sig, det var lite värre för ett par år sedan.
  • AngelOfHarlem
    Tow2Mater skrev 2014-01-10 14:27:30 följande:
    Ja, har fått höra det ett par ggr av 5-åringen. Nu senast var det "mamma, du och pappa kommer att dö, och jag blir ensam" och "jag har inga vänner".
    Jag sa: "Det är länge dit" och "du kan skaffa egna barn och vänner då du slir stor".
    Han svarar: "Men jag kan inte ha en baby i min mage".
    Jag: "Men du kan gifta dig med en flicka som kan ha en baby i sin mage".
    Han funderar lite, och börjar prata om något annat....
    :)

    (Och nej, det blir inga fler hos oss, fast vi säkert skulle kunna få fler.)
    Det låter lite som hemma hos oss. Vi pratar lite om det, men sen släpper hon det och pratar vidare om nåt annat Glad
  • nirakanna2

    Vår 4,5-åring vill ha en lillebror, men inte värre än han efter att ha fått förklarat att man inte kan låna dagiskompisens lillebror eller köpa en i affären, ändrar sig och säger att han vill ha en katt (ibland hund) Vi kan inte få fler barn, så det är inte mycket diskutera

  • Mrs Green

    Min 8-åring har faktiskt aldrig nämnt något om syskon, varken att hon vill ha eller att hon tycker att det är bra utan. 

  • Gladskit

    Min son är snart åtta år och han kan prata mycket om syskon i perioder. När vi hade besök av hans kusiner senast (trebarnsfamilj) frågade han varför inte vi också kan ha fler barn i vår familj. Och i helgen sa han att han inte tyckte att vi var en riktig familj för att vi bara var mamma, pappa och ett barn och att man ska vara minst mamma, pappa och två barn.

    Sånt hugger alltid rakt i hjärtat på en men det finns inte mycket mer att göra än att förklara att familjer kan se ut på olika sätt, i vår familj finns ett barn och det är du. Jag försöker att aldrig säga "vi har bara ett barn" eller "vi har bara dig" för han är verkligen inte så bara. Och det kan få så negativ klang annars.

    Vi har medvetet valt att stanna vid ett barn. Vet såklart inte om vi fysiskt sett skulle kunna få fler för vi har aldrig prövat, men vi är fortfarande nöjda. Kanske ändrar vi oss om fem år, kanske inte.

Svar på tråden Enbarnsföräldrar, vill ert barn ha ett syskon?