• umtre

Kastrera hanhund

Hej
    Har en ganska stor (35 kg) blandraskille på ett år som vi fått rådet att kastrera eftersom han är så intensiv. När vi tränar, har gått valpkurs och fortsättningskurs, brukar han utan problem genomföra de uppgifter han blir tilldelad men bara någon gång sen blir han uttråkad. Då försöker han få oss att ge upp genom att hoppa på oss eller att nypa oss där han kommer åt. När vi är ute och promenerar brukar han först ligga på som en galning i cirka 10 minuter innan han lugnar ner sig. Han är ständigt glad, inte aggressiv på andra hundar, katter eller människor. Han har inte börjat att lyfta på benet ännu och han bryr sig inte om löptikar även om han givetvis kan sniffa runt en stund där det luktar gott. Vi har även en gammal liten herre i familjen som markerar både här och där och den yngre bryr sig inte alls.

Jag tycker inte kastrering känns rätt, det är ju faktiskt en operation utan anledning och det finns ju alltid risker vid ingrepp. Vad har ni andra här för erfarenheter och råd.?

• Svar på tråden Kastrera hanhund
  • Jacqueline

Eftersom hunden inte uppvisar några tendenser på att han inte klarar av sin könsmognad/hormoner så verkar det ganska onödigt ja.

Man kan ju göra en kemisk kastrering som sitter i ca 6månader så ser ni ju hur det påverkar honom samtidigt.

• tjej87

Jag är för kastrering på hundar som man ändå inte ska avla på. Hundarna blir mer jämn i humöret och berörs inte av löptikar i närheten vilket ju kan vara väldigt stressande för en hanhund. Dessutom slipper man riskera att stå där med valpar om hunden lyckas komma lös.

Mina föräldrars hundar är kastrerade båda två och det har skett utan någon som helst form av komplikationer. Den ena kastrerades för bara 1 månad sedan och  den andra som varit kastrerad i drygt 5 år är fortfarande en glad, livlig hund med massa energi och i toppform rent hullmässigt. Visst, dom kan lägga på sig lite lättare men där får man ju som hundägare vara med och styra maten, godisintag, motion etc :)

• Birgitta2

Kastrering gör man om jycken visar mycket hundilska eller är totalt galen när tikar löper osv osv. Man kastrerar verkligen inte valp bara för att den är otroligt lekfull och intensiv. Vem har gett dig det rådet?

Jag tycker inte du ska lyssna på något annat än möjligen en kunnig hundinstruktör eller veterinär.

De flesta unghundar är intensiva. Man tränar inte en unghund förrän den är rastad. Och man tränar i mycket korta avsnitt eftersom en unghund inte har det tålamodet som krävs i form av uthållighet. 5 minuter per pass. Och då kan man klämma in ett par-tre pass på en timme typ. Man kan gärna sluta INNAN jycken tröttnar. Då blir det roligare för hunden.

Fast det finns lika många sätt att träna hund som det finns hundägare. Och lika många dumma råd som kloka. Skillnaden är att man själv skall veta vad som är bra och dåligt för sin egen hund.

• umtre

Vi har fått rådet av den instruktör vi går hos - hon är iof under upplärning men har rådfrågat sina studikamrater och lärare. 
    Eftersom det är rottweiler i blandningen (men även new foundland och podenco ibicenco)  tror hon att det finns risk för att han ska bli ohanterbar. 
    Hur länge ska vi räkna honom som unghund? När kan man ställa högre krav på längre koncentration? 
    Är det fel att använda strypkoppel på en ettårig hund som drar jättemycket? Känns som om han behöver det men vi får inte ha det när vi går på kurs. Har provat lite och man har ju en helt annan kontroll på honom med ett stryp. Han slutar att dra men vänder sig om och "småskäller"/gnäller på oss för att vi går för sakta. 

• Birgitta2
    umtre skrev 2014-01-10 13:22:52 följande:
    Vi har fått rådet av den instruktör vi går hos - hon är iof under upplärning men har rådfrågat sina studikamrater och lärare. 
    Eftersom det är rottweiler i blandningen (men även new foundland och podenco ibicenco)  tror hon att det finns risk för att han ska bli ohanterbar. 
    Hur länge ska vi räkna honom som unghund? När kan man ställa högre krav på längre koncentration? 
    Är det fel att använda strypkoppel på en ettårig hund som drar jättemycket? Känns som om han behöver det men vi får inte ha det när vi går på kurs. Har provat lite och man har ju en helt annan kontroll på honom med ett stryp. Han slutar att dra men vänder sig om och "småskäller"/gnäller på oss för att vi går för sakta. 
    Ett år är lagom för kastration. Att han drar beror inte på rasen, utan att ni helt enkelt inte lärt honom att inte dra. Det finns många tekniker för den träningen. Det krävs både tålamod och kunskap. Framförallt tålamod. Du ska inte behöva strypkoppel.

En ohanterlig hund beror ju helt på er - och visst kan han bli ngt lugnare vid en kastration, men det är verkligen inget ni ska räkna med. I första hand handlar det om uppfostran och lydnadsträning.
  • Dexter dot com
    Nu har du ju två aktiva raser som behöver aktiveras och jobba för att vara harmoniska varav en är en jaktras så mental stimulans är A och O. Genom att tex spåra med hunden så kommer den ner i varv och blir mer tillgänglig för inlärning.

Att använda stryp löser ingenting, behöver du hjälpmedel under tiden du tränar hunden att sluta dra så köp en VGWsele som är skonsam och ergonomisk.

Om ni tränat sen hunden var valp tycker jag absolut ni kan börja ställa högre krav nu men det beror ju helt på vad,hur och hur länge ni tränar just nu.

Att kastrera en hund utan problem känns helt onödigt med tanke på biverkningarna och om en hund är ohanterbar handlar det ju sällan om hormoner utan fel träningsmetod, bristande tillit till ägaren, bristande intresse för ägare och uppgifter.
  • Apopan

Alltså du har en unghund. Det flesta unghundar är sådär. De klarar inte av att fokusera på en uppgift för länge, och ibland glömmer de bort vad de lärt sig. 

Jag tycker helt enkelt inte att din hund är en bra kandidat för kastrering. Om du väger de eventuella riskerna med en kastrering med de eventuella fördelarna så tror jag också att du kommer komma fram till att det är bättre att vänta. Ge det ett eller två år. Då har hunden hunnit växa klart i kroppen (att knipsa av kulorna påverkar hur hunden växer) och då är de värsta unghundsfasonerna över, iaf om man har tränat under tiden. 

Har själv haft en skitjobbig unghund så jag vet hur frustrerande det kan vara, men jag tycker ni skall ha lite is i magen. 

• realisten

Andledningen till att hunden drar är för att ni helt enkelt är för tråkiga på promenaden.Börja med att belöna hunden varje gång hsn spontant tar kontakt med er. Hunden vill ha aktivitet lek och brottas med honom om han gillar det bjud upp till spontana minilekar MEN se alltid till att det är ni som börjar leken och avslutar leken. Och när ni gett hunden en uppgift som hsn klarat fint ta fram en trasa eller boll och lek med han. Få hunden att bli impad av er, hitta helt plötsligt en köttbulle ni slängt på marken. Det är bästa sättet tycket jag att få en hund att sluta dra. stryphalsband är bara rent raslande skräp.

Vänta med kastrering tycker inte det låter som eran hund visar tecken på att han behöver det i nuläget, Man kan aldrig räkna med att en hund blir lungnare efter det. Det vsr väldigt konstigt att eran instruktör sa något om att han kan bli ohanterlig. En instruktör borde veta att det har mef uppfostran att göra.
  • Fanny b

Jag skulle inte lyssna på din instruktör i detta fall, om han blir ohanterbar kommer det troligen inte bero på att han är fertil. När det gäller krav i träningen så tycker jag man ska gå efter vad hunden kan, inte hundens ålder. T ex om man köper en otränad hund på 3 år och märker att kompisens 2-åriga hund kan mer än denne, är det orimligt att resonera att min hund ska kunna lika mycket som kompisens yngre hund bara för min är äldre. Utan när det gäller krav i träningen så tycker jag man ska basera på det vad ens hund kan och hur mycket man tränar. Och om man upplever att hunden presterar sämre i träningen så är också ofta lösningen att ta reda på varför. Den kan tycka träningen blivit för tråkig t ex. Jag tycker det finns bättre sätt att lära hunden att gå fint i koppel än att använda stryp. Man kan t ex göra så att varje gång kopplet sträcks, så vänder man om och går åt andra hållet, man kan också göra en snurr. Syftet med detta är visa att hunden kommer inte dit den vill-framåt- om den drar i kopplet. Detta är tålamodskrävande och promenaderna kanske inte blir så långa i början, men man kan göra så att när man inte har tid eller lust med detta, så har man en haltigrimma eller liknande hjälpmedel på hunden, för på det sättet kan inte hunden dra i kopplet utan att man måste göra något.
  • umtre

Tack för alla svar, jag tror nog också att vi avvaktar med kastrering. Det var därför jag ställde frågan :) 
    Jag kan säga att vi jobbar hårt på att motivera honom till att gå ordentligt. Vi har provat både med stanna-varje-gång-han-drar knepet och vänd-riktning-knepet och visst hjälper det men det tar mer än en timme att gå runt kvarteret. Vi kämpar på men ibland känns det hopplöst. Kan säga att vi gjort såhär i ett par månader, även godis vid ögonkontakt och lek ibland men han har inte gett upp ännu i alla fall.
    Har även haft sele på honom efter att valpkursinstruktören rekommenderade det men det var en vanlig K9 sele och den gjorde nog bara saken värre i längden. 
    Han gillar att spåra och vi försöker göra det så ofta som möjligt, leker ofta och länge, tränar på att chilla i korgen mm. 
    Vi får helt enkelt kämpa vidare med promenixerna, förhoppningsvis ska det väl ge resultat till slut.

• Fanny b
    umtre skrev 2014-01-13 14:40:17 följande:
    Tack för alla svar, jag tror nog också att vi avvaktar med kastrering. Det var därför jag ställde frågan :) 
    Jag kan säga att vi jobbar hårt på att motivera honom till att gå ordentligt. Vi har provat både med stanna-varje-gång-han-drar knepet och vänd-riktning-knepet och visst hjälper det men det tar mer än en timme att gå runt kvarteret. Vi kämpar på men ibland känns det hopplöst. Kan säga att vi gjort såhär i ett par månader, även godis vid ögonkontakt och lek ibland men han har inte gett upp ännu i alla fall.
    Har även haft sele på honom efter att valpkursinstruktören rekommenderade det men det var en vanlig K9 sele och den gjorde nog bara saken värre i längden. 
    Han gillar att spåra och vi försöker göra det så ofta som möjligt, leker ofta och länge, tränar på att chilla i korgen mm. 
    Vi får helt enkelt kämpa vidare med promenixerna, förhoppningsvis ska det väl ge resultat till slut.

Har du några speciella rutiner innan du rastar hunden? Om du inte har det kan du testa följande: Innan du går ut med hunden ska den vara lugn. Du kan göra så att du öppnar dörren på glänt innan du kopplar hunden. Blir han ivrig för han förstår att han ska få gå ut, stänger du dörren. Säg inget till hunden och tänk inte på detta som en lydnadsövning, utan som hunden ska vara lugn för att få gå ut. När han lugnat ned sig öppnar du försiktigt igen, är han då lugn kopplar du honom och går ut med honom när han är lugn. Den första sträckan av promenaden kan du ha kort koppel på honom och när han då tar ögonkontakt med dig/går fint säger du varsegod eller ett annat ord, som till ska för din hund betyda att han får gå fritt i kopplet utan att dra. När du t e x vill att han ska gå vid din sida kan du korta kopplet igen och säga "här" och belöna honom när han går fint vid din sida.  Det som kan vara bra att tänka på är att när du berömmer honom använd ett lugnt tonfall, för om du säger BRAA!!!  eller liknande så kan det leda till att din hund blir uppspelt. Ordet varsågod bör också sägas i ett neutralt tonfall av samma anledning.
  • umtre

Tack för tipsen, det kan ju absolut vara värt att testa, just nu är enda kravet att han ska sitta ner innan kopplet tas på men så fort dörren öppnas är han på G om man säger så. 

Svar på tråden Kastrera hanhund