• vallakra

    Stressad av flytt

    Hej
    Vi har två kaniner som bor ute året runt och trivs utmärkt med det eftersom det sällan blir särskilt kallt här.

    För ett par veckor sedan upptäckte vi att den knasiga vintern gjort dem lite virriga så de hade fått fyra ungar! Hittills har de bott i sin utebur med tillhörande gård och det har gått jättebra.

    Nu har väderrapporten visat att det ska bli rejält kallt i helgen så vi flyttade in mamman och ungarna eftersom vi inte tror att ungarna skulle klara kylan.

    Tyvärr har mamman blivit ganska stressad av flytten. Hon verkar trött och andas väldigt snabbt.

    Hon har diat ungarna och bäddat om dem med hö och "pälsludd". Hon har även ätit både pellets och äpple efter flytten.

    Nu undrar jag vad jag kan göra för att lugna henne lite och naturligtvis undrar jag om vi gjort ett stort misstag och om det är någon fara för henne?

  • Svar på tråden Stressad av flytt
  • Cenedra

    Jag är absolut ingen expert men min första tanke är att mamman kanske tycker det är för varmt inne? Går det att göra det svalare åt henne? Eller möjligtvis låta henne bo ute med ungarna i alla fall och sätta upp en värmelampa så ungarna inte fryser?

    Du kanske kan ringa till en veterinär eller en 4H-gård och be om råd annars?

  • vallakra

    Tack för ditt svar! Nu verkar hon lite lugnare och har även ätit lite mer, vi låter dem vara i fred och hoppas på det bästa.

Svar på tråden Stressad av flytt