• enmamma

Stöd i skolan, ADHD

I höstas kom ett nytt barn till klassen.
    Det brukar ju ta lite tid att komma in i en ny skola.
    Lärare och föräldrar sa , bry er inte om barnet, hen menar inget illa
    med sina sparkar, slag och elaka prat.
    Flera barn i lågstadiet är rädda för denna elev.
    Mitt barn vet att det finns barn som har svårt att kontrollera sig mm,
    att de ska ha förståelse...

Men vilka insatser kan vi kräva från skolan?
    Barnet håller ej tyst, sitter still i klassrum.
    Stökar i kapprum, på gården, i matsalen.

• Svar på tråden Stöd i skolan, ADHD
  • Fjärilslarv

en personlig assistent/stödperson vore på sin plats.
    medicinering av barnet kanske.
    Varför tillåter man att barnet uppför sig på det sättet?

• Oleg
    Fjärilslarv skrev 2014-01-10 15:01:39 följande:
    en personlig assistent/stödperson vore på sin plats.
    medicinering av barnet kanske.
    Varför tillåter man att barnet uppför sig på det sättet?

Precis! Fy vad elakt av personalen att inte hjälpa denne pojke att lyckas och få lära sig hur man gör med kompisar. Han måste få en assistent som är med hela tiden och tränar in situationer. Kanske mår han bättre i en annan grupp med kanske tio elever?
  • Katlan
    Oleg skrev 2014-01-10 22:18:15 följande:

Precis! Fy vad elakt av personalen att inte hjälpa denne pojke att lyckas och få lära sig hur man gör med kompisar. Han måste få en assistent som är med hela tiden och tränar in situationer. Kanske mår han bättre i en annan grupp med kanske tio elever?
    Vem sa att det var en pojke?
  • Oleg
    Katlan skrev 2014-01-10 22:20:56 följande:

Det var mina egna könsstereotyper som talade från botten av mitt undermedvetna. Jag tänkte så starkt på en pojke som jag känner, att detta kom att handla om honom. :D

• jordgubbe0812
    Katlan skrev 2014-01-10 22:20:56 följande:
    Ingen. Men utåtriktad ADHD brukar handla om framförallt pojkar. Flickor brukar ha en annan variant med dagdrömmeri när konsentrationen tryter.

Att börja en ny etablerad klass måste vara svårt, rent generellt. Har man dessutom ett funktionshinder låter det väldigt opedagiskt att inte ge extra stöd för att barnet ska komma in rätt i klassen. Sen låter det skumt att ni inte ska bry er om att barnet slåss. 
    Pelle här är kleptoman så bry er inte om, ifall era saker försvinner. Han menar inget illla.
    Man ska naturligtvis visa hänsyn till barn med funktionshinder. Inom ADHD och i barnperspektivet innebär det att de andra barnen ska låta bli att avsikligt provocera personen ifråga (vilket ofta är roligt, då de reagerar starkt), att man respekterar att personen behöver göra vissa saker på ett annorlunda sätt (kanske sitta själv), etc. Det innebär inte att man ska tåla att bli slagen.

• missan75
    enmamma skrev 2014-01-10 14:38:58 följande:
    I höstas kom ett nytt barn till klassen.

Det brukar ju ta lite tid att komma in i en ny skola.

Lärare och föräldrar sa , bry er inte om barnet, hen menar inget illa

med sina sparkar, slag och elaka prat.

Flera barn i lågstadiet är rädda för denna elev.

Mitt barn vet att det finns barn som har svårt att kontrollera sig mm,

att de ska ha förståelse...

Men vilka insatser kan vi kräva från skolan?

Barnet håller ej tyst, sitter still i klassrum.

Stökar i kapprum, på gården, i matsalen.

Ni kan inte kräva något alls. Föräldrarna kan önska extra stöd, om de sedan får det eller ej återstår att se.
  • missan75
    Kanske mår han bättre i en annan grupp med kanske tio elever?

Sådana grupper existerar knappt i skolan längre.
  • Malmö01
    Fjärilslarv skrev 2014-01-10 15:01:39 följande:
    en personlig assistent/stödperson vore på sin plats. medicinering av barnet kanske. Varför tillåter man att barnet uppför sig på det sättet?

Tillåter? Det är ju tydligen väldigt svårt att låta bli i dagsläget.
    Sänk SD, MP, M, KD och S ur riksdagen
  • Fjärilslarv

njae jag syftade på att varför skickar man inte ut denna störande elev?
  • Malmö01
    Fjärilslarv skrev 2014-01-11 10:15:21 följande:
    njae jag syftade på att varför skickar man inte ut denna störande elev?

Så han/hon ska missa utbildning och uteslutas pga sin funktionsnedsättning?
  • Fjärilslarv
    Malmö01 skrev 2014-01-11 12:40:36 följande:

stör man undervisningen - ja. Det är tyvärr inte möjligt att hela klassen ska anpassa sig efter en enda elev som dessutom är våldsam.
  • MadHatter
    Fjärilslarv skrev 2014-01-11 13:41:13 följande:
    stör man undervisningen - ja. Det är tyvärr inte möjligt att hela klassen ska anpassa sig efter en enda elev som dessutom är våldsam.

Fast det är väl smartare att anpassa situationen/sätta in rätt stödinsatser så att barnet inte längre är våldsamt. Då får ju alla lugn ochvro och den undervisning de har rätt till.

Det borde ju skolan satsa på i första hand.
  • Malmö01
    Fjärilslarv skrev 2014-01-11 13:41:13 följande:

Ska man utesluta barn i rullstol också om klassrummet är trångt?
  • enmamma

Tack för era synpunkter.

Nu är det så att föräldrarna vill ge sken av att det inte är något fel på barnet.
    Barnet får sitta utanför klassrummet och arbeta och läraren går så gott hon kan.
    Det tråkiga är ju att detta barn tar så mycket energi från fröken att de andra blir lidande.

Har fått för mig att det är vårdnadstagaren som måste be om hjälp.
    Skolan eller andra föräldrar har ingen rätt att tycka, vet ni om det stämmer?

• Fjärilslarv
    MadHatter skrev 2014-01-11 13:46:52 följande:

Fast det är väl smartare att anpassa situationen/sätta in rätt stödinsatser så att barnet inte längre är våldsamt. Då får ju alla lugn ochvro och den undervisning de har rätt till.
    Det borde ju skolan satsa på i första hand.
    ja visst är det så, insatser är alltid bäst. När jag var liten vilket inte är så länge sen, jag är 25-30 år då åkte man ut om man störde lektionen. Det fungerar som sagt inte att en hel klass ska anpassa sig till en enda elev som är våldsam och hotfull och dessutom stör lektionerna.
    Malmö01 skrev 2014-01-11 13:49:14 följande:

Ska man utesluta barn i rullstol också om klassrummet är trångt?
    Kan inte riktigt se rellevansen? Men nej det ska man inte, någon i rullstol stör inte lektionen, eftersom en rullstol inte låter.
  • vinbär
    Malmö01 skrev 2014-01-11 12:40:36 följande:

så har det blivit för mitt barn som ej får vara med på lektionerna
    barnet har missat en hel termin pga av att rektorn har bestämt att barnet inte får vara i klassen med dom andra barnen vilket är väldigt ledsamt så barnet sitter ensam hela dagarna i ett rum med olika personer kan säga att han mår inte bra i skolan så jo barn utesluts bara för att många föräldrar hotar med att byta klass om pojken är kvar
  • vinbär

om barnet inte har resurs så kan ni föräldrar i klassen klaga till rktorn för ju fler som klagar desto mer lyssnar dom

• ledigidag
    vinbär skrev 2014-01-11 20:21:23 följande:
    så har det blivit för mitt barn som ej får vara med på lektionerna
    barnet har missat en hel termin pga av att rektorn har bestämt att barnet inte får vara i klassen med dom andra barnen vilket är väldigt ledsamt så barnet sitter ensam hela dagarna i ett rum med olika personer kan säga att han mår inte bra i skolan så jo barn utesluts bara för att många föräldrar hotar med att byta klass om pojken är kvar
    Varför får han inte vara kvar i klassrummet? Fungerar det inte med resurs i klassrummet? Är det för rörigt / stökigt för honom? Kan han vara med på vissa lektioner?

Problemet i TS fall verkar också vara att barnets föräldrar inte bryr sig eller vill erkänna att h*n har problem. Om de samarbetade istället för att motarbeta, skulle deras barn kanske slippa sitta utanför klassrummet, h*n skulle kanske få rätt hjälp så att det fungerade för alla!
  • missan75
    enmamma skrev 2014-01-11 14:21:47 följande:

Tack för era synpunkter.

Nu är det så att föräldrarna vill ge sken av att det inte är något fel på barnet.
    Barnet får sitta utanför klassrummet och arbeta och läraren går så gott hon kan.
    Det tråkiga är ju att detta barn tar så mycket energi från fröken att de andra blir lidande.

Har fått för mig att det är vårdnadstagaren som måste be om hjälp.
    Skolan eller andra föräldrar har ingen rätt att tycka, vet ni om det stämmer?

Skolan kan ge barnet/klassen en resurs. Det är inget föräldrarna behöver tacka ja till.
  • vinbär
    ledigidag skrev 2014-01-11 20:47:16 följande:
    Varför får han inte vara kvar i klassrummet? Fungerar det inte med resurs i klassrummet? Är det för rörigt / stökigt för honom? Kan han vara med på vissa lektioner?

Problemet i TS fall verkar också vara att barnets föräldrar inte bryr sig eller vill erkänna att h*n har problem. Om de samarbetade istället för att motarbeta, skulle deras barn kanske slippa sitta utanför klassrummet, h*n skulle kanske få rätt hjälp så att det fungerade för alla!
    han hade resurs men det fungerade ändå inte och klassen är extremtstörig så han kan inte koncentrera sig där det är många barn med olika svårigheter där föräldrarna blundar för att deras barn behöver stöd  "mitt barn gör väl inget mentaliteten råder där"
Svar på tråden Stöd i skolan, ADHD