behöver man behandla ögoninflammation?
eller läker det ut av sig själv?
Min son har feber med, men då ska det väl inte rinna gul vätska ur ögonen?
eller läker det ut av sig själv?
Min son har feber med, men då ska det väl inte rinna gul vätska ur ögonen?
Man kan i första hand prova att behandla själv. Då kokar man vatten och låter svalna, torkar rent ögonen ofta med ren handuk eller bomull, torkar inifrån och ut. (och inte gega med samma tuss flera gånger)
Om det inte blir bättre på ett par dagar får man uppsöka läkare.
badda med kokt ljummet vatten runt ögat. köp även ögondroppar på apoteket... Det lindrar klådan o du slipper att det sprider sig till andra ögat..
är man förkyld kan det sprida sig till ögonen om man är där med baciller på händerna o gnuggar sig i ögonen, som ju oftast barn gör.. Man gnuggar en snorig näsa först o sen kliar man sig i dom trötta ögonen...
så ni tror inte jag behöver ringa bvc imorrn, utan tvätta och vänta ett par dar?
Ögoninflamationer är mycket smittosamma, så tag kontakt med BVC, Lena
Min dotter har precis haft ögoninflammation & 4 dagar senare så har det försvunnit. Har torkat hennes ögon med ljummet vatten. Min man & jag fick dessvärre oxå ögoninflammation & det gick inte över så det blev salva för våran del. Mycket smittosamt med andra ord. Pratade med BVC ssk som sa att de behandlar inte små barn utan det läker av sig självt.
Enligt vår BVCsköterska ska man egenbehandla i fem dagar innan de gör något på så här små barn.
Vi har fått rådet att tvätta utifrån och in. Använda olika bomullstussar till ögonen samt att tvätta våra egna händer före och efter ögontvätten. Man ska även tvätta barnets händer.
Du ska tvätta utifrån och in som Altair skrivit.
Vi fick ögonsalva i dosetter av läkaren till Emma för hon hade gult var som rann i ögonen. Jag hade själv haft det innan så antagligen hade hon fått det av mig. Ögondropparna funkade inte alls (dessuton sved de lite eftersom jag testade själv) men när jag droppade koksaltlösning i hennes ögon (samma som jag gjorde i mina) så försvann det på en dag.
Koka 1 dl vatten och 1 krm salt och låt svalna.
Lycka till!