• Anonym (företagare)

Expansionsfond

Hej!

Jag undrar om avsättning i expansionsfond räknas med i beräkningen av föräldrapenning? Alltså om man avsatt 200 000, räknas det ändå med som grundande inkomst?

Sen undrar jag också, har ni gjort om hemsidan? Nu sist när jag skulle ansöka om föräldrapenning fick jag ge alla uppgifter igen och sen stod det att nu ska de beräkna om föräldrapenningen. Är detta något alla måste göra eller var det något särskillt för mig?

Tacksam för svar!

Mvh

• Svar på tråden Expansionsfond
  • Försäkringskassan

Hej!

Den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) beräknas utifrån de tre senaste årens taxerade inkomst. Den beräkningen ska göras utan hänsyn till avsättningar och återföringar inom ramen för periodiseringsfonder och expansionsfonder (PE-fonder).

Vi uppdaterade Mina sidor vid årsskiftet, och det finns fortfarande några tekniska buggar kvar. Det kan vara något sådant som gjort att du behövde fylla i uppgifterna på nytt.

Hälsningar

Harry, handläggare

• Anonym (företagare)

Tack för svaret men förstår inte riktigt vad menar med "utan hänsyn". Jag har lagt undan i expansionsfond och nu vill FK göra en ny beräkning av min sgi. Kommer expansionsfonden räknas med så? Jag vet inte om expansionsfond ingår i taxerad inkomst? Har revisor som hjälper mig med sånt tack och lov ;)

• Anonym (företagare)

Okej, men periodiseringsfonder gör ju det? Borde det inte vara samma regler?

• Försäkringskassan

Hej!

Både periodiseringsfonder eller expansionsfonder är skattetekniska åtgärder. När vi beräknar din SGI så tittar vi på din deklaration. Har du det året avsatt pengar till expansions/periodiseringsfond och på så sätt minskat din beskattningsbara inkomst så räknar vi tillbaka dem i inkomsten. Detsamma gäller det år du återför pengar för att öka beskattningsbara inkomsten, de pengarna får du inte tillgodoräkna dig i din SGI det året.

Tanken med de här reglerna är att din SGI ska spegla det verkliga resultatet för ett år.

Så för att sammanfatta, varken periodiseringsfonder eller expansionsfonder tas med i SGI.

Hälsningar
    Rose, handläggare

Svar på tråden Expansionsfond