• Linastrumpan

Får kväljningar av napp, någon mer?

Min dotter fick napp första gången när hon var 2v, hon har ett stort sugbehov och jag har MÄNGDER av mjölk så för att bli mätt behövs inte lång stund. Resultatet blir att hon får i sig alldeles för mycket mjölk och spyr för att sedan äta igen......

Första gångerna hon fick napp gick det bra, men nu (5v) totalvägrara hon. Jag har provat alla tänkbara modeller men hon suger några tag på den och kväljer som bara den. Har provat att stoppa tillbaka nappen i munnen men det blir etter värre med kväljningarna.

Vill ju inte plåga henne men skulle tycka att det vore bra om hon kunde ta napp ffa när vi är ute och det är svårt för mig att pumpa ur mjölk innan för att hon ska kunna suga längre.

Någon som har tips att dela med sig mottager jag dessa tacksamt!!

• Svar på tråden Får kväljningar av napp, någon mer?
  • stephanie

Hej! min son fick oxå klökningar i början, men nu går det jätte bra och han älskar sin napp.. jag vet att man inte ska doppa nappen i något, men du kan ju prova för att se om hon tycker om att suga på nappen.. lycka till och hoppas att det går!

• Bellans mamma

Min dotter spydde bara av nappen men hon började att suga på tungan(!) istället och har aldrig haft napp sen dess.

• Tili

Min son fick också kväljningar utav nappen. Jag har provat alla nappar som finns men han vill helt enkelt inte ha. Jag tänkte som dig att det skulle vara skönt om han ville ha napp så att hans sug behov skulle lätta lite.

Nu är han åtta månader och leker med napparna i stället för att suga på dem.

Det är helt enkelt så att många bebisar vägrar napp.

Min svärmor tyckte att jag skulle prova att ha på bröst mjölk på nappen eller socker vatten. Jag provade det också men inte heller det fungerade.

Lycka till!!!

• Linastrumpan

Hm....är det ingen som har haft samma problem och lyckats??? Eller är det bara att ge upp????

• Carola Lola

Min dotter fick oxå kvällningar av nappen i början, men till slut va det som att hon lärde sig att suga på den, o nu är nappen det bästa hon vet! Lycka till!

• Anna och Per

Har du provat NUK nappen???? Den är ju "kortare", min dotter som blir 4 veckor i morgon har också fått kväljningar av andra nappar och igår testade vi NUK nappen och den älskar hon!!!

• Linniz

Min son har ett väldigt sugbehov och han får också kväljningar av nappen, det är synd eftersom det skulle hjälpa båda honom och mig om han ville ta nappen.. Vad är NUK napp?? Skulle bli glad om någon hade nåt bra tips!

• Anna och Per

Linniz: Du kan kolla på napparna på denna sidn hur de ser ut: www.babystugan.com/index.php. Dessa går bara att köpas i barnvagnsaffärer men de är jättebra. BVC rekomenderar dessa eftersom de stimulerar sugreflexen. De är rätt dyra, ca 55 kronor för två stycken men det är det värt om man har ett barn med stort sugbehov som inte tar någon annan napp så som min dotter gör!

• Skrinda

Kunde ha varit jag som skrev ditt inlägg! Min dotter accepterade också napp vid 2 veckor men sedan var det kört... Hade samma problem med att mjölken rinner på så snabbt och mycket att hon blir mätt direkt men fortfarande vill snutta... Hon är 4 månader nu och har börjat suga på tungan istället (såg att det finns fler). Så de verkar ju kunna fixa till det själva

• Uddabus

Min son får oxå kväljningar och kräks tom ibland... så jag har lagt den på hyllan istället... han har ju mig som napp på nätterna Inte så roligt alla gånger men vad gör man inte för sitt barn...

• SofieO

Min son fick oxå kväljningar men då provade vi me en såndär lite NUK-napp o efter det går e hur bra som helst!! Älskar sin napp nu!!

• Shagwell

vi har samma jox, först kväljdes hon se´n accepterade hon för att nu vägra...suck...
    Vill inte göra det till något obehagligt tvång så jag försöker knappt, jo ibland när hon gapar så lägger jag nappen försiktigt mot läpparna och då händer det att hon själv suger tag men spottar ut den lika snabbt igen. Låt det vara några dagar och prova igen osv osv. En dag fungerar det säkert...Trägen vinner - eller?
    lycka till

• Linastrumpan

Tack för alla tips. Stod och funderade igår i affären om jag skulle köpa en NUK napp, men avstod eftersom jag har nappar som är ännu mindre hemma som inte funkar, men jag kanske ska göra det i alla fall?
    Ni som haft barn som vägrat napp, är det skillnad på om nappen är latex eller silicon. Tycker latex är mjukare och borde likna bröstet mer, eller???

• 1980 längtar

Hej!
    Jag har en dotter som också kväljer när jag ger henne nappen! Så jag slutade helt, ville inte plåga henne! Så hon äter tills hon somnar och sen sover hon i egen säng och det har fungerat så bra att jag tagit henne till min säng igen och hon suger inte alls lika mycket nu som tidigare när hon åt hela nätterna då var man trött!!!

• Linastrumpan

Ska bara berätta att jag köpte en NUK napp till min dotter, och nu suger hon på nappen utan att kvälja! Okej hon älskar den inte men tycker i alla fall att det är ett okej alternativ.

• kejsarinnan

Strunta i nappen!! Man måste inte ha napp,och att vänja ett barn (som inte vill ha) vid napp tycker jag verkar helt fel.

Svar på tråden Får kväljningar av napp, någon mer?