Vaginal förlossning eller snitt?
Hej, vet inte om jag är i rätt tråd, ny här. Men jag vill i varje fall fråga lite saker. Bakgrunden är att i februari 2012 föddes min lilla jänta. Blev igångsatt efter havadeskaps förgiftning en vecka innan bf. Allting gick super, ballongen dem satte trilla ut fortare än dem trodde, när dem tog hål på hinnorna fick jag värkar direkt. Tydligen extremt bra för att vara förstföderska och igångsättning. Dock gick det för fort och vid själva kryst värkarna kom huvudet ut på en sen stannade allting av och M kom med hjälp av yttre press. Hon hamnade på Neo och jag låg kvar själv. Moderkakan fastnade och en läkare kom och drog ut den inne i förlossningsrummet då det började bli ont om tid. Men det slutar inte där, pga yttre press fick jag en totalruptur och fick åka upp på op och sys. Tillslut vart allting iaf bra och vi fick ses, dock var jag livrädd för att M skulle ha fått någon hjärnskada osv. Nu snart två år efter är jag inte ok "där nere" ännu, efter många besök hos min läkare som lovar och inte håller fick jag träffa en ny, jag är beviljad en sk. skönhets operation (ye right snarare en op för att återställa och bli fullt fungerande). Men denna läkaren som är helt fantastisk berättade också att man avråder till en ny vaginal förlossning iom skadorna som kan ta extremt många år att läka, spec musklerna. Min tidigare läkare sa att jag helt klart ska föda normalt. Men denna nya avråder mig då det kan bli samma problem igen att (som jag nu fått reda på beror på att jag är för muskel svag i de sista musklerna) jag förlorar alla värkar och att bebisen "fastnar". Jag är inte gravid igen men jag har funderat mycket och är fundersam. Hur kan två läkare som båda är förlossningsläkare säga så olika? Den ena avråder helt och den andra säger att det inte finns anledning till att ens diskutera ett ks vid framtida barn.. Har ni någon erfarenhet eller vet något jag inte vet? Jag börjar redan nu söka information för de där bebisarna kommer när man minst anar och då vill jag vara förberedd på vad som komma skall. Iom att en sk skönhets operation hänger på om jag väljer att föda med ks nästa barn vill jag också veta om det verkligen finns risker. För om jag gör en op nu så finns det ingen chans i världen att jag får föda normalt tydligen..
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-11 05:49
Gud vad rörigt det blev. Skrev från min telefon och trotts mycket radbyte blev det inte det i texten. Ber om ursäkt över detta!