• kimpim333

Är Singer One en bra första symaskin?

Hej på er!
    Jag har länge velat börja sy men kan verkligen inte! Är lite rädd för att köpa en maskin och sedan hata det haha.
    Men nu har jag fått chansen att få köpa en ny singer one för ett bra pris. Går denna att sy barnkläder och gardiner med?Ganska lätt? Supertacksam för svar.

• Svar på tråden Är Singer One en bra första symaskin?
  • Matlat

Jag vet inte, jag skulle nog hellre för min del ha kikat på en Bernina, ett märke som vi använde på en sykurs jag gick. Kolla in webbsajten sysidan, där finns ett forum med en avdelning för symaskinsfrågor. Jag köpte även en begagnad Husqvarna 2000 för en billig penning (rekonditionerad från återförsäljare och komplett med alla delar) och det är en maskin som är en riktig slitvarg och som man INTE hatar, så har du bara en liten begränsad summa pengar (c:a 1200-1500 kr) kan DET vara ett alternativ till att köpa t ex en billig "plastmaskin" på IKEA för 500-1000 kr. Jag har även en Janome Easy Jeans maskin som jag är mycket nöjd med, men den var också rätt dyr i inköp minns jag.

• FruLarsson

Jag kan ingenting om Singer One. Mitt råd skulle vara att gå till en symaskinsaffär och provköra maskinerna, i sånna affärer är det inte ovanligt att de även har begagnade bra maskiner som inte är så dyra. 

Jag tycker det är jätteroligt att sy barnkläder (nybörjare) men får man tag i en dålig maskin är det inte lika roligt.

Lycka till!

• BBmamma
    kimpim333 skrev 2014-01-11 07:12:05 följande:
    Hej på er!
    Jag har länge velat börja sy men kan verkligen inte! Är lite rädd för att köpa en maskin och sedan hata det haha.
    Men nu har jag fått chansen att få köpa en ny singer one för ett bra pris. Går denna att sy barnkläder och gardiner med?Ganska lätt? Supertacksam för svar.
    Hej! 
    Jag har systermaskinen till Singer One (jubileums maskinen). Vad jag kan se så ser de näst intill identiska ut. Jag är supernöjd med min så har du fått ett bra pris så slå till! 
  • Stormorsan

Det viktigaste att tänka på när det gäller att sy (babykläder och annat) i stretchiga tyger är att det finns stretchsömmar på den samt att pressarfotstrycket är reglerbart.

Svar på tråden Är Singer One en bra första symaskin?