• FCBJ

Torka sig efter att ha bajsat

Hur gammal var ditt barn när han/hon började lära sig torka sig själv efter att de har bajsat?
    Jag vill alltså veta när ni började visa barnet och när det för första gången testade själva.

• Svar på tråden Torka sig efter att ha bajsat
  • 47705

Med alla mina 3 barn har jag börjat ungefär ett halvår/år innan de började skolan, för där måste de ju kunna klara av det själv.

• FCBJ
    47705 skrev 2014-01-11 09:29:33 följande:
    Med alla mina 3 barn har jag börjat ungefär ett halvår/år innan de började skolan, för där måste de ju kunna klara av det själv.

Menar du innan förskolan eller 1:an?
  • RöttÄrSött

Sista året på förskolan, dvs 5-6 år. Innan dess har han inte haft motoriken (han har fått prova tidigare men det blev inte kul...)

• Shishan

Hemma torkar vi åt dottern men på förskolan gör hon det själv sen förra året, hon gör sitt bästa men kommer tyvärr alltid hem med smutsiga trosor.

Hon är fem nu.

• Jungblom

Min dotter har klarat av att torka sig själv sedan hon var 3 år och sonen tror jag kan klara av det om ca ett halvår, dvs när han är fyra.

• pigglet

De bör klara det när de börjar skolan. Här hemma börjar vi alltså kräva att de gör det sommaren innan förskoleklass.

På barnens förskola ville de att barnen skulle börja tidigare än så, kanske när de var 4-5 år.
    På förskolan där jag arbetar tycker jag vi torkar i princip alla barnen. Vi börjar peppa dem innan de börjar förskoleklass.

• anyXX

Min dotter har klarat det sen hon var 4,5 ca men hon har sällan löst bajs ( ursäkta detaljerna).

flicka 2008 & pojke 2010
  • Severus

När de var 4 år så fick de fixa torkningen själva. Gick bra efter lite övning

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • glassen

Sonen var närmare 7 år när han torkade sig helt själv, men torkat sig delvis själv sedan ca 1,5 år innan dess.
    Dottern har torkat sig helt själv i ca ett halvår. Hon är 4,5 år nu.

• En blå giraff

Började lära min son detta innan han började förskoleklass. Men det är väl nu när han är drygt 6 år som han är helt självgående på toa.

• jessiik

Min son håller sig på dagis (nyss fyllt 6) han kissar bara men nr 2 gör han bara hemma :/

• gemigsinnesro

Min nyblivna tre-åring torkar sig själv. Däremot kontrollerar jag att det blir rent än så länge och det blir det oftast.

Svar på tråden Torka sig efter att ha bajsat