• Hemulia

Kan inte få ljummet vatten i kökskranen...

Jag har en snabb fråga till alla er hemmafixare! 

I kökskranen hemma (och delvis även i badrummet) är det nästan omöjligt att ställa in en ljummen temperatur på vattnet. Det är antingen iskallt eller så pass varmt att man bränner sig och gränsen däremellan är hårfin. 

Vad beror detta på? 

Är det blandaren som är dåligt eller är problemet kopplat till ledningarna? Vad kan man göra för att få ordning på det? 

• Svar på tråden Kan inte få ljummet vatten i kökskranen...
  • Hemulia
    jonaskarp skrev 2014-01-11 10:21:16 följande:
    Troligtvis blandaren som är trasig.
    Det är vad jag med misstänker... 
    Är det riskabelt att försöka byta den själv? Har någorlunda koll på hur man gör men det kanske är dumt rent försäkringsmässigt. 
  • Fontana

Är det en hyreslägenhet du bor i är det ju hyresvärdens skyldighet att se till att allt fungerar. Är det en bostadsrätt så kanske föreningen har någon vicevärd som kan hjälpa till, eller vet något bra företag att anlita.

"i princip" är det ju ganska enkelt att byta själv, men i praktiken kan det bli väldigt bökigt, särskilt om det är lite äldre rör och installationer. Om det inte finns avstängningskranar i direkt anslutning så måste du till exempel ner någonstans i källaren för att stänga av vattnet innan du kan börja mecka. Inte att rekommendera.

• Hemulia

Det är en bostadsrätt och jag har fattat det som att man har ansvar över ytliga "fel" själv...

• Fontana

Ja, det är nog så att du får betala själv. Fördelen är förstås att du kan välja en kran som du verkligen vill ha.

Jag tycker ändå att du ska kontakta bostadsrättsföreningen, är det en större förening kanske de har avtal eller rabatt med VVS-handlare och installatörer. Jag fick bytt min kökskran för ett par år sedan och jag tror att arbetet kostade cirka 1000 kronor (+ själva kranen alltså) Men det heter visst blandare - annars gör man bort sig totalt!

Svar på tråden Kan inte få ljummet vatten i kökskranen...