• Anonym (drömmer)

Au pair i USA

Jag har i flera år drömt om att åka till USA som au pair i ett år. När jag tog studenten ville jag först jobba ett tag för att spara ihop lite pengar inför mitt au pair år. Det blev inte riktigt som tänkt då jag inte hittade något jobb. Skulle ta körkort på samma gång vilket inte heller gick som tänkt, har uppkörning om 4 dagar och hoppas att jag får det då. Har alltså gått och dragit sedan juni vilket har varit långsamt. Har inte kunnat matcha med familjer heller för att jag inte har tagit körkort än.

Nu är det så att jag har blivit antagen till ett utbildning som jag vill gå, den är 4 år. Jag överväger att börja men vill fortfarande till USA. Vet inte heller om jag är helt redo för att börja plugga på heltid igen, det är rätt hårda studier. Alla säger att det är bättre att åka som au pair innan jag börjar utbildningen men jag vill inte vara sysslolös längre, känns som att jag bara slösar bort värdefull tid.

Lider även av en ganska allvarlig sjukdom som har börjat blossa upp igen. Måste förmodligen ta starka mediciner. Kommer kanske inte ens att kunna åka iväg så länge jag tar medicinerna. Har inte "tid" att skjuta upp mina studier och mitt liv mer.

Borde jag börja plugga och sedan ta ett uppehåll för att åka som au pair? Eller vad ska jag göra? Ska jag skita i au pair-drömmen helt tycker ni? Tips uppskattas!!!!!

• Svar på tråden Au pair i USA
  • Momalicious

En i min klass tog uppehåll nu för att åka till USA som au pair så gör du så om du vill :)

• Blåbärsmuffin

Eftersom jag har jobbat i USA som au pair (för 15 år sedan) så skulle jag säga att du ska ta chansen att åka om du kan. För mig var det något av det roligaste jag gjort; jag lärde mig mycket och det var oerhört kul att testa hur det är att leva och bo i USA.

• Anonym (drömmer)
    Momalicious skrev 2014-01-11 13:46:51 följande:
    En i min klass tog uppehåll nu för att åka till USA som au pair så gör du så om du vill :)
    Okej, trodde inte det va så många som gjorde så men vad kul att man inte är ensam!! Vill gärna åka men vill ogärna avbryta mitt i mina studier... :/
  • Anonym (drömmer)
    Blåbärsmuffin skrev 2014-01-11 14:01:00 följande:
    Eftersom jag har jobbat i USA som au pair (för 15 år sedan) så skulle jag säga att du ska ta chansen att åka om du kan. För mig var det något av det roligaste jag gjort; jag lärde mig mycket och det var oerhört kul att testa hur det är att leva och bo i USA.
    Vad roligt att höra Au pair-upplevelsen verkar riktigt rolig, har alltid velat testa att bo i USA. Därför är detta perfekt då jag älskar att umgås och ta hand om barn!
  • krompa

Påbörja dina studier.

Blir det bättre med din sjukdom kan du antingen göra studieuppehåll och åka som Au Pair, eller åker du och pluggar i USA ett år.

• Anonym (drömmer)
    krompa skrev 2014-01-11 14:27:43 följande:
    Påbörja dina studier.

Blir det bättre med din sjukdom kan du antingen göra studieuppehåll och åka som Au Pair, eller åker du och pluggar i USA ett år.
    Börjar bli mer och mer säker på att det är det jag ska göra. Det är nog bäst för mig i dagsläget. Tack för svar!
  • Momalicious

Det är ju mängder med folk som avbryter sina studier. Bara i vår klass har flera tagit uppehåll för att få barn och sådär, så det handlar ju om vad man känner. Kan säkert vara skönt med en paus i studierna och göra nåt annat ett tag :)

• april79

Jag var aupair i LA för 13 år sedan och det är ett minne för livet :) När jag kom dit var jag 21 och det kändes lagom men hade inte velat vara mycket äldre. Är utbildningen svår att komma in på? Om inte kan du ju söka ett år senare. Eller annars kanske bli utbytesstudent i USA, dvs om möjligt på den högskola du går på byta ut ett studieår till skola i USA.

• Datejust

När vi skulle anställa en au-pair fick vi höra av agencyn att de inte accepterade sökanden som var allvarligt sjuka. Något att tänka på bara.

• Anonym (drömmer)
    Momalicious skrev 2014-01-11 18:30:58 följande:
    Det är ju mängder med folk som avbryter sina studier. Bara i vår klass har flera tagit uppehåll för att få barn och sådär, så det handlar ju om vad man känner. Kan säkert vara skönt med en paus i studierna och göra nåt annat ett tag :)
    Okej! Ja det vore skönt att ta en liten paus :)
  • Anonym (drömmer)
    april79 skrev 2014-01-11 18:53:20 följande:
    Jag var aupair i LA för 13 år sedan och det är ett minne för livet :) När jag kom dit var jag 21 och det kändes lagom men hade inte velat vara mycket äldre. Är utbildningen svår att komma in på? Om inte kan du ju söka ett år senare. Eller annars kanske bli utbytesstudent i USA, dvs om möjligt på den högskola du går på byta ut ett studieår till skola i USA.
    Okej vad roligt :) ja den är väldigt svår att komma in på. Jag har övervägt det men orkar inte va sysslolös som sagt :/ jag ska kolla upp om man kan va det!
  • Anonym (drömmer)
    Datejust skrev 2014-01-11 22:56:16 följande:
    När vi skulle anställa en au-pair fick vi höra av agencyn att de inte accepterade sökanden som var allvarligt sjuka. Något att tänka på bara.
    Jag har fått klartecken från min förmedling att jag får åka, dock blir det svårt när jag tar medicin. Skjuter därför upp det. Jag tror att det helt och hållet beror på vilken sjukdom det rör sig om.
  • Sofie95

Jag är själv inne i matchningsprocessen nu för att så åka till USA när jag tagit studenten. Vill du verkligen till USA som Au Pair tycker jag ska ska försöka nu, under din utbildning eller efter. Du ångrar dig kanske senare i livet annars. Jag är sjukt sugen på att åka, men vågar jag? Därför ska jag göra det. För att övervinna min rädsla och se om det är lika underbart och kul som det verkar. :) men vad du än väljer hoppas jag det går bra! :) Vill du eller någon annan läsa om hur det är att vara i matchningsprocessen så finns min blogg. www.sofiejohanna.devote.se

Svar på tråden Au pair i USA