• Carro W

Alla hjärtans dag-middag till familjen?

Tänkte göra någon god middag på Alla hjärtans dag till mina tre älsklingar. Men vad?

Mannen äter allt utom skaldjur och gröna ärtor.
    4-åringen äter bara "rena" rätter, potatis, korv och köttbullar går iofs bra. Inga grönsaker förutom spenat (!), är mest gnällig faktiskt
    1-åringen äter det mesta.

Funderade ev på hjärtformade biffar kryddade med ajvar relish i en sås på matl.grädde och ajvar men vad ska man ha till?

• Svar på tråden Alla hjärtans dag-middag till familjen?
  • Emis04

Vilken toppenidé om hjärteformade biffar, den norpar jag om det är ok
    Kan bara tipsa om potatissalladen nedan. Passar som sagt super till just köttfärsbiffar med ajvar relish. Man kan ju utesluta kaprisen om "kidsen" inte gillar det...

Köttfärsspett med potatissallad
    Ingredienser
    4 portioner

400 g nötfärs
    1 gul lök, hackad
    1 vitlöksklyfta, hackad
    2 msk Ajvar relish
    1/2 fetaost
    1 knippa persilja
    1 ägg
    salt och svartpeppar

potatissallad

800 g kokt färskpotatis
    1/2 rödlök, skivad
    1 1/2 dl svarta oliver
    3 msk spad från oliverna
    1 1/2 msk kapris
    1 msk lag från kaprisen
    svartpeppar och salt
    1 msk lättchreme fraiche
    75 g bladspenat

• rödljus

Potatis i ugn är ju underbart! Köp bara KRAV potatis så du kan ha skalet kvar (vill ju inte stoppa i sina små alla de hemska besprutningsmedlena så det är värt de extra kronorna) och så delar du potatisarna på längden i klyftor, lägger i långpanna (med bakplåtspapper i botten så det blir lättare att diska och de inte bränner fast) och häller över olja (ju mer desto godare såklart - men man får ju ändå håll sig i skinnet ) och ca en deciliter varmt vatten utblandat med en grönsaksbuljongstärning (gör att det blir saftigt och smakar mycket utan att man behöver en deciliter olja). Sätt in högt upp i ugnen på typ 175°, men kolla i kokbok. Blir som chips nästan. Urgott att äta med händerna och doppa i ajvar!

• rödljus

Just det, stoppa in dem långt upp i ugnen så de får färg, de är färdiga när de är mjuka och får små bubblor på skalet! Hoppas det blir en trevlig middag!

• Carro W

Tack för era svar.

Jag tar och kombinerar era idéer. Det blir biffar efter Emis04:s köttfärsspett och så gör jag potatis i ugn. Kanske slänger i några solo-vitlökar så blir det ännu godare.

Tack

Svar på tråden Alla hjärtans dag-middag till familjen?