• Johan202

Flickvän som dricker

Hejsan alla vet inte riktgt vart jag ska börja men ska försöka få med allting här.

Träffade en tjej i somras ( jag är 31 och hon 35 ) och det har känts så bra men under de senaste månaderna
    har jag märkt att hon är väldigt glad i alkoholen, kan ta sig 1-3 glas nästan varje vardag när jag vart där och iallafall upp emot 1-4 glas när vi ses på helgerna. Dom ggr vi vart ute blir det oftast att hon är väldigt flörtig och ibland när hennes syster vart med så brukar hon få dra iväg min flickvän. Upplever det lite som att syrran hennes vet lite hur hon kan bete sig och vill inte att det ska hända nånting när jag är med. Hon blir glad när hon dricker men kan även vara bra spydig mot en, precis som att hon vill såra mig genom och säga elaka saker. Dom gånger vi vart ute har hon snubblat och fått hålla i sig i saker under vägen hem ( när hon inte hållt i mig vill säga, hänt att hon vart sur över att jag reagerat på att hon vart flörtig och gått iväg lite så hon fått klarat sig själv ) och väl hemma har hon nästan somnat på golvet i hallen innan hon ens fått av sig skorna. Fått bära upp henne för trappen vid ett tillfälle och nu senast på nyår dansade hon lite med en kille och jag reagerade, fick höra att jag var så sjukt svartsjuk och hon nekade till det dagen efter. Visst handlade bara om 5-10 sekunder kanske innan hennes syrra drog iväg henne men det känns som det alltid ska vara nånting man ska reagera på när man är ute med henne, sa till henne en gång att hon verkligen har sånt stort bekfräftelsebehov men det ville hon inte höra. Hennes syster sa till mig att hon är osäker påsig och att hon därför håller på lite så, men borde inte det räcka att jag VERKLIGEN ser henne och ger henne allt det?! Även på nyår när vi kommit hem ramlade hon baklänges ner i badkaret och drog sönder duschdraperiet i fallet och slog även i handfatet när hon skulle borsta tänderna. Även fått reda på att hon kört fast hon druckit när hon varit förbi hos mig sent vissa kvällar och även åkt hem på det istället för och sova över. Går gärna ut på s.k afterworks med jobbet så fort chansen ges, visst ska man kunna göra det men aldrig så att hon istället väljer och åka och träffa mig istället för och gå ut och dricka. Har alltid vin hemma och hon har sagt det själv att hon får lite "panik" när hon inte har nånting hemma.

Nån som har tips eller har samma sits som mig? Skönt och dela med sig av detta,

Ha det så bra alla därute!

• Svar på tråden Flickvän som dricker
  • kvinnan03

Nja hon behöver nog själv inse att hon kanske har lite problem med spriten

Försök att prata lugnt med henne och säg att konsekvenserna av drickandet är ganska allvarligt.

Jag vet själv har en anhörig som drack för mycket till sist ringde jag dock hans chef och han fick hjälp via hans jobb. Men vägen ditt var inte enkel, han blev skit sur på mig

men idag tackar han mig hade han fortsatt hade han nog inte haft det liv han har idag

Jag skulle fråga om ni kunde hitta på något utan alkohol? sen efter det kan du ringa och kolla om hon sen har drukigt. Dricker hon i ensamheten efter tex bio på kvällen så är det nog så att hon inte inser det själv

• Dasein

Det kan vara rätt svårt att få henne att inse att hon dricker för mycket... Jag drack själv för mycket under en period i mitt liv, så jag vet hur svårt det kan vara. Jag tror att du måste försöka få henne att förstå hur obehagligt du tycker att det är - om hon säger nåt spydigt så ska du reagera ordentligt, visa att du blir sårad och att det inte är ok (för det är ju faktiskt inte okej att säga vad som helst bara för att man druckit). Få henne att inse att hon inte kan fortsätta att behandla dig så utan att hon kan vara tvungen att välja mellan spriten och dig. Annars kommer hon nog bara att vifta bort dina bekymmer med att det är ditt fel, att det är du som är svartsjuk eller kontrollerande el dyl. Till exempel kunde du kanske utmana henne att vara helt spritfri i en vecka eller två - om hon inte klarar det och måste gå bakom din rygg så torde hon själv inse att det är nåt som är fel.

• Johan202

Vi kan hitta på saker när vi har barnen utan alkohol men är vi ensamma kommer den fram förr eller senare. Hon vet att hon dricker för mycket, hon har sagt det själv och höll en gång upp alla vardagar iallafall men till helgen kunde hon inte hålla sig mer. Vet att hon mår dåligt och tar en mildare medicin av antideprssiva. Exakt sådär är det att hon vänder det och att det alltid ska vara fel på mig. Brukar få svaret att jag är som en tjej när jag blir lite djupare i en diskussion och att jag är så känslig. Hon ska ut på afterwork idag och har faktiskt lite ångest över det, hon lyckas alltid tajma det när jag har min son så att hon vet att jag inte kan "störa" henne.  Känns jobbigt när hon ska ha med sig en arbetskompis som jag vet hon flörtar med också. Hon erkänner det ju inte såklart men en gång kunde jag inte låta bli när jag fick veta att hon vart hos sitt ex när vi hade uppehåll ( hade ej sex med han sa hon ) så kunde inte låta bli och kolla hennes mobil när hon sov. Där stod det svart på vitt att hon kunde ju alltid flörta med jobbkompisen när vi hade det trassligt så hon inte mådde dåligt över det. Det känns faktiskt som det alltid är på hennes villkor när det passar och inte passar och ses..men tror rådet att ge henne en vecka eller två utan och dricka vore bra, annars går jag. Vet att hon antagligen kommer välja alkoholen och jag kommer "ånga" mig och må dåligt över det men mår ju knappast bättre som det är nu iallafall.

Tack så mycket för ni tar er tid :)

• Dasein
    Johan202 skrev 2014-01-11 16:17:50 följande:
    Vi kan hitta på saker när vi har barnen utan alkohol men är vi ensamma kommer den fram förr eller senare. Hon vet att hon dricker för mycket, hon har sagt det själv och höll en gång upp alla vardagar iallafall men till helgen kunde hon inte hålla sig mer. Vet att hon mår dåligt och tar en mildare medicin av antideprssiva. Exakt sådär är det att hon vänder det och att det alltid ska vara fel på mig. Brukar få svaret att jag är som en tjej när jag blir lite djupare i en diskussion och att jag är så känslig. Hon ska ut på afterwork idag och har faktiskt lite ångest över det, hon lyckas alltid tajma det när jag har min son så att hon vet att jag inte kan "störa" henne.  Känns jobbigt när hon ska ha med sig en arbetskompis som jag vet hon flörtar med också. Hon erkänner det ju inte såklart men en gång kunde jag inte låta bli när jag fick veta att hon vart hos sitt ex när vi hade uppehåll ( hade ej sex med han sa hon ) så kunde inte låta bli och kolla hennes mobil när hon sov. Där stod det svart på vitt att hon kunde ju alltid flörta med jobbkompisen när vi hade det trassligt så hon inte mådde dåligt över det.
    Det verkar som om hon undviker djupare diskussioner med dig, kanske samma flyktbeteende som får henne att dricka och flörta, det ger ju snabba kickar och kräver inget av en. Det måste hon ha en en stark vilja att ändra på, åtminstone om ni ska kunna ha ett förhållande baserat på ömsesidig respekt. Hon kanske på nåt plan förstår allt det här, men har inte ork att ta itu med det och föraktar sig själv för det, vilket hon sen tar ut på dig i form av bl.a. spydiga kommentarer och allmänt nedsättande beteende. Du måste fråga dig om du orkar med det, och om du vill att din son ska växa upp med en sån relation som förebild. Det är inte omöjligt att hon kan ändras, med det är inte lätt och kräver mycket arbete från hennes sida att lära sig att hantera vardagen utan de där kickarna som hon är van vid (antidepressiva är bra, men terapi skulle kanske behövas som tillägg). Hon måste verkligen inse att hon måste förändras (då menar jag: inse det till den grad att hon är redo att jobba för det, inte fly in i alkoholen igen vid första bästa tillfälle). Jag förstår att det kan vara svårt att lämna henne om du bryr dig om henne, men det kan också vara den väckarklocka som hon behöver. Kram och lycka till!!
  • Johan202
    Dasein skrev 2014-01-11 20:43:02 följande:
    Det verkar som om hon undviker djupare diskussioner med dig, kanske samma flyktbeteende som får henne att dricka och flörta, det ger ju snabba kickar och kräver inget av en. Det måste hon ha en en stark vilja att ändra på, åtminstone om ni ska kunna ha ett förhållande baserat på ömsesidig respekt. Hon kanske på nåt plan förstår allt det här, men har inte ork att ta itu med det och föraktar sig själv för det, vilket hon sen tar ut på dig i form av bl.a. spydiga kommentarer och allmänt nedsättande beteende. Du måste fråga dig om du orkar med det, och om du vill att din son ska växa upp med en sån relation som förebild. Det är inte omöjligt att hon kan ändras, med det är inte lätt och kräver mycket arbete från hennes sida att lära sig att hantera vardagen utan de där kickarna som hon är van vid (antidepressiva är bra, men terapi skulle kanske behövas som tillägg). Hon måste verkligen inse att hon måste förändras (då menar jag: inse det till den grad att hon är redo att jobba för det, inte fly in i alkoholen igen vid första bästa tillfälle). Jag förstår att det kan vara svårt att lämna henne om du bryr dig om henne, men det kan också vara den väckarklocka som hon behöver. Kram och lycka till!!
    Återigen tack för tipsen och dom kloka orden :) Kram!!
Svar på tråden Flickvän som dricker