• Anonym (Svärdotter)

Vad behöver vi tänka på. Förvirrad svärfar som flyttar hem till oss.

Nu är måttet rågat. Min svärfar som är 75 år ringde hem till oss i natt och babblade om katter i lägenheten med tassar som boxningshandskar etc etc etc. Min man har hämtat honom i Stockholm och tagit honom till akuten i den stad vi bor. Vi har försökt hitta ett boende åt honom i vår stad eftersom vi sett att han åldrats snabbt. Nu misstänker jag hjärnblödning. 

Lägenheten han har i Stockholm gick inte att beskriva med ord enligt min man. Vi har aldrig fått hälsa på honom i hans lilla etta tidigare. Nu ska han bo hos oss och vi ska försöka hitta boende åt honom i vår stad. Än, vet vi inte om han blir frisk eller inte eller vad hans förvirring beror på. Men oavsett så ska vi säga upp hans lägenhet i Stocholm.

nu mina frågor:
    Lägenheten: kan vi bli skyldiga att bekosta renovering? Det är en hyresrätt och den har inte blivit renoverad på 20 år?

Hur ansöker man om plats på äldreboende i annan kommun än där personen är skriven och framförallt om hans förvirring inte  skulle gå över?

kan min man få tjänstledigt för att ta hand om min svärfar? Vi har inte råd med ekonomiskt bortfall men vi måste ju ta hand om min svärfar. 

Är det något annat som jag missar som jag behöver tänka på?

• Svar på tråden Vad behöver vi tänka på. Förvirrad svärfar som flyttar hem till oss.
  • Majsan70

Ni får la söka akutplats i den kommunen där han bor och sedan gå vidare via er kommun.
    Förvirring hos äldre beror väldigt ofta på UVI så kanske är det så nu med och då bör det bli något bättre ganska snart. 

• Anonym (BHL)

Ring biståndshandläggare i aktuell kommun. Alltid bra om det varit ett läkarbesök innan för att utesluta ex UVI som föregående skrev. Demensutredning är ju bra men det tar ju alltid sådan tid. Alla kommuner har lite olika regler för detta med anhörigaanställning.

• Anonym (ekonomin?)

Bostaden: svärfar kan bli ersättningsskyldig, från sina tillgångar. Inte ni. Däremot kan det ju naturligtvis "slå" mot ert framtida arv. 

Hur står det till med ekonomin, kan ni ansöka om att bli svärfars förmyndare/god man eller liknande, så att ni kan betala hans räkningar o.s.v.? 

Övriga frågor vet jag inget om. Men kolla med kommunen/försäkringskassan vad som gäller för anhöringsvårdare. Kolla även t.ex. rätt till hemtjänst, han kanske kan ha rätt till det även om han bor hemma hos er? 

• Anonym (Svärdotter)
    Majsan70 skrev 2014-01-11 15:28:15 följande:
    Ni får la söka akutplats i den kommunen där han bor och sedan gå vidare via er kommun.
    Förvirring hos äldre beror väldigt ofta på UVI så kanske är det så nu med och då bör det bli något bättre ganska snart. 
    Jo jag har hört det med. Men att det är vanligast hos kvinnor? Oavsett så får han inte längre bo själv för oss med tanke på hans lägenhet. Men vi vill inte ha akutboende i Stockholm. Då har vi heller honom hos oss tills vi hittar något nära oss. men hur funkar ett akutboende? Får min man bestämmande rätt över min svärfar? Min svärfar är av hårt virke och av typen att han ska dö "med stövlarna på". han låter helt redig och argumenterar för sin sak men när man känner honom förstår man orimligheten i det hela. jag har misstänkt att något varit lite konstigt sedan i november men eftersom han pratat så redigt har jag trott på allt han sagt   Huva. jag får dåligt samvete över att jag inte gått på magkänsla.
  • Anonym (Svärdotter)
    Anonym (ekonomin?) skrev 2014-01-11 15:31:02 följande:
    Bostaden: svärfar kan bli ersättningsskyldig, från sina tillgångar. Inte ni. Däremot kan det ju naturligtvis "slå" mot ert framtida arv. 

Hur står det till med ekonomin, kan ni ansöka om att bli svärfars förmyndare/god man eller liknande, så att ni kan betala hans räkningar o.s.v.? 

Övriga frågor vet jag inget om. Men kolla med kommunen/försäkringskassan vad som gäller för anhöringsvårdare. Kolla även t.ex. rätt till hemtjänst, han kanske kan ha rätt till det även om han bor hemma hos er? 
    Något arv finns inte så där är det löst. han har inga tillgångar eftersom han har en skuld till kronofogden sedan 10 år tillbaka då han gick i god för en ohederlig person. Det är därför det varit så svårt att hitta boende åt honom här. Tack för svar.
  • Majsan70
    Anonym (Svärdotter) skrev 2014-01-11 15:35:02 följande:
    Jo jag har hört det med. Men att det är vanligast hos kvinnor? Oavsett så får han inte längre bo själv för oss med tanke på hans lägenhet. Men vi vill inte ha akutboende i Stockholm. Då har vi heller honom hos oss tills vi hittar något nära oss. men hur funkar ett akutboende? Får min man bestämmande rätt över min svärfar? Min svärfar är av hårt virke och av typen att han ska dö "med stövlarna på". han låter helt redig och argumenterar för sin sak men när man känner honom förstår man orimligheten i det hela. jag har misstänkt att något varit lite konstigt sedan i november men eftersom han pratat så redigt har jag trott på allt han sagt   Huva. jag får dåligt samvete över att jag inte gått på magkänsla.
    Alltså det är inte säkert alls att det bästa för svärfar är att bo hemma hos er om förvirringen är bestående. UVI och förvirring hos män är vanligt och jag ser det ofta i mitt yrke. 

Nej din man får inte bestämmanderätten över sin far bara sådär, det är en lång process. Han bor tydligeni misär, en man kan och får inte tvinga en människa till något denna inte vill om man inte har underlag som man i sådana fall får av läkare. Hemtjänst kan funka efter en sanering i lägenheten men möjligheten finns att svärfar inte släpper in personalen. 

Kortidsplats/akutboende får man efter samtal med biståndshandläggare om de anser att detta behövs och om plats finnes.  Ni får helt enkelt kontakta kommunen på måndag. 
  • Anonym (Svärdotter)
    Anonym (BHL) skrev 2014-01-11 15:30:32 följande:

Ring biståndshandläggare i aktuell kommun. Alltid bra om det varit ett läkarbesök innan för att utesluta ex UVI som föregående skrev. Demensutredning är ju bra men det tar ju alltid sådan tid. Alla kommuner har lite olika regler för detta med anhörigaanställning.

Anhöriganställning vet jag inte vad det innebär men det ska jag kolla upp. Tack!
  • Anonym (Svärdotter)
    Majsan70 skrev 2014-01-11 15:38:56 följande:
    Alltså det är inte säkert alls att det bästa för svärfar är att bo hemma hos er om förvirringen är bestående. UVI och förvirring hos män är vanligt och jag ser det ofta i mitt yrke. 

Nej din man får inte bestämmanderätten över sin far bara sådär, det är en lång process. Han bor tydligeni misär, en man kan och får inte tvinga en människa till något denna inte vill om man inte har underlag som man i sådana fall får av läkare. Hemtjänst kan funka efter en sanering i lägenheten men möjligheten finns att svärfar inte släpper in personalen. 

Kortidsplats/akutboende får man efter samtal med biståndshandläggare om de anser att detta behövs och om plats finnes.  Ni får helt enkelt kontakta kommunen på måndag. 
    Nej det har du säkert rätt i men han kan inte bo själv i huvudstaden. Vi har sedan länge, utefter hans vilja också, sökt boende åt honom närmare oss. Då har vi tänkt en lägenhet så vi kan hjälpa till med tvätt etc. Nu blir han inlagd på sjukhuset och bedöms som undernärd och med ett allmänt dåligt tillstånd. Vad hans förvirring beror på vet de inte än men han genomgår en skiktröntgen av hjärnan nu. Läkaren har även anmält honom till socialtjänsten eller liknande som oförmögen att ta hand om sig själv. 

Det jag befarar är att han kanske nekas äldreboende men erbjuds hemhjälp. Jag har läst på lite om äldreboenden och det har man rätt till att ansöka i vilken kommun som helst. Han vill vara närmare oss och barnbarnen och i Stockholm har vi ingen möjlighet att umgås i hans pytte pytte miserabla etta. På något sätt känns det bra. Nu är bollen i rullning och jag tror förvirringen är ett resultat av näringsbrist. Men vi får se.
  • Grappa

Ni ska absolut INTE säga upp hans boende innan nytt boende är ordnat, det vore oerhört vårdslöst av er och kan skapa stora problem. För övrigt får ni inte säga upp det om ni inte har fullmakt.
    Plats på äldreboende brukar vara lika enkelt att fixa som att ta högsta vinsten i miljonlotteriet tyvärr. Och om han har skulder på KF så lär det bli svårt för honom att få en ny, även om ni går in som garanter.

Gör inget förhastat. Börja med att kontakta socialtjänsten i sthlm och ta reda på vad för hjälp han kan få nu. När (om) nytt boende ordnas kan ni (han) säga upp lägenheten.
    Att er kommun skulle vilja hjälpa till att ordna boende/vård/hemtjänst är inte troligt, en person utan inkomst som kommer kosta kommunen massor, nej, det ligger inte i deras intresse. Och äldre i den nya kommunen har naturligtvis förtur före er far som är skriven på annan ort.
    Så avsluta inte sthlm innan ni vet att nytt boende samt omsorg är ordnat.

• Anonym (Svärdotter)
    Grappa skrev 2014-01-11 21:37:18 följande:
    Ni ska absolut INTE säga upp hans boende innan nytt boende är ordnat, det vore oerhört vårdslöst av er och kan skapa stora problem. För övrigt får ni inte säga upp det om ni inte har fullmakt.
    Plats på äldreboende brukar vara lika enkelt att fixa som att ta högsta vinsten i miljonlotteriet tyvärr. Och om han har skulder på KF så lär det bli svårt för honom att få en ny, även om ni går in som garanter.

Gör inget förhastat. Börja med att kontakta socialtjänsten i sthlm och ta reda på vad för hjälp han kan få nu. När (om) nytt boende ordnas kan ni (han) säga upp lägenheten.
    Att er kommun skulle vilja hjälpa till att ordna boende/vård/hemtjänst är inte troligt, en person utan inkomst som kommer kosta kommunen massor, nej, det ligger inte i deras intresse. Och äldre i den nya kommunen har naturligtvis förtur före er far som är skriven på annan ort.
    Så avsluta inte sthlm innan ni vet att nytt boende samt omsorg är ordnat.
    Jag befarar att du har rätt. Men att ha honom ensam i lägenheten i stockholm känns inte som något alternativ. Problemet är hans skulld hos KF. Jag la upp hans lägenhet med hans tillstånd på bostadsbyte och fick napp direkt då han bor i attraktivt område. Men då sätter skulden stopp trots att vi skulle gå in som ansvariga. Vi har även tidigare tittat på alternativet att köpa en lägenhet åt honom men då tar det också stopp eftersom de flesta bostadsrättsföreningar kräver att den boende äger 10 procent. Så alternativen som finns nu är att : 1: Han bor hos oss 2: Han får plats på vårdhem/äldreboende här 3. Han skuldsaneras. 4. Att det blir bostad tillsalu i vår förening.

Samtidigt har man rätt att välja äldreboende i vilken kommun man vill. men jag anar att det är knepigt. Och det är inte ens säkert att han bedöms ha rätt till det. Troligast är nog hemtjänst.
  • Grappa
    Anonym (Svärdotter) skrev 2014-01-11 21:49:00 följande:
    Jag befarar att du har rätt. Men att ha honom ensam i lägenheten i stockholm känns inte som något alternativ. Problemet är hans skulld hos KF. Jag la upp hans lägenhet med hans tillstånd på bostadsbyte och fick napp direkt då han bor i attraktivt område. Men då sätter skulden stopp trots att vi skulle gå in som ansvariga. Vi har även tidigare tittat på alternativet att köpa en lägenhet åt honom men då tar det också stopp eftersom de flesta bostadsrättsföreningar kräver att den boende äger 10 procent. Så alternativen som finns nu är att : 1: Han bor hos oss 2: Han får plats på vårdhem/äldreboende här 3. Han skuldsaneras. 4. Att det blir bostad tillsalu i vår förening.

Samtidigt har man rätt att välja äldreboende i vilken kommun man vill. men jag anar att det är knepigt. Och det är inte ens säkert att han bedöms ha rätt till det. Troligast är nog hemtjänst.
    Ja. Hemtjänst är dock jobbigt i början om den gamle inte vill, speciellt om han även är lite yr i bollen. De brukar hålla emot länge innan de accepterar hjälp.
    Lycka till iaf, håller tummarna.
  • Anonym (Svärdotter)
    Grappa skrev 2014-01-11 21:52:56 följande:
    Ja. Hemtjänst är dock jobbigt i början om den gamle inte vill, speciellt om han även är lite yr i bollen. De brukar hålla emot länge innan de accepterar hjälp.
    Lycka till iaf, håller tummarna.
    tack :)
  • Anonym (ABC123)

Men jag undrar en sak. Att få plats i boende, äldrevård, akutplats och sånt. Borde du inte kolla upp hur det är i just er kommun än att gå efter vad andra skriver på nätet?
    I den kommunen jag bor i finns det plats att få direkt, de har ingen kö på boenden alls inom själva kommunen, dock kan man få behöva vänta något om man önskar en speciell ort, det är en geografiskt stor kommun. 
    Att oroa sig i onödan för en sån sak behövs ju inte. 

Hoppas ni hittar ett bra boende för svärfar och han snart blir bra igen

• Anonym (saa)
    Anonym (Svärdotter) skrev 2014-01-11 21:55:49 följande:
    tack :)
    man kan få ersättning från försäkringskassan vid vård av anhöriga så hör med dom.
  • Anonym (Svärdotter)
    Anonym (ABC123) skrev 2014-01-14 14:22:34 följande:
    Men jag undrar en sak. Att få plats i boende, äldrevård, akutplats och sånt. Borde du inte kolla upp hur det är i just er kommun än att gå efter vad andra skriver på nätet?
    I den kommunen jag bor i finns det plats att få direkt, de har ingen kö på boenden alls inom själva kommunen, dock kan man få behöva vänta något om man önskar en speciell ort, det är en geografiskt stor kommun. 
    Att oroa sig i onödan för en sån sak behövs ju inte. 

Hoppas ni hittar ett bra boende för svärfar och han snart blir bra igen
    Ja du har rätt. Men jag är osäker på vad som gäller rent juridiskt. Vi vet ju inte var detta slutar. Som det ser ut nu har han blivit förflyttad från Akademiska sjukhuset dit vi tog honom till Danderyd. Vi har inte fått någon information alls. Jag befarar det värsta och eftersom vi inte får någon information så har jag googlat och Creutzfeldt-Jakobs sjukdom passar in i symptombilden allt för väl. Vi ska åka och hälsa på honom i morgon och jag får hoppas att vi får information. 

Oavsett om det rör sig om fortsatt sjukvård, palliativsjukvård, vårdhem. äldreboende. hemtjänst så vill jag få honom hit. Till oss. Men jag vet inte hur vi ska gå tillväga. 
  • Anonym (Svärdotter)

Nå. Jag kanske skriver för döva öron nu. det är ju inte så lockande att läsa om gamlingar som söta små. Men nå ja, Familjeliv heter sidan   Vi var och hälsade på honom idag och det enda de visste var att att han drabbats av en mindre hjärnblödning. Han har gått ner EXTREMT mycket i vikt på den veckan som gått sedan jag såg honom senast. Men det har de inte noterat. Som tur är tog min make foton från det förgående besöket som han ska ta med på vårdplaneringsmöte på måndag. De vill skriva ut honom men nu kommer frågan om vart. Besöket på danderyd var hemskt. Inte på grund av min svärfar utan på grund av alla äldre som satt och grät i en jävla  mörkt korridor utan förströelser. Min svärfars kateter var så överfull så att hans kiss rann ut på mjukisbyxorna under besöket.

Vi VÄGRAR ha honom på något liknande och inser att hans dagar är räknade. Vi kommer säga upp hans lägenhet och ha honom hos oss för det verkar som alternativet är att vara hemma med hemtjänst. Vi ska ringa äldreombudsmannen och höra hur vi ska gå till väga och vad vi bör tänka på. Ta hand om era äldre! jag vägrar låta någon av mina sitta och ruttna. 

• Litet My

Vilket vidrigt ställe jan hamnat på tyvärr inte så ovanligt. jobbar själv på ett korttidsboende och vi får in många akutfall likt din svärfars, kan dock säga att efter många år i vården är detta ett korttidsboende som är mycket bra med god vård och engagerad personal som gärna lägger det lilla extra och lite därtill på de omsorgstagare som är inne, 99,99% har varit jättenöjda. Många blir kvar i väntan på särskilt boende (im det är aktuellt) andra växlar tex varannan vecka hos oss varannan hemma eller hos anhöriga. Skulle det vara ett alternativ? Vi har också de som vi ansöker om god man för. Ni får också söka boende eller kortids i er hemkommun.

• Anonym (Nej)

Ni kan inte säga upp hans boende för ni är inte hans ställföreträdare.

Om han inte samtycker till flytt måste han ha förvaltare eller god man (en god man kan bara göra sådant utan huvudmannens samtycke om huvudmannen anses så förvirrad att han inte förstår vad saken gäller).

• Anonym (Svärdotter)
    Litet My skrev 2014-01-19 10:56:01 följande:
    Vilket vidrigt ställe jan hamnat på tyvärr inte så ovanligt. jobbar själv på ett korttidsboende och vi får in många akutfall likt din svärfars, kan dock säga att efter många år i vården är detta ett korttidsboende som är mycket bra med god vård och engagerad personal som gärna lägger det lilla extra och lite därtill på de omsorgstagare som är inne, 99,99% har varit jättenöjda. Många blir kvar i väntan på särskilt boende (im det är aktuellt) andra växlar tex varannan vecka hos oss varannan hemma eller hos anhöriga. Skulle det vara ett alternativ? Vi har också de som vi ansöker om god man för. Ni får också söka boende eller kortids i er hemkommun.
    Ja jag hoppas att vi kan få boende åt honom i vår kommun men om de propsar på hemtjänst så måste vi få över honom hit. 
    Anonym (Nej) skrev 2014-01-19 11:06:11 följande:
    Ni kan inte säga upp hans boende för ni är inte hans ställföreträdare.

Om han inte samtycker till flytt måste han ha förvaltare eller god man (en god man kan bara göra sådant utan huvudmannens samtycke om huvudmannen anses så förvirrad att han inte förstår vad saken gäller).
    Nej självklart kan inte vi göra det. Utan det är ju något han själv måste göra och är villig att göra eftersom vi sökt boende åt honom här när han mådde bättre. Det har varit aktuellt hela tiden att få honom närmare oss eftersom han uttryckt det "vi är de enda han har att leva för". Men det förutsätter säkert att han inte anses allt för förvirrad? det är så himla knepigt att veta vad som gäller och hur vi ska gå tillväga. Jag inser också att det kommer bli tufft att ha honom hos oss men vi skulle inte klara av att veta att han sitter och stirrar i en vägg.  
Svar på tråden Vad behöver vi tänka på. Förvirrad svärfar som flyttar hem till oss.