Vad behöver vi tänka på. Förvirrad svärfar som flyttar hem till oss.
Nu är måttet rågat. Min svärfar som är 75 år ringde hem till oss i natt och babblade om katter i lägenheten med tassar som boxningshandskar etc etc etc. Min man har hämtat honom i Stockholm och tagit honom till akuten i den stad vi bor. Vi har försökt hitta ett boende åt honom i vår stad eftersom vi sett att han åldrats snabbt. Nu misstänker jag hjärnblödning.
Lägenheten han har i Stockholm gick inte att beskriva med ord enligt min man. Vi har aldrig fått hälsa på honom i hans lilla etta tidigare. Nu ska han bo hos oss och vi ska försöka hitta boende åt honom i vår stad. Än, vet vi inte om han blir frisk eller inte eller vad hans förvirring beror på. Men oavsett så ska vi säga upp hans lägenhet i Stocholm.
nu mina frågor:
Lägenheten: kan vi bli skyldiga att bekosta renovering? Det är en hyresrätt och den har inte blivit renoverad på 20 år?
Hur ansöker man om plats på äldreboende i annan kommun än där personen är skriven och framförallt om hans förvirring inte skulle gå över?
kan min man få tjänstledigt för att ta hand om min svärfar? Vi har inte råd med ekonomiskt bortfall men vi måste ju ta hand om min svärfar.
Är det något annat som jag missar som jag behöver tänka på?