• kouki

En dag med er hund/valp...

Jag funderar sen många år på att skaffa hund. Men det är en långsam och noggrann process för mig, och vill gärna ha alla fakta och input jag kan få innan beslutet tas, och vi börjar tinga en valp. Därför undrar jag lite hur det ser ut för er andra hundägare? 

Hur ser en dag ut med er hund? :) När går ni upp och går ut med den första gången? Hur många gånger rastar ni den och hur länge? Andra aktiviteter? 

Hur såg det ut när den var en valp på samma punkter?

Och självklart vad ni har för ras, hur bor ni osv? 

Skulle vara sjukt intressant att höra hur det ser ut hos er :)

• Svar på tråden En dag med er hund/valp...
  • Momalicious

Brukar släppa ut henne vid 06 då hon bara springer ut i trädgården och kissar, lite senare på helgerna. Några timmar efter en promenad på en halvtimme-timme. Sen en eller två kisspauser i trädgården beroende på vad hon säger till om, sen en längre promenad på kvällen och ev en kissning till i trädgården beroende på när vi lägger oss. Tränar ofta korta pass med lydnad under dagen, fem minuter eller så åt gången.

Nu är hon 12 mån, fick henne när hon var fem månader. Då gick vi ut varannan timme ungefär, på nätterna höll hon sig.

Hon är en blandning mellan cockerspaniel och chinese crested. Vi bor i eget hus på landet.

• Dexter dot com

Vi går en kort sväng vid 5 så hon får kissa/bajsa och sen in för frukost. Sen går vi ca 45-60 minuter när det ljusnar, samma vid lunch, på em och kvällen.
    Däremellan har hon fri tillgång till tomten på sommartid och hänger med ut och pinkar när jag hämtar posten och ved på vintern.
    Jag jobbar natt så antingen är hon med på jobbet eller hos hundvakt.

Den här damen är nöjd med bara promenader men tidigare hundar har jag kört lydnad och spår med några gånger i veckan och tränat vardagslydnad på promenaderna.

Som valpar kräver dom ju tillsyn dygnet runt och jag har varit hemma ca 3 månader innan dom hängt med till jobbet eller varit inskolade hos hundvakt. Den sista behövde ut 2-3 g/timmen och 1-2 g på natten och var inte rumsren förren hon var ca 8 månader. 

• realisten

Jag och min sambo turas om att går ut på morgonen när hunden vaknar jag har en ganska morgontrött hane så det är händer att jag vaknar först. Vi ger hunden en hård motionering minst fem gånger i veckan då menar jag att låta hunden gå/pringa lös i skog och mark utan att vi följer stigar utan helt och hållet ren terräng så han blir trött. vi försöker gå promenader högst var 4:e timme. Eftersom han nu är ett år och fortfarande håller på att utvecklas mycket mentalt håller vi på med mycket kommunikations övningar och även att överinlära dom komandon han redan kan så dom fungerar i alla situationer.

I samband med att han är lösgående i skog och mark håller vi även på med mental stimulans dsv olika sökövningar, kontaktövningar mm.

Men han tillhör också den typ av hund som kräver väldigt mycket motion och mental stimulans och både jag och min sambo har ett brinnande intresse för hund så allt som jag har nämnt är bara väldigt roligt att göra.

skaffar du en liten valp så är det nödvändigt att någon är hemma med valpen första tiden och att börja med ensamhetsttäningen i tid för den tar tid vilket den måste få göra för att ge ett bra resultat.

Men om tid och intresse finns så är det otroligt kul med hund och det är verkligen livskvalite.

Lycka till!:)

• MiaIa90

Har en valp på 16veckor. Blandras mellan Chihuahua/Shitzu.
    Sambon går ut med han kl:04,30 ungefär innan jobbet sedan när jag går upp kan vara allt mellan 06 till 10 på förmiddagen men han håller sig hela nätter med när sambon är ledig från jobbet. 
    Promenader blir de inte riktigt en beror på vädret och kylan. 
    Sedan över dagen leker han med sina leksaker eller katterna och sover mycket en. 
    Då och då går vi ut med han beroende på när han har sovit.
    Försöker gå ut varje gång han har sovit,lekt eller ätit men han brukar vilja sova direkt efter han har ätit mat. 
    Han säger till själv när han vill in när vi är ute då springer han mot dörren. 

Men just nu är han skadat hans ena öga fick en smäll och hoppade ut ur ögonhålan på han i torsdags så han opererades. 
    In med ögat och sydde igen ögonlocken så får vi se om han har syn sen eller om han blir blind då får vi ta bort hela ögat i värsta fall:(.
    Så nu är de mycket vila/sova och stillhet,mat,vatten och hans medeciner. 
    Ni får gärna hålla tummarna för att de går bra för min lilla bebis på åter kollen på onsdag med ögat men gissar på att dom kanske inte ser direkt om han har syn eller ej. 

Oj vad långt de blev.

• Abbe83

Vi bor i eget hus på landet, i skogen och har en schäfer på 8 månader som heter Thor. Vi går upp och går ut 07.00-08.00. då går vi en promenad på ca 15 minuter.  Vi går ut 5 gånger per dag, på dagarna har vi honom alltid lös med långlina i skogen. På kvällen går han en promenad på ca 15 minuter och innan vi går och lägger oss vid ca 24.00 går vi en kortare promenad. Sammanlagt per dag är vi ute ca 1,5 timme. 
    När han var yngre och inte var rumsren så behövde han gå ut varje eller varannan timme, när han vaknade på natten fick vi skynda oss ut så ingen olycka hände inne. Han kissade inne en del de första månaderna, har aldrig bajsat inne. Men vid 4 månaders ålder blev han rumsren. Nu klarar han sig i 4-5 timmar innan han behöver gå ut.
    Varje dag sysslar vi med aktivering som lydnad, inkallning och sök, han får söka godis i stubbar och nerfallna träd. Vattenpölar tycker han är jätteroligt att leka i. 
    Några gånger per vecka syssla vi med spår och apportering. När han är äldre och har blivit röntgad ska vi börja jogga och cykla med honom.
    Vi sysslar med alla aktiviteter på amatörnivå, är tänkt att han ska vara en aktiv familjehund. 
    Thor är vår första schäfer och min sambos första hund,  innan hade jag en långhårig tax.

• Momalicious

Missade - jag brukar ta en kortare promenad på 20 minuter när jag tar rast för lunch. Hon får aktiv promenadtid 2,5-3,5 timmar på vardagarna och lite mer på helgerna. Förutom när hon var skendräktig, då ville hon mest sova. Sen är hon ju som sagt ute en del i trädgården och springer runt och utforskar och leker.

• scanmia

Vi har en tvåårig kungspudelspudel. Det här är vår vardag:

På morgonen vid 6-snåret tar jag honom till hundparken och låter honom springa av sig där i knappt en timme med sina kompisar (och oj vad de springer!). Parken ligger 1,5 km från vårt hus så vi småjoggar dit och tillbaka och är väl hemma igen vid 7:20. Det här är dagens motionspass.

Sedan går han med och lämnar och hämtar vid skolan tre gånger om dagen (ca en timme i snigelfart per gång) samt har tillgång till vår trädgård för ev kisspauser däremellan. 

Hans jobb är att vara vår familjehund så vi tränar mycket på vardagslydnad och lekar med barnen, typ kurragömma, att gå till "rätt" barn när jag säger deras namn och att leka staty (musiken stannar och alla stannar innan dansen börjar igen). Samt en drös aktiverande leksaker som stoppas med godsaker eller kan spåras upp här hemma. Sedan fyraåringen blev lite ängslig med att vara på själv på ovanvåningen är det också numer hans jobb att följa med upp dit när det behövs.

I min mening så är det en bra aktivitetsnivå för vår hund. Han är lugn, avslappnad och glad här hemma och pigg och aktiv när vi är ute. Men han var å andra sidan lika lugn och snäll hemma när han hade skurit sig i tassen och inte fick ta mer än korta kissrundor i tre veckor...

Vi har tagit valplydnadskurs och jag har funderat på att ta en kurs till med honom (utbudet är inte så stort där vi bor) och givetvis hänger han med på andra aktiviteter när vi kan ta med honom på kvällar och helger, men det här utgör stommen. Jag jobbar hemifrån och jag känner att jag nog borde ensamhetsträna honom lite mer. Vi gjorde det när han var valp men har inte underhållit det särskilt väl och, tja, i förebyggande syfte bör jag ta itu med det. Såå tråkigt bara på en skala.

Vad mer, jo, pälsvård på en pudel tar ju lite tid. Vi gör allt själv och håller honom i ett ganska kortklippt skick (jag brukar raka ner honom helt, men min man tycker att det ser så brutalt ut att han gärna hinner före och lämnar ett par cm åtminstone) men det krävs trots allt minst tio minuter om dagen med kammen (framför tvn går bra) och ett par timmar var varannan månad med bad och klipper.

• kouki

Tack alla som har svarat hittills! Sjukt intressant hur andras lösningar ser ut :)

Jag pluggar på distans och jobbar hemifrån en hel del, så är inte riktigt rädd för valptiden. Det som allt hänger på för tillfället är ifall min sambo får jobb på sin praktik, om inte kan det bli så att vi måste flytta dit han väl får jobb (en rätt speciell industri). Och då lär det väl dröja ett tag till. 

Jag vet att vi har ekonomin och tiden för det, vill bara vara 10.000% redo :) 

• Momalicious

Jag pluggar också på distans så det funkar fint. Nu var ju inte vår hund så liten som en valp brukar vara men vi skaffade henne i maj och då var ju sommaren fri sedan. Vet ni hur ni ska göra när du är färdig och börjar jobba? Nåt att ha i åtanke bara, studier tar ju för det mesta slut. ;)

• kouki
    Momalicious skrev 2014-01-11 23:21:20 följande:
    Jag pluggar också på distans så det funkar fint. Nu var ju inte vår hund så liten som en valp brukar vara men vi skaffade henne i maj och då var ju sommaren fri sedan. Vet ni hur ni ska göra när du är färdig och börjar jobba? Nåt att ha i åtanke bara, studier tar ju för det mesta slut. ;)
    Ja, och det är inget problem :) Vill inte gå in på detalj, men jag har en viss frihet till att välja var när och hur jag ska arbeta. Det enda skulle vara om sambon vill prova att jobba på ett företag utomlands om några år, men då är jag rätt inne på att ta med den eventuella 3:e familjemedlemmen :) 
  • Finast

Min hund är sex år och våra dagar ser ut som följer:
    Hon vaknar när jag vaknar. Rör inte en fena innan jag kliver ur sängen, går jag upp innan kl 7 får jag tvinga henne ut på kissrunda. {#emotions_dlg.djavulsk}
    Jag vaknar oftast runt 9, då får hon medicin och sen är den en timmes promenad i skogen med både sök, balansera på stockar osv. På somrarna går vi ner till stranden och badar, vilket hon lätt kan ägna en hel dag åt, om hon får. 
    Hemma igen strax efter 10, då är det frukost och sen är hon nöjd och sover gärna 5-6 timmar. Jag går till jobbet vid 14 och klockan 16 kommer min mamma, pappa eller syster och hämtar henne, går en halvtimmespromenad.
    Jag hämtar henne vid 21.30, då är det dags för medicin igen, en timmes promenad och sen är det godnatt.
    Typ så ser väl en genomsnittsdag ut. Ibland är hon ensam längre, ibland inte alls. Lite olika Solig

Lite då och då lägger jag spår och på höstarna letar hon svamp med min mormor i skogen.

• hundpuss

Har en cavalierkille och våra dagar ser väldigt olika ut då jag har en sjukdom som går i skov så det är sällan två dagar ser likadana ut. Men oftast första kissrundan på 10-15 min vid sju-åtta, längre lunchrunda vid elvatiden på en timme ca, ut igen vid tretiden en kortis bara runt kvarteret, går en sväng på 10-25 min både vid sjutiden och vid tiotiden innan läggdags. På bra dagar när jag kan gå ordentligt kan vi ta två st timmelånga promenader/dag, på dåliga dagar blir det mest rena behovsrundor runt kvarteret. Istället brukar vi aktivera inne, foderboll/aktiveringsleksaker etc. På heögerna däremot brukar jag kompensera med att köra till havet o gå i några timmar, lägga viltspår, träna agility eller liknnde. Är väldigt glad att jag har en hund med så tydlig on/off-knapp. Det viktigaste tror jag är att inse sina egna begränsningar och välja ras därefter så det inte slutar med att man känner sig kvävd och har en understimulerad hund.

Svar på tråden En dag med er hund/valp...