• SC11

    Gyn ger knepiga besked. Förvirrad

    Besökte en gynekolog för att "kolla läget", vi hade då försökt få barn ca 7 månader, jag har en kort menscykel och har vart osäker på om jag ägglossar..
    Under mitt första besök fick jag "beskedet" små äggstockar och dålig äggreserv. Vad sjutton det betydde svarade hon inte på! Hon sa bara att vi ska få hjälp, och vi ska INTE vänta 12 månader med utredning, för vi kommer förmodligen behöva hjälp på traven,
    Hon upptäckte även ett åderbråck i min sambos pung och skrev remiss för spermaprov.....

    I sex långa veckor fick jag vänta innan nästa besök.. Då gjorde man ett vul dag 13 i cykeln, och hon såg ett stort sprickfärdigt ägg och en jättebra slemhinna.. Vilket såklart är ett positivt besked.
    Tog även ett progesteronprov dag 21 i cykeln, och värdet var bra (35) Så helt plötsligt behöver vi inte utredas mer och min man ska inte längre få lämna sitt spermaprov. (hon kallade det "IDIOTISKT" att lämna spermaprov om man ej försökt 12 månader, trots att det var hon som skrev remissen.......)

    Nu måste försöka i fyra månader till innan hon vill kolla upp oss..
    Och jag påminde henne att hon sagt att vi "behövde hjälp på traven", och att min sambos åderbråck i pungen kunde påverka fertiliteten därför skulle spermaprov tas osv osv..

    Hon sa då att mina äggstockar är små, ja, men det innebär inte att jag är mindre fertil. Och att jag ska vara glad och slappna av, för jag har ju iaf ägglossning. Hon sa även att ett spermaprov skulle göra mig mer "hispig", om det visar sig att hans simmare är lite slöa..

    Jag vet inte hur jag ska tolka detta? HUR kan man säga att jag inte söker en dag förtidigt, och att jag ska utredas direkt pga mina små äggstockar, och sen är allt "bra".. ?

    Hon måste ha varit "säker" på att jag inte ägglossade, då när jag besökte henne första gången. Eller? Hur kan man ge såna besked (små äggstockar, få ägg)  utan att säkert veta?
    Jag har aldrig mått så dåligt som de sex veckorna. Trodde ju att jag aldrig mer skulle få barn (har en treåring, som blev till direkt)

    Jag är glad  för att jag ägglossar, men min oro är inte mindre, för än är jag inte gravid, trots aktiva försök, varje månad!!
    Jag vet nu att det kan ta ett år, och att det är normalt, så jag ska försöka att bara slappna av och släppa tankarna (yeah right...) 
    Och hoppas att jag blir gravid inom dehär fyra månaderna..

    /Förvirrad

  • Svar på tråden Gyn ger knepiga besked. Förvirrad
  • JanaN

    "Få ägg" har inget med själva ägglossningen att göra - men visst känns det underligt att hon så tvärsäkert säger att ni behöver hjälp första gången men inte andra. Second opinion kanske, gå till en annan gynekolog och kolla.

  • SC11

    Okej, vad innebär få ägg då? (mindre fertil?)

    Jag kommer ´gå till en annan gynekolog om fyra månader, för då har vi försökt i ett år..

    Hon sa att jag missuppfattat henne, men min sambo var med och hörde samma.
    Känns helt sjukt att jag först fick dåliga besked sen var det skitsamma för jag ägglossade iaf..
    Väldigt klumpigt av henne att säga att vi ska få hjälp direkt, och sen får vi ingen hjälp alls..

  • JanaN
    SC11 skrev 2014-01-11 22:30:39 följande:
    Okej, vad innebär få ägg då? (mindre fertil?)

    Jag kommer ´gå till en annan gynekolog om fyra månader, för då har vi försökt i ett år..

    Hon sa att jag missuppfattat henne, men min sambo var med och hörde samma.
    Känns helt sjukt att jag först fick dåliga besked sen var det skitsamma för jag ägglossade iaf..
    Väldigt klumpigt av henne att säga att vi ska få hjälp direkt, och sen får vi ingen hjälp alls..
    Få ägg innebär att du inte har så många ägg i dina äggstockar, det finns alltså få ägg som kan mogna och lossa. Det kan betyda att du inte ägglossar varje månad (men det behöver inte vara så).
  • SC11

    Så, rent krasst, kan det vara så- att jag ägglossar sällan, men just då när hon kollade ägglossning, så såg hon att jag släppte ett ägg.

    Hon sa att jag inte är mindre fertil, så man kan ju hoppas att det snart blir något!
    Konstigt ändå, att man bara kollar en cykel. Kan ju lika gärna vara så att jag ägglossar 4 ggr per år typ. 
    För trots ägglossningen blev jag ju inte gravid..

Svar på tråden Gyn ger knepiga besked. Förvirrad