• Anonym (Rädd)

Någon som har erfarenhet av att sluta med benzodiazepiner???

Hej!

Finns det någon som har erfarenhet av att sluta med benzodiazepiner???

Hur gjorde ni när ni trappade ut?
    Hur mådde ni under utsättningen?

Har ätit oxascand från och till i ett par år nu.
    Jag har hört sånna skräckhistorier om hur dåligt man mår...

Snälla, skulle gärna vilja ha lite tips på hur jag ska göra.....har även hört att
    det blir värre ju längre tid man har ätit benzo.....

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att sluta med benzodiazepiner???
  • StinaLina

Det är tufft och det är mycket individuellt.

Kan verkligen rekommendera dig att ladda ner "The Ashton manual" från www.benzo.org.uk/manual/

Den är skriven av professor Heather Ashton som forskat länge kring hur nedtrappning och utsättning av bensodiazepiner fungerar. Hennes metod är att följa ett mycket långsamt nedtrappningsschema, och byta den benso man har mot valium (stesolid), då denna har mycket längre halveringstid och det inte blir lika abrupta abstinensbesvär.

Jag trappade själv ut iktorivil efter 16 års användning med denna metod.

Sen kan jag tipsa dig om bra stödgrupper på nätet, som benzobuddies.org och på facebook var denna gruppen "benzodiazepine withdrawal supprt group" min räddning, där det alltid fanns någon att diskutera och fråga och slippa känna sig så ensam. www.facebook.com/groups/112449132147409/

Där fick jag bl a rådet att INTE lita på beroendemottagningar och psykiatri, i fråga om nedtrappning, för att de ofta gör alldeles för snabba avgiftningar/nedtrappningar.

Jag trappade i ett och ett halvt år.

Lycka till och ha tålamod!

• Fenomena80

Jag äter Sobril/Oxascand av o till. Nyligen hade jag en period när jag tog dem tre ggr per dag men då tappar jag effekten rätt fort, tyvärr. Då blir min metod att ta ett uppehåll och sen börja på lite lägre dos i början som ju ger effekt på nytt och sen öka tills jag är i samma dilemma igen...kan knappast vara bra.
    Doktorn tycker inte att jag ska ta en stadigt hög dos eller ens ta dessa tabletter för ofta. Känns lite som att han inte vet hur det är alls...Känns nästan lite godtyckligt att man ens fått dem...
    Under tiden jag tar dem kan jag ha "störningar" i det perifiera seendet upplever jag. Perioden jag är utan dem är skitjobbig i början, både med ångest och med massa skakningar.
    Bra tips Stina Lina, får kolla närmre på dem!

• Anonym (Rädd)

Tack för alla tips!

Läkarna på VC har ingen susning om vilka bieffekter benzo har.

Jag tar mellan 15mg - 30mg / dag utspritt under dagen.

Känns som att Stesolid är snäppet starkare än ocascand eller?

Skulle kännas konstigt att gå över till det??!

Glad

• StinaLina

20 mg Oxazepam motsvarar 10 mg Diazepam (stesolid).
    Man byter alltså inte rakt av med samma dosering.

Här är en länk till en ekvivalenstabell, där du ser hur styrkan i olika preparat förhåller sig till varandra.

www.benzo.org.uk/bzequiv.htm

Tänk på att det ger svårare abstinens att trappa ut kortverkande benso som ex vis Xanor jämfört med långverkande typ Diazepam. Du ser halveringstiderna i tabellen också.

Sen gäller det att hitta en läkare som är villig att låta dig byta preparat och ta in kunskapen om denna nedtrappningsmetod. Jag skrev ut hela luntan och tog med till min psykiater, som fick läsa på i lugn och ro och sen var det inga problem att få byta. Nedtrappningsschemat gjorde jag själv i samråd med stödgrupperna på nätet.

Lycka till och kram!

• Anonym (Rädd)

Tack så jätte mycket för länkarna! Glad

Är du helt utan medicin idag?

Kram!

• Anonym (Rädd)

Är så rädd för att jag ska få bestående men!

• StinaLina

Du får inte bestående men, men räkna med att det blir tufft några månader. Det är väldigt individuellt hur lång tid det tar att helas, dels på hur länge du varit beroende, och dels att hjärnans belöningssystem behöver tid på sig att komma i balans.

Jag var helt utan i fem månader, fick sen återgå till en låg dos stesolid vid behov förutom min antidepressiva, för min agorafobi och panik blev för svår att leva med, även för min familj. Tror det beror på vilken bakgrund man har.
    Jag har haft panikångest/GAD i 33 år och hade det funnits bättre hjälp när jag var yngre skulle jag nog vara medicinfri idag. Men man får göra det bästa av livet!

Lycka till och kram!

• Anonym (Rädd)

StinaLina -

Jag har alltid varit en orolig människa så länge jag kan minnas. Inte vågat göra saker, haft svår telefonskräck, skulle vi åka på semester när jag var yngre var jag så nervös i flera veckor och magen ballade ur totalt.

Men jag har alltid bitit ihop och ingen har märkt något.

Efter mitt andra barn föddes....hamnade jag i en förlossningsdepression ( förstod jag inte själv då )
    Från 4 månaders ålder har han varit sjuk med astma efter RS-virus. Detta innebar skyttetrafik till akuten under ett par års tid. Vid 1 års ålder sätter han i halsen och blir medvetslös, allt gick bra. Under denna period dör min svärmor i cancer....sen följer 3 dödsfall till i släkten. 

Min yngsta är 5 år idag.

Panikångesten kom som ett brev på posten när han var 1 år. Å jag fattade ingenting!!!
    Sen följde några månader med besök på akuten, läkare.....i tron om jag håller på att dö i alla hjärtsjukdomar som finns. Sen fick jag kronisk panikångest, förväntansångest, dödsångest.....jag vägrade medicin eftersom jag arbetar inom sjukvården och vet ju hur beroende man kan bli.

Men tillslut var det ett måste för att fungera.....den dan jag fick prova sobril/oxascand första gången!!!
    Har nog aldrig i hela mitt liv känt mig så avslappnad och välmående. Jag har även ssri och insomningstablett vb.

Känner att jag är rädd att jag ska gå tillbaka till den där oroliga nervösa personen igen om jag trappar ut dessa mediciner! 

Jag vill inte tillbaks dit och jag vill inte må skit av tabletter som jag måste öka hela tiden för att nå effekt.....

Jag har aldrig sjukskrivit mig och jag älskar mitt jobb.

Men det börjar bli jobbigt å leva såhär.......ska ringa läkaren idag.

StinaLina: Du har verkligen hjälpt mig med otroligt bra länkar och information som jag har läst nu. Jag ska prata med läkaren om detta. Är bara så rädd att jag ska bli sjukskriven Rynkar på näsan

Om man går över till diazepam, är det stor skillnad? Hur påverkas man av diazepam?
    Blir man mer lullig? Flört
    Sitter den lugnande effekten i längre då eftersom den har längre halveringstid?

Kram {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Milla)

Ni som äter/ätit benso varje dag, har det varit pga. panikångest eller gad? Jag får bara Atarax och känner mig inte tillräckligt hjälpt...Vill ha något effektivare. Hur har ni burit er åt???

• Anonym (jaadu)
    Anonym (Milla) skrev 2014-01-22 23:18:33 följande:
    Ni som äter/ätit benso varje dag, har det varit pga. panikångest eller gad? Jag får bara Atarax och känner mig inte tillräckligt hjälpt...Vill ha något effektivare. Hur har ni burit er åt???
    Jaadu, jag har aldrig bett om benzo, trots det har jag fått det utskrivet några gånger. Hur är du när du besöker läkaren? Är du ett nervvrak, eller är du lugn och saklig? Har du missbrukat något tidigare? Jag dricker inte alkohol, och då brukar läkarna skriva ut benzo, eftersom risken att jag skulle bli beroende är antagligen lägre då gissar jag.

Håller med om att Atarax inte gör så mycket nytta? Har du provat SSRI eller SNRI (nu är jag trött, så det kanske inte blev rätt förkortning)?
  • Anonym (Milla)
    Anonym (jaadu) skrev 2014-01-23 00:54:40 följande:
    Jaadu, jag har aldrig bett om benzo, trots det har jag fått det utskrivet några gånger. Hur är du när du besöker läkaren? Är du ett nervvrak, eller är du lugn och saklig? Har du missbrukat något tidigare? Jag dricker inte alkohol, och då brukar läkarna skriva ut benzo, eftersom risken att jag skulle bli beroende är antagligen lägre då gissar jag.

Håller med om att Atarax inte gör så mycket nytta? Har du provat SSRI eller SNRI (nu är jag trött, så det kanske inte blev rätt förkortning)?
    Brukar inte visa så mycket känslor utåt, är nog ganska saklig hos läkaren. Det är i min ensamhet jag gråter och har mig... Äter SNRI (har testat SSRI tidigare), har gått hos psykolog, har aldrig missbrukat men dricker väl något glas vin om helgen. Får bara Atarax. Känns som att läkarna sätter prestige i vem som kan skriva ut minst benso till patienterna. Så sorgligt att det ska behöva vara så. Känner mig totalt underminerad och ignorerad, hemskickad med en klapp på huvudet liksom. Inte konstigt att det finns en svart marknad för de som inte får adekvat hjälp av sjukvården...
  • Anonym (jaadu)
    Anonym (Milla) skrev 2014-01-25 00:32:11 följande:
    Brukar inte visa så mycket känslor utåt, är nog ganska saklig hos läkaren. Det är i min ensamhet jag gråter och har mig... Äter SNRI (har testat SSRI tidigare), har gått hos psykolog, har aldrig missbrukat men dricker väl något glas vin om helgen. Får bara Atarax. Känns som att läkarna sätter prestige i vem som kan skriva ut minst benso till patienterna. Så sorgligt att det ska behöva vara så. Känner mig totalt underminerad och ignorerad, hemskickad med en klapp på huvudet liksom. Inte konstigt att det finns en svart marknad för de som inte får adekvat hjälp av sjukvården...
    Det är väl det som är själva problemet i ditt fall; du är helt enkelt för välfungerande och saklig. Å andra sidan rekommenderar jag ingen att börja med benzo, jag fick hallucinationer, sprängande huvudvärk, benen nästan vek sig under mig och jag kunde knappt promenera i tio minuter (jag brukade gå i 1,5 timme per dag innan).
  • Ingvar65

Hej jag har ätit stesolid o imovane under flera år på grund av ångest o yrsel bestämnde mig för en vecka sen att sluta läkaren skrev inte ut nåt mer stesolid fick atarax enbart han fattAde inte att man måste trappa ner fick åka ambulans till sös där jag ligger nu med hallusinastioner darrningar o svårt att gå råder er att sluta med rätt nedtrappning vilket jag inte gjorde för att läkaren kunde 0 hoppas komma hem efter tre dagars helvete Med vänlig hälsning, ingvar

• Anders48

Hej! Jag har gjort samma som du och säger oroa dig inte!

Jag stod på 105 mg  Sobril (Oascand) + 10 mg Stesolid vid behov i 15 månader. För att undvika depersonalisering mm trappade jag ut dem enligt eget gjort schema med stöd av min läkare. Jag trappade ned dem och satte ut dem på 4 månader. Det var inga problem alls!

Hör av dig om du är kvar i eländet.

Hälsningar Stefan

• Anonym (jobbigt)

Inte varit med om detta själv men jobbat i psykiatrin där arbetskamrater stöttat personer som avvecklat lågdosberoende av bensodiazeiner. Flera upplevde det väldigt jobbigt, det är väldigt bra om du har någon du kan kontakta när du känner att du inte orkar och stötta.
    Ett stort bekymmer med bensoavgiftning är ju att ett vanligt abstinenssymptom vid neddragning är ångest (jämför med att sätta ut vanebruk av värktabletter där många får abstinenshuvudvärk). Det är då alltför lätt att konstatera att "nej, jag får tillbaka ångesten så jag behöver fortfarande medicinera".

En stor del av att sluta är annars att hitta andra strategier att kupera ångestkänslor. Har man vant sig vid att regelmässigt  ta medicin är det svårt att ta till sig infon, hur sann den än är, att ångest faktiskt inte är farlig. Inte ens panikångestattacker. KBT hjälper många. Sedan finns ju allt från träning till naturvistelse och målning som man kan uppleva lättar.

Inte aktuellt för dig kanske men ibland har bensodiazepinerna möjliggjort att stå ut med destruktiva livssituationer eller jobbsituationer som man inte orkar med utan att döva sig. Vilket innebär att man kanske faktiskt "måste" skilja sig, säga upp kontakten med energitjuvar i omgivningen, byta livsstil eller säga upp sig när man slutar med dem. Det kan tyvärr göra att närstående ser nackdelar med avgiftnignen och inte stöttar i den.

• Daniel2112
    Anders48 skrev 2017-03-09 09:42:16 följande:

Hej! Jag har gjort samma som du och säger oroa dig inte!

Jag stod på 105 mg  Sobril (Oascand) + 10 mg Stesolid vid behov i 15 månader. För att undvika depersonalisering mm trappade jag ut dem enligt eget gjort schema med stöd av min läkare. Jag trappade ned dem och satte ut dem på 4 månader. Det var inga problem alls!

Hör av dig om du är kvar i eländet.

Hälsningar Stefan

Hej, har du kvar det schemat? Mvh
Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att sluta med benzodiazepiner???