• CTMT

Ang kalorier in - kalorier ut. Hjälp mig!

Hej!

Har precis börjat träna och räkna kalorier. Kort summering:

BMI 24, mål att tappa 10 kg samt stärka kroppen. Har börjat med konditionsträning (3ggr/veckan löparprogram som ökar successivt från 15min-30min för att jag ska kunna springa 30 min nonstop ca 5 km om 12 veckor), samt promenad/powerwalk ca 30 min (antingen samma dag efter korta löppasset eller dagarna mellan löppasset).

Nu till frågan. För att tappa i vikt måste man förbränna mer kalorier än man stoppar i sig sägs det. Låter ju logiskt. Mitt kaloriintag varje dag ligger på 1200 kalorier (jämnt intag av fett, protein och kolhydrater, inget godis och skit, samt försöker minska kolhydraterna ytterligare och öka protein lite). Men -

Hur fasiken ska jag lyckas förbränna 1200 kalorier DAGLIGEN?? Jag förbränner väl ca 300 kalorier under 30 min rask promenad och ytterligare 200 kalorier under korta löppasset (och ha kanske 50 kalorier fredagar jag städar ;) - men resten då??

Tankar funderingar tips?

• Svar på tråden Ang kalorier in - kalorier ut. Hjälp mig!
  • Lena

Det går åt mycket bara till basfunktioner som andning och hjärnan kräver mycket energi.

• Arbetsvegan

Är det ett skämt eller? 
    Människokroppen behöver energi för att kunna stå, gå, andas och tänka.

Räkna ut ditt  energibehov för att kunna fortsätta existera:

matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

När du satsar på att gå ner så tar du inte bort all energi utan bara litegrann precis som du gör. 

• Arbetsvegan

Annars kan du alltid satsa på att bang-bom bli elitidrottare, de kommer ofta upp i behov av 8000kcal/dygn eller mer.

• Tirem

En normal kvinna förbrukar ungefär 2000 kalorier per dag, för var 7:e kalori du inte äter förlorar man 1 gr. Du bör aldrig äta unde 1300 kalorier per dag, det är inte bra för dig.

• SoStylish

Alltså, kroppen bränner ju kalorier även om du bara ligger i sängen hela dagen så det är ju inte så att du bara kan bränna kalorier genom att träna. Börja med att räkna ut ditt energibehov/BMR och utgå från det!

• CTMT

Tack för svar! Jag har beräknat mitt energibehov som landade på 1200 kalorier, så det är inte som jag försöker försätta kroppen i svältläge precis. Denna veckan har jag börjat träna, dvs från noll träning till programmet ni ser ovan, och givetvis kommer mitt kaloribehov öka i takt med att fysisk aktivitet ökar och kroppen kräver mer energi.

Var finns källan till att "en normal kvinna förbrukar 2000 kalorier per dag"?

• CTMT
    Arbetsvegan skrev 2014-01-11 23:43:20 följande:
    Är det ett skämt eller? 

Människokroppen behöver energi för att kunna stå, gå, andas och tänka.Räkna ut ditt  energibehov för att kunna fortsätta existera:matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

När du satsar på att gå ner så tar du inte bort all energi utan bara litegrann precis som du gör.  

Varför skulle detta vara ett skämt? Och varför ska jag satsa på att bli elitidrottare? Är du bara inträden för att försöka dumförklara någon eller komma med oseriösa svar/frågor så vänligen lämna tråden.
  • Tirem
    CTMT skrev 2014-01-12 00:31:35 följande:

Tack för svar! Jag har beräknat mitt energibehov som landade på 1200 kalorier, så det är inte som jag försöker försätta kroppen i svältläge precis. Denna veckan har jag börjat träna, dvs från noll träning till programmet ni ser ovan, och givetvis kommer mitt kaloribehov öka i takt med att fysisk aktivitet ökar och kroppen kräver mer energi.

Bland annat: sv.m.wikipedia.org/wiki/Näringslära

Googla: RDI kcal kvinna
  • pidda
    CTMT skrev 2014-01-12 00:33:48 följande:

Varför skulle detta vara ett skämt? Och varför ska jag satsa på att bli elitidrottare? Är du bara inträden för att försöka dumförklara någon eller komma med oseriösa svar/frågor så vänligen lämna tråden.
    Basala metabolismen för en normalstor kvinna är 1 500 - 1 800 kcal. Om du intar för lite kalorier slår din kropp ner på metabolismen vilket innebär att du bränner färre kalorier. Det är bra att ha höga ambitioner men du verkar ta i lite för hårt, gör upp ett lite snällare schema som har en större chans att hålla i längden, det allra bästa vore ett göra ett schema som blir din nya livsstil för resten av ditt liv.
  • CTMT
    pidda skrev 2014-01-12 00:42:42 följande:
    Basala metabolismen för en normalstor kvinna är 1 500 - 1 800 kcal. Om du intar för lite kalorier slår din kropp ner på metabolismen vilket innebär att du bränner färre kalorier. Det är bra att ha höga ambitioner men du verkar ta i lite för hårt, gör upp ett lite snällare schema som har en större chans att hålla i längden, det allra bästa vore ett göra ett schema som blir din nya livsstil för resten av ditt liv.

Ja höga mål har jag, och har börjat med extrema åtgärder gällande maten för självdisciplinens skull (alltså 1200 kalorier) då jag behöver kämpa lite mot hunger och sötsug, och det har faktiskt fungerat på bara denna veckan! Har fått in fasta måltider och dragit ner på kolhydrater (som varit en bov). Har även kommit igång med träning och träningsformen känns okej för mig att fortsätta med. Så 1200 kalorier har bara varit ett startskott så att säga. På måndag ökar jag till 1500 kalorier (men med samma regel att hålla kolhydratintaget i schack samt inga sötsaker). Börjar jag träna ännu mer/hårdare så ökar jag kaloriintaget ytterligare.
  • Klotjohan

Sänk värmen inne och bär tunna kläder så förbränner du mer. Har du ett arbete där du rör på dig så förbränner du hela tiden. 

• Arbetsvegan
    CTMT skrev 2014-01-12 00:33:48 följande:

Fr att jag läste i din pres att du studerar till sjuksköterska, Trodde på fullt allvar att ssk hade lite koll på att kroppen kräver energi.

Om du taggar ner så kanske du fattar inlägget om idrott. Herregud människa, andas lite och kommentera det jag skrivit utöver det du plockade ut.

Är du bara här fr att få hugga på ord och nonchalerar resten?
  • Arbetsvegan
    CTMT skrev 2014-01-12 00:31:35 följande:

Hade du tagit dig tid att läsa det jag skrivit utöver de få ord du så illsket attackerat hade du inte behövt fråga.

Jaja, det finns människor till allt.
  • Arbetsvegan

FYI: jag är precis var jag vill på forumet, svarar vem jag vill och skriver vad jag vill.

Din order om att jag ska lämna tråden är patetisk och visar hur aggressiv du är.

• pidda
    CTMT skrev 2014-01-12 00:55:28 följande:

Ja höga mål har jag, och har börjat med extrema åtgärder gällande maten för självdisciplinens skull (alltså 1200 kalorier) då jag behöver kämpa lite mot hunger och sötsug, och det har faktiskt fungerat på bara denna veckan! Har fått in fasta måltider och dragit ner på kolhydrater (som varit en bov). Har även kommit igång med träning och träningsformen känns okej för mig att fortsätta med. Så 1200 kalorier har bara varit ett startskott så att säga. På måndag ökar jag till 1500 kalorier (men med samma regel att hålla kolhydratintaget i schack samt inga sötsaker). Börjar jag träna ännu mer/hårdare så ökar jag kaloriintaget ytterligare.
    Mycket bra! Jag tycker du verkar ha väldigt bra koll, träningen är det som är säkrast att öka på. Det är frestande att skära ner för mycket på kalorierna men det finns en stor risk att man hamnar i ett kompensatoriskt överätande och en ökad slutvikt vilket man såg i en studie redan på 40-talet. Tråkigt att denna kunskap inte har kommit mänskligheten till godo.
    Lycka till!
  • CTMT
    pidda skrev 2014-01-12 09:39:41 följande:
    Mycket bra! Jag tycker du verkar ha väldigt bra koll, träningen är det som är säkrast att öka på. Det är frestande att skära ner för mycket på kalorierna men det finns en stor risk att man hamnar i ett kompensatoriskt överätande och en ökad slutvikt vilket man såg i en studie redan på 40-talet. Tråkigt att denna kunskap inte har kommit mänskligheten till godo. Lycka till!

Tack!
  • Arbetsvegan
    pidda skrev 2014-01-12 09:39:41 följande:
    Mycket bra! Jag tycker du verkar ha väldigt bra koll, träningen är det som är säkrast att öka på. Det är frestande att skära ner för mycket på kalorierna men det finns en stor risk att man hamnar i ett kompensatoriskt överätande och en ökad slutvikt vilket man såg i en studie redan på 40-talet. Tråkigt att denna kunskap inte har kommit mänskligheten till godo.
    Lycka till!
    Det många heller inte vet är att med ökad träning får man ökad muskelmassa som har högre densitet än fett och därför upplever att de går ner för sakta eller inte alls. Bäst är att mäta fettprocent och kroppsmått och inte vikt i kg och BMI.
  • CTMT

De konkreta svar jag har fått är jag nöjd med! Lämnar härmed tråden, tack och hej! :)

• Moderator

Jag ber samtliga diskussionsdeltagare fundera på hur ni bemöter varandra. Diskutera sakligt, personangrepp är inte tillåtna.

Off topic kan komma att tas bort i alla forumkategorier om det anses vara störande för tråden. 

/Moderator

Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
Svar på tråden Ang kalorier in - kalorier ut. Hjälp mig!