• Defeateris

Starka sammandragningar

Väntar första barnet, är i vecka 22 (21+6).

Har de senaste gångerna jag varit ute på hundpromenad fått väldigt starka sammandragningar i magen.. Tidigare har det mest varit som krampliknande och starkt men inte direkt smärtsamt. Idag var det riktigt smärtsamt och gjorde ont både i ryggen, magen och ljumskarna. De gick lite i vågor, framför allt smärtan, men höll i sig i stort sett hela tiden - det enda som hjälpte var att stanna samt att böja mig framåt och vagga med höfterna typ. Smärtan blev värre och värre längs hela rundan och likaså krampkänslan i min stenhårda mage. Kände mig som riktigt bajsnödig men längre fram också.. Satt på huk vid ett tillfälle och då kändes det som att hela underlivet öppnades upp - skitläskigt..

Är detta normalt? Ska jag undvika promenader (svårt med tanke på hunden dock)?
    Har besök hos barnmorskan i början av februari, tänkte kolla med henne då också, men är lite förstagångsmamma-orolig..

• Svar på tråden Starka sammandragningar
  • Februari2013

Förvärkar/sammandragningar är normalt men tycker det är lite väl tidigt för dig! När man känner sig "bajsnödig" så är det krystvärkar som är på G men de brukar inte gå över. Jag tycker du ska åka in till gynakuten för att kolla att allt är normalt! De kan stoppa en för tidig förlossning så barnet hinner utvecklas klart! Lycka till!

• Defeateris

Jag vilade resten av helgen, var bara på middag hemma hos svågern igår men det var avslappnat och sådär så.. Ringde barnmorskan idag, hon gav mig första lediga tid (på fredag) och rekommenderade sängläge fram tills dess.. Så så får det bli.. Nu får hunden under dagarna kissa i trädgården och längsta hundpromenaden för min del är bort till brevlådan och tillbaka - på det sättet får hon i alla fall en chans att bajsa också.. Tyvärr blir det ytterligare mer jobb för min sambo - nu får han (trots att jag inte jobbar) handla all mat och ta hand om hundpromenaderna.. Känner mig mer och mer värdelös..

• jeje01

Jag hade i ditt läge åkt in på förlossningen/gyn så jag fått tappen kollad. Inte väntat på tiden hos BM. Är tappen påverkad mycket kan du få kortison som påskyndar lungutvecklingen på barnet, och skulle du föda väldigt förtidigt är det ganska viktigt.
    Du ska inte känna dig till besvär eller i vägen om du ringer eller åker in. De är där för dig och ditt barn. Tänk på att alla beslut du fattar nu och konsekvenserna som kan komma av dem innefattar inte bara dig utan även ditt barn.

Jag kanske låter hård, men har själv förlorat ett barn 22+2 för att jag inte lyssnade på min kropp utan på min BM som sa att sammandragningar från v.15 var heeelt normalt. 

• Defeateris
    jeje01 skrev 2014-01-14 11:00:13 följande:
    Jag hade i ditt läge åkt in på förlossningen/gyn så jag fått tappen kollad. Inte väntat på tiden hos BM. Är tappen påverkad mycket kan du få kortison som påskyndar lungutvecklingen på barnet, och skulle du föda väldigt förtidigt är det ganska viktigt.

Du ska inte känna dig till besvär eller i vägen om du ringer eller åker in. De är där för dig och ditt barn. Tänk på att alla beslut du fattar nu och konsekvenserna som kan komma av dem innefattar inte bara dig utan även ditt barn.

Jag kanske låter hård, men har själv förlorat ett barn 22+2 för att jag inte lyssnade på min kropp utan på min BM som sa att sammandragningar från v.15 var heeelt normalt. 

Fast nu känner jag ingenting, bara helt vanliga icke smärtsamma små sammandragningar. Även BM sa att jag skulle åka in direkt om jag fick smärtsamma eller regelbundna sammandragningar igen.. Så det gör jag i så fall. Nu känns det som sagt som om det inte är någon fara..
  • kampfisken

Jag fick tidigt sammandragningar, ivecka 24!
    Ringde obstretiska mottagningen och fick komma in på koll direkt!
    CTG visade att bebisen mådde bra, men också på sammandragningar.
    Livmodertappen var också påverkad så jag blev ordinerad vila och fick Bricanyl och förhållningsorder om hur jag skulle agera osv.
    Lycka till

Svar på tråden Starka sammandragningar