Flickan och kråkan skrev 2014-01-12 09:17:54 följande:
Jag tror inte att din bebis äter för snabbt utan att du har överproduktion. Då hinner inte bebis riktigt med, sätter i halsen etc. Vanligt att de också då sväljer mycket luft och kan få ont i magen. Jag har haft överproduktion med alla tre barnen. Ganska lätt åtgärdat.
För att minska produktionen och få lugnare amningar så blockammar man. Det innebär att man ammar flera amningstillfällen på samma bröst. Man ammar alltså inte vartannat bröst utan ammar från samma bröst 3-4 amningstillfällen på raken. Sedan byter man och gör likadant med andra bröstet etc. Brukar ge resultat efter sådär 2-3 dygn - finns information om blockamning på amningshjälpens hemsida om du vill veta mer.
Det du också kan göra är att skifta amningsposition. Värsta positionen om man har överproduktion är Madonnapositionen = liggande barn i sittande mammas famn. Om man liggammar så brukar mjölken rinna långsammare. När man sitter upp ska man försöka ha barnet mer upprätt. Du kan ha honom/henne sittandes upprätt mittemot dig....om du förstår vad jag menar. Men blockamma!