• Happy14

I vilken vecka gjorde du fostervattenprov ?

Jag har inte fått tag i min bm och sagt att jag vill göra detta, och är nu i v 14, hoppas verkligen jag får en tid redan nästa vecka, gör hela veckan därpå är vi bortresta

När vi kommer hem är jag ju i v. 17, och sedan tar det ju lång tid innan man får svar, då är det kanske för sent??

Hur lång tid tog det för er? Jag bor i Gbg,någon som gjort där ?

• Svar på tråden I vilken vecka gjorde du fostervattenprov ?
  • Sinni

Här tar det lite tid med remisser o sånt mellan sjukhusen.

Jag gjorde provet i v 15 + någon dag. Om jag inte minns fel så vill de gärna att man är minst i 15 +. (för att det ska finnas tillräckligt med fostervatten). Men som sagt - jag är lite osäker på var de drar gränserna. Det vet nog din bm.

• Happy14
    Sinni skrev 2014-01-12 11:50:16 följande:
    Här tar det lite tid med remisser o sånt mellan sjukhusen.

Jag gjorde provet i v 15 + någon dag. Om jag inte minns fel så vill de gärna att man är minst i 15 +. (för att det ska finnas tillräckligt med fostervatten). Men som sagt - jag är lite osäker på var de drar gränserna. Det vet nog din bm.

Jag kan ju inte få tag i henne förrän imorgon...
  • Happy14

Eller hur länge fick ni vänta från beslutet att göra det till det att ni fick en tid för testet?

• Sinni
    Happy14 skrev 2014-01-12 12:00:50 följande:

Jag kan ju inte få tag i henne förrän imorgon...
    Nä, sant.. Hoppas du får tag på henne imorgon.

Min remiss gick iväg direkt efter kuben i 12+3. Själva remissens gång tog lite mera än en vecka. Sen fick jag ändå vänta som sagt till 15+ för att provet skulle kunna tas. Tre långa veckor.... Hur lång tid enbart remissen tar skiljer sig nog från sjukhus till sjukhus beroende på hur hög belastning de har.
  • Happy14
    Sinni skrev 2014-01-12 15:18:58 följande:
    Nä, sant.. Hoppas du får tag på henne imorgon.

Min remiss gick iväg direkt efter kuben i 12+3. Själva remissens gång tog lite mera än en vecka. Sen fick jag ändå vänta som sagt till 15+ för att provet skulle kunna tas. Tre långa veckor.... Hur lång tid enbart remissen tar skiljer sig nog från sjukhus till sjukhus beroende på hur hög belastning de har.

Ja, men de borde ju påskynda det lite eftersom jag är sent ute tycker jag.. Jag gjorde kuben i tisdags så såå sent ute är jag väl knappast... Man måste ju några dagar på sig tycker jag.
  • Happy14

MIn BM är fortfarande sjuk och de andra där hävdar att de inte kan hjälpa mig.. Vad fan ska jag göra... Jag orkar inte mer.

• Sinni

Konstigt att ingen av de andra kan hjälpa dig.... =(

Om du skulle göra fvp - är det på samma sjukhus/ställe då, som där du går till mvc? (här i skåne är det på två olika sjukhus nämligen). Du kan ju prova att ringa till den avdelningen som utför provtagningen - bara för att prata med dem och kolla lite hur väntetiderna kan se ut, vad de har för rutiner, och hur de tycker du ska gå tillväga.

Det är synd att du är så orolig. Jobbigt för dig, verkligen. Du fick ett väldigt bra resultat och sannolikheten för att ditt barn skulle vara sjukt är så oändligt liten.

Har du kollat runt lite om det kanske finns något ställe där du bor som gör fvp i privatkliniksregi?
    Har du försökt få tag på den barnmorskan som gjorde kubtestet på dig? Hon kanske kan hjälpa dig vidare? Om det inte är samma som den bm som är sjuk såklart....

• Happy14
    Sinni skrev 2014-01-13 12:31:18 följande:
    Konstigt att ingen av de andra kan hjälpa dig.... =(

Om du skulle göra fvp - är det på samma sjukhus/ställe då, som där du går till mvc? (här i skåne är det på två olika sjukhus nämligen). Du kan ju prova att ringa till den avdelningen som utför provtagningen - bara för att prata med dem och kolla lite hur väntetiderna kan se ut, vad de har för rutiner, och hur de tycker du ska gå tillväga.

Det är synd att du är så orolig. Jobbigt för dig, verkligen. Du fick ett väldigt bra resultat och sannolikheten för att ditt barn skulle vara sjukt är så oändligt liten.

Har du kollat runt lite om det kanske finns något ställe där du bor som gör fvp i privatkliniksregi?
    Har du försökt få tag på den barnmorskan som gjorde kubtestet på dig? Hon kanske kan hjälpa dig vidare? Om det inte är samma som den bm som är sjuk såklart....

Nej det är en liten skit mottagning jag är på, den som gjorde kub kan inte hjälpa mig eftersom jag inte är skriven där..
  • Malin0089

Gjorde mitt fostervattensprov i Måndags (V. 16+5) så nu är väntan på resultatet olidlig. Men vi får provsvaren senast på Måndag sa dom (V. 17+5) så är det något galet är det snabba ryck som gäller. Hade önskat att jag fått göra det tidigare, men hon som gjorde proven i Eskilstuna hade julledigt (vad nu det är för ursäkt).

Har du fått tag i din barnmorska än?

• Flickan och kråkan

Gör man snabbanalys, vilket man gör om inte andra prover visat på annat eller man har något genetiskt betingat, så får man resultatet fort efter provtagning. Vi fick provsvarern efter två respektive tre dagar. Gjorde i v.15+6 cirka med båda.

• Happy14
    Malin0089 skrev 2014-01-17 11:09:30 följande:
    Gjorde mitt fostervattensprov i Måndags (V. 16+5) så nu är väntan på resultatet olidlig. Men vi får provsvaren senast på Måndag sa dom (V. 17+5) så är det något galet är det snabba ryck som gäller. Hade önskat att jag fått göra det tidigare, men hon som gjorde proven i Eskilstuna hade julledigt (vad nu det är för ursäkt).

Har du fått tag i din barnmorska än?

Ja de löste det på den privata där jag gjorde Kub. Jag har inte fått tid ännu och är bortrest hela nästa vecka så det blir att göra det i v.17 jag med...
  • Malin0089
    Happy14 skrev 2014-01-17 15:06:57 följande:

Ja de löste det på den privata där jag gjorde Kub. Jag har inte fått tid ännu och är bortrest hela nästa vecka så det blir att göra det i v.17 jag med...

Okej! Lycka till med allt! :)
Svar på tråden I vilken vecka gjorde du fostervattenprov ?