• Anonym (...)

svullet tandkött över visdomstand, ont i halsen!

Det började igårkväll med att det började göra ont vid visdomstanden. Har en flärp över med tandkött. Idag när jag vaknade är det svullet och gör ont ner i halsen på ena sidan. Tänkte åka och köpa corsodyl och skölja med. Är inte så sugen på att söka akut idag. Vill väl inte söka helst över huvud taget.är det någon som haft liknande? Någon som kan komma med tips? Delammar min 5 månaders, farligt omdet är en inflammation?

• Svar på tråden svullet tandkött över visdomstand, ont i halsen!
  • Anonym (...)

Ingen?

• TrueMeaning
    Anonym (...) skrev 2014-01-12 10:25:12 följande:

Det började igårkväll med att det började göra ont vid visdomstanden. Har en flärp över med tandkött. Idag när jag vaknade är det svullet och gör ont ner i halsen på ena sidan. Tänkte åka och köpa corsodyl och skölja med. Är inte så sugen på att söka akut idag. Vill väl inte söka helst över huvud taget.är det någon som haft liknande? Någon som kan komma med tips? Delammar min 5 månaders, farligt omdet är en inflammation?

Jag har exakt som dig! En bit tandkött som sitter över bägge visdomständerna :/ Har får inflammation två gånger och fått spola rent hos tandläkare. Men efter det så har det blivit bättre, har inte behövt ta några mediciner eller liknande. Och eftersom jag har tandläkarskräck så vågar jag inte göra något åt det :(

Läs ordentligt på Corsodylen vad det står ang amning! Eftersom du inte sväljer så borde det inte gå över i mjölken.

Prova även att borsta ordentligt över tanden, ligger ju kvar matrester under flärpen samt mellan tand och tandkött!
  • carrobarro84

Jag hade så och sköljde med det bakteriedödande munsköljen, säkert den du nämner, ammade oxå och det var inga problem. Tog väl en vecka innan det var helt borta. Var hos tandläkaren av en annan anledning och de sköljde men det var inget måste utan det gällde att borsta ordentligt där bak bara.

• EJL

Har haft så många gånger. Tanden som vill upp... Inget mer än så för min del. Går över.

• Anonym (tandläkare)

Försök spola själv med koksalt mha de där små behållarna som kan köpas på apoteket. Köp även en vinkelborste och borsta så noggrant du kan med Corsdylgel, mycket bättre än att skölja med Corsodyllösning.

• Anonym (...)

Började skölja igårkväll och äter ibuprofen (inflammations nedsättande). Ingen bättring än men det är väl för tidigt. Där emot så är tandköttet precis vid tanden gul/vitt. Lite minde än en ärtas storlek påytan typ. Hur länge vågar jag hålla på med corsodyl innan jag söker tandläkarvård? Alltså innan jag riskerar att tänderna tar stryk? Men det går inte på en natt va?

• EJL

Jag gick till tandläkaren når jag inte kunde öppna munnen mer än några cm samt inte kunde äta.

• Anonym (Sök)

Ah du har fått en varböld eller en tand abcess som den också heter. Sök på google bildsök så ser du om den är en sådan. Du har fått en inflamation under tanden och då har det bildats en fistelgång ut till ärtan. En tandabcess är faktiskt riktigt farlig och du måste söka tandläkare direkt för att få åtgärd. En sådan måste hehandlas med penicillin. Troligen kommer man när det hela gått ned att dra ut den tanden.

• Anonym (...)

Alltså där det är gulvitt är inte upphöjt som en ärta, blev nog en klumpig beskrivning. Hur brett eller vad man ska säga är lika brett. Särskilt ont har jag inte nu, äter och så. Visst känns det men inget som stör mig jätte mycket. Men tqndköttet bakom visdomstanden mot kinden är nästan dubbelt så stort som andra sidan.

• Anonym (Sök)

OK för hade det varit upphöjt så hade det varit en abcess och de kan vara livsfarliga om de lämnas utan åtgärd. Men i sådant fall låter det mer som om du fått en rejäl blåsa i munnen. Kanske skall söka hålla en bättre mynhygien genom mer frekvent och mer noggrann tandborstning samt regelbunden användning av tandtråd.

Svar på tråden svullet tandkött över visdomstand, ont i halsen!