• Lovable

Mögligt bröd - hur skadligt??

Hej! Jag är jätteorolig efter att ha fått i mig 2 skivor mögligt bröd (svarta runda fläckar) till frukost imorse. Jag tyckte det smakade konstigt (men det gör ALL mat nu när jag mår så illa) sen kändes det som jag skulle kräkas, då såg jag att på brödets baksida var det mögel.

Nu är jag jätteorolig! Jag är i v 11. Nu har jag huvudvärk och känner mig yr.

Påverkar detta bara mig eller kan det skada fostret??

• Svar på tråden Mögligt bröd - hur skadligt??
  • Frontline

Såvida brödet inte var helt lurvig av mögel är det ingen fara...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Fenna

Det är inte bra att äta mögligt bröd, men gjort är gjort så försök släppa det och gå vidare. Det var en gång, en liten mängd, och innan eventuellt farliga molekyler når fostret ska de passera genom hela din kropp och moderkakan. Jag tror inte att huvudvärken och yrseln kommer från brödet, snarare från graviditeten eller oron. I princip alla gör saker som de inte borde ha under graviditeten, det går helt enkelt inte att undvika även om man gör sitt bästa.

• Österbotten

Mögel är inte farligt för bebisen. Det är ingen fara för dig heller, jag råkade också äta mögliga smörgåsar och inget hände, fick inte ens ont i magen. :)

• Lovable
    volvo142 skrev 2014-01-12 11:47:10 följande:
    förlåt men asså varför frågar du det här ?

Därför att jag har en frågeställning som jag hoppas att någon besitter mer kunskap i såklart. En söndag är det svårt att få tag på en BM och jag önskar snabba svar för att ev lindra min oro.

Tack alla ni andra för era svar!
Svar på tråden Mögligt bröd - hur skadligt??