• Anonym (rädd för biverkningar)

Erfarenheter av antidepressiva/ångestdämpande mediciner?

Jag har blivit rekommenderad antidepressiva/ångestdämpande medicin av min psykolog. Men jag blir jätterädd när jag läser alla biverkningar... Ska träffa psykiater nästa vecka. Går i behandling så den är tänkt som komplement (har ptsd m ångest och depressioner).

Därför undrar jag om ni som har erfarenheter av medicinering mot liknande; hjälpte medicinering? Vilken av alla olika preparat har ni ätit? Biverkningar?
    Har hört så mkt negativt om antideprensiv medicinering.

• Svar på tråden Erfarenheter av antidepressiva/ångestdämpande mediciner?
  • Anonym (Tummen upp)

Det räddade mitt liv! Inte bokstavligen då jag inte är självmordsbenägen, snarare tvärt om! Jag hade panikkänslor, ångest och MÅDDE SKIT alldeles för länge!

Jag åt lägsta dosen sertralin i drygt ett år innan jag slutade på eget initiativ, vilken skillnad det blev och det gick också utmärkt att sluta med dem. Nu har jag inte ätit tabletterna sen i somras och mår SÅ mycket bättre än innan jag började!

Inga biverkningar, inte ens att jag nådde sämre de första veckorna som många upplever.

Detta är ju min personliga syn på det,

men skulle jag börja må dåligt igen skulle jag börja med tabletterna igen, utan att tveka!

• Anonym (Inte för mig)

Verkar som om folk har väldigt olika erfarenheter av antidepressiva om man kikar runt. Jag fick prova Venlafaxin och mådde otroligt dåligt av dem; kunde inte sova (det var det värsta av allt), var darrig/yr och kunde/vågade därmed inte köra bil, tappade aptiten, var torr i munnen konstant för att nämna lite. Oron la sig något i huvudet och det kändes som om jag hade typ ett hårt stort ägg i huvudet där det var frid och fröjd - fast jag innerst inne inte kände att det var sant och fick därför panik över det, skillnaden var väl att den inte riktigt kunde bryta ut som innan.

På grund av att jag knappt kunde sova mådde jag säkerligen dåligt på grund av det också, så vissa symtom kan kanske ses som en biverkning av biverkningarna. Provade inte några nya antidepressiva efter dessa.

Men det kan vara helt annorlunda för dig, så häng inte upp dig på vad just jag upplevde! Jag ska också säga att jag inte åt dessa speciellt länge eftersom jag mådde så himla illa konstant, så symtomen kanske hade minskat med tiden, men jag kände att jag inte ville fortsätta - något också som är helt upp till dig. Jag kanske är känslig för läkemedel av olika slag, bytte P-piller från Abelonelle till Prionelle för något är sedan eftersom det var billigast, enligt Apoteket och barnmorskan och var samma sak - vilket det är till största delen, men jag mådde så otroligt dåligt av dessa att jag var tvungen att byta tillbaka och efter det mådde jag som innan igen..

Lycka till, TS!

Anonym (Tummen upp) skrev 2014-01-12 16:25:30 följande:
    Det räddade mitt liv! Inte bokstavligen då jag inte är självmordsbenägen, snarare tvärt om! Jag hade panikkänslor, ångest och MÅDDE SKIT alldeles för länge!

Jag åt lägsta dosen sertralin i drygt ett år innan jag slutade på eget initiativ, vilken skillnad det blev och det gick också utmärkt att sluta med dem. Nu har jag inte ätit tabletterna sen i somras och mår SÅ mycket bättre än innan jag började!

Inga biverkningar, inte ens att jag nådde sämre de första veckorna som många upplever.

Detta är ju min personliga syn på det,

men skulle jag börja må dåligt igen skulle jag börja med tabletterna igen, utan att tveka!

Jätteskönt att höra någon m positiva erfarenheter!!! I princip alla jag varit i kontakt m talar om hur dåligt de mått.... Är generellt inte superrädd för biverkningar men just jag känner att jag måste klara av att jobba även m medicinering. Men samtidigt mår jag så dåligt nu att jag gör mitt jobb men mest att kroppen gör det, eller hur jag nu skall uttrycka det.

Hur lång tid tog det innan du märkte någon skillnad? Vet att det varierar mycket men ändå.... Minpsykolog talade mkt om just sertralin (enl denne var det ett väldigt vanligt läkemedel som var väldigt beprövat). Visst finns biverkningar men psykologen trodde effekterna skulle överväga för min del.
  • Enniie

Mina räddade bokstavligen mitt liv. Hade stora problem med en ätstörning i samband med depp o ångest. Jag var livrädd för alla konstiga biverkningar man kunde få innan jag skulle börja.

De enda jag fick var trötthet och ökad aptit. Jag sov otroligt gott på mina.

Så jag har enbart positiva erfarenheter.

• Anonym (positivt)

Har ätit mirtazapin, citalopram. Fungerat bra i kombination, ej var och en för sig. Även oxascand/xanor vid behov. Lergigan/stilnoct för sömn.

fluoxetin och atarax är tabletter jag ej rekommenderar. Iofs väldigt individuellt.. men inte funkat på mig.

Glad att jag ätit antidepressiva, speciellt i kombination med kbt.. det kan dock ta tid att hitta rätt medicin/dos. Värt enligt mig iaf att försöka..

• Anonym (läsinte)

Läs inte bipacksedeln med möjliga biverkningar, det skapar bara en ny oro. Visst du kanske kan få en eller två biverkningar men fördelen av medicinen väger över biverkningarna.

• Anonym (Hum)

Har ätit flera sorter (Sertralin, Cipralex (SSRI-preparat som påverkar serotoninnivån), Voxra och Venlafaxin(SNRI-preparat som påverkar både serotonin och noradrenalin)). Den första tiden (för min del ca 2 veckor) kan vara väldigt jobbiga, med sämre mående innan som följd, så man får ju ge det en tid innan man märker huruvida det fungerar eller inte. För min del har inte Sertralin eller Cipralex gett någon effekt. Voxran gjorde mig mer "aktiv" (vilket kan vara viktigt för att komma ur en depression), men hade ingen större effekt på humöret. Har ätit Venlafaxin ca 1 månad nu, och det är den som jag hittills trivts bäst med. Kände av biverkningar/insättningssymptom de första två veckorna (svettningar och ökad ångest), men sedan dess har jag inte märkt något som jag tänkt på. Med de SSRI-preparat som jag ätit märkte jag också en minskad sexlust, och den har jag börjat få tillbaka så smått nu

Men vilken du behöver och mår bäst av kan ju vara något helt annat, så det måste du ju diskutera med läkare. Hen kan säkert svara på dina frågor och funderingar om biverkningar och annat. Om du tycker att det känns bättre med terapi, så var inte rädd för att kolla upp möjligheter till det. Det går ju att kombinera med medicin.

Enniie skrev 2014-01-12 17:21:30 följande:
    Mina räddade bokstavligen mitt liv. Hade stora problem med en ätstörning i samband med depp o ångest. Jag var livrädd för alla konstiga biverkningar man kunde få innan jag skulle börja.

De enda jag fick var trötthet och ökad aptit. Jag sov otroligt gott på mina.

Så jag har enbart positiva erfarenheter.

Vilka fick du?
  • Anonym (läsinte)

Just sexrelaterade biverkningar är väl inte direkt ovanliga med just SSRI preparat då det ligger lite i dess funktion att klippa toppar och dalar. Man blir ju temporärt lite förändrad av just dessa preparat. Så var det med Sertralin också. Den påverkar ju personligheten lite vilket kan vara lite störande.

Svar på tråden Erfarenheter av antidepressiva/ångestdämpande mediciner?