• happyhouse

    Kronan Duo S med mjuklift i sittdelen, erfarenheter?

    Hej!
    Tänkte bara höra om det finns någon där ute med en Kronan Duo S barnvagn, som har använt deras mjuklift direkt i sittdelen den första tiden? I så fall, hur tycker ni att det har funkat? :)

    Jag väntar mitt första barn i maj, och har börjat kolla vagnar lite smått. Min sambo och jag bor tre trappor upp utan hiss, och vill därför ha en vagn med lift som vi enkelt kan lyfta i och ur den första tiden (själva vagnen kan vi lämna nere i barnvagnsförrådet i trapphuset).

    Är som sagt lite inne på Kronan Duo S, mycket p g a de svängbara framhjulen som även går att låsa, samt att det verkar vara en rejäl men ändå lättkörd vagn. Och försäljaren i den butik jag hittills besökt tipsade mig om att i så fall placera mjukliften direkt i sittdelen, och alltså skippa liggdelen helt... Verkar ju smidigt, och det såg helt okej ut i butiken tycker jag.  Det jag är lite tveksam till är väl att det inte ser lika ombonat och mysigt ut, vagnen blir ju mycket mer "öppen" utan liggdel. (Dessutom är Kronans liggdel, i mitt tycke, väldigt snygg...men det är väl smällar man får ta. Funktionaliteten går först!)

    En annan grej är att jag ju har läst att det kan bli varmt för bebben att ligga i mjuklift på sommaren. Dock hade den försäljaren jag pratade med inte hört att det brukade vara ett problem med denna vagn, och de mjukliftar jag tittade på verkade relativt luftiga ändå... Men det var ju en docka som låg i vagnen när jag provade i butiken, så jag skulle gärna vilja höra av er som har provat med en riktig bebis ;)

    Blir jätteglad om ni vill dela med er av era erfarenheter! Är främst intresserad av att höra vad ni med Kronan-vagnar har att säga, men ni med andra barnvagnar får så klart gärna komma med synpunkter också! Är som sagt en rookie på området...

  • Svar på tråden Kronan Duo S med mjuklift i sittdelen, erfarenheter?
  • 022

    Jag tycker sittdelen är väldigt lång i ligglägge men kan bero på att jag använder en akta graco evo som är mindre. Så om du skulle åka buss så blir den ganska lång och svår att komma förbi även om handtaget är uppfällt, dock bara i liggläge. Men i våran vagn körde vi mjuklift i sittdelen och tyckte det funkade jätte bra.. Kan vara bra och tänka på nästa gång du tittar på den. Hoppas de hjälpte lite :)

  • 022

    Kan även tillägga att vår son kom i april och körde mjukliften hela sommaren och tyckte det inte blev för instängt. Då vi tog bort överdraget vid benen när det var varmt ute

  • yoshimi

    Du kan inte tänka dig kronan city istället?

    Den liggdelen är mindre och har bärhandtag (tror jag till 99%) då kan du ju bära upp hela istället :)

  • ihnfsa
    happyhouse skrev 2014-01-12 17:31:45 följande:
    Hej!
    Tänkte bara höra om det finns någon där ute med en Kronan Duo S barnvagn, som har använt deras mjuklift direkt i sittdelen den första tiden? I så fall, hur tycker ni att det har funkat? :)

    Jag väntar mitt första barn i maj, och har börjat kolla vagnar lite smått. Min sambo och jag bor tre trappor upp utan hiss, och vill därför ha en vagn med lift som vi enkelt kan lyfta i och ur den första tiden (själva vagnen kan vi lämna nere i barnvagnsförrådet i trapphuset).

    Är som sagt lite inne på Kronan Duo S, mycket p g a de svängbara framhjulen som även går att låsa, samt att det verkar vara en rejäl men ändå lättkörd vagn. Och försäljaren i den butik jag hittills besökt tipsade mig om att i så fall placera mjukliften direkt i sittdelen, och alltså skippa liggdelen helt... Verkar ju smidigt, och det såg helt okej ut i butiken tycker jag.  Det jag är lite tveksam till är väl att det inte ser lika ombonat och mysigt ut, vagnen blir ju mycket mer "öppen" utan liggdel. (Dessutom är Kronans liggdel, i mitt tycke, väldigt snygg...men det är väl smällar man får ta. Funktionaliteten går först!)

    En annan grej är att jag ju har läst att det kan bli varmt för bebben att ligga i mjuklift på sommaren. Dock hade den försäljaren jag pratade med inte hört att det brukade vara ett problem med denna vagn, och de mjukliftar jag tittade på verkade relativt luftiga ändå... Men det var ju en docka som låg i vagnen när jag provade i butiken, så jag skulle gärna vilja höra av er som har provat med en riktig bebis ;)

    Blir jätteglad om ni vill dela med er av era erfarenheter! Är främst intresserad av att höra vad ni med Kronan-vagnar har att säga, men ni med andra barnvagnar får så klart gärna komma med synpunkter också! Är som sagt en rookie på området...
    Hej,

    Har ni kommit fram till något? Du verkar ha exakt samma funderingar som jag har angående denna vagn. Vi har varit helt inställda på att vi ska ha en Kronan duo S då vi både spenderar tid på grusvägar samt inne i stan så känns detta som ett bra alternetiv. City har vi valt bort just pga de mindre framhjulen. Vi fastnade främst för att den just har stora rörliga framdäck som är rörliga. Sen började jag kolla igen efter årsskiftet och då hade dom ju ändrat upplägget för hur dom säljs så då blev jag också fundersam på om man bara skulle köpa sittdel och en mjuklift istället för en liggdel + sittdel. Vi har ju ett barnvagnsrum i huset och ingen hiss, bor tre trappor upp och barnvagnsrummet är i källaren och går vi innervägen måste vi gå via en ganska smal korridor, därför funderar jag just på om man orkar släpa liggdelen med bebis och packning hela vägen eller om det helt enkelt är smidigare att bara köra mjuklift.
  • ihnfsa
    tvättoman skrev 2014-01-20 10:26:53 följande:
    Citys liggdel har handtag. Dock är den väldigt tung, men tre trappor är ju inte så mkt... Eller? :)
    Även Duo s:ns liggdel har handtag och city'n går för oss bort oavsett just pga däcken. Tre trappor upp alltså = 6 halvtrappor + två ner till källaren så jo det är ju ett gäng trappor man ska traggla sig upp för.
  • Sweet life

    En liten mjuklift i liggdelen. Det är många som gör så har jag förstått. typ Phil and Teds lilla mjuklift. Har en kompis som bor högt upp utan hiss och har en mjuklift i sin liggdel på BB donkey.

  • ihnfsa
    Sweet life skrev 2014-01-20 10:53:31 följande:
    En liten mjuklift i liggdelen. Det är många som gör så har jag förstått. typ Phil and Teds lilla mjuklift. Har en kompis som bor högt upp utan hiss och har en mjuklift i sin liggdel på BB donkey.
    Jo så kan man ju göra men då känns det ju på något sätt onödigt att köpa till en liggdel bara för att placera en mjuklift i liggdelen eftersom det går bra att köpa en mjuklift att fästa i sittdelen. :)

    Kände att valet blev mycket svårare när man inte fick med båda delarna. nu måste man ju fatta ett beslut själv istället :P
  • happyhouse

    Tack snälla ni för alla synpunkter och tips!

    ihnfsa:
    Svarar direkt till dig eftersom vi ju verkar ha samma funderingar som sagt :) Vi bor också 6 halvtrappor upp, och jag tycker nog att det är tillräckligt jobbigt att släpa sig själv och diverse väskor/matkassar/tvätt upp och ner om dagarna... ;) Så en lätt lift till bebisen känns liksom som ett måste!

    Vi har inte helt bestämt oss än, men vi var inne i samma butik igen för några dagar sen, och pratade den här gången med en annan säljare.
    Jag frågade då bl a om man inte kunde ha liggdel med en mjuklift i, och hon sa att visst kan man det, men hon tyckte att det verkade överflödigt för vår del. Det kändes ju som att hon var ärlig eftersom hon lika gärna hade kunnat "sälja på mig" hela kittet, när jag ändå visade intresse för att köpa båda delarna... ;) Så det lutar absolut åt sittdel + mjuklift för vår del. Pojkvännen tycker att den lösningen känns klockren, och han förstår inte riktigt varför jag fortfarande går och funderar på liggdelen... men det är just det där med att man till viss del tappar den ombonade känslan utan liggdel, vilket gör att jag fortfarande inte känner mig heeelt säker... Ja visst är det jobbigt att ta beslut ibland, haha. Det finns så många valmöjligheter, och man vill ju helst välja det bästa ;)

    Den här gången jämförde vi även City och Duo S lite mer ingående, och vi har väl inte helt bestämt oss där heller. Visst är City några cm smalare och så, men jag föredrar hjulen på Duo S. Och eftersom vi varken har bil eller någon pyttehiss som vi måste få in vagnen i, så då känns det nästan lika bra att välja det lite mer rejäla alternativet!

  • ihnfsa
    happyhouse skrev 2014-01-20 21:16:56 följande:
    Tack snälla ni för alla synpunkter och tips!

    ihnfsa:
    Svarar direkt till dig eftersom vi ju verkar ha samma funderingar som sagt :) Vi bor också 6 halvtrappor upp, och jag tycker nog att det är tillräckligt jobbigt att släpa sig själv och diverse väskor/matkassar/tvätt upp och ner om dagarna... ;) Så en lätt lift till bebisen känns liksom som ett måste!

    Vi har inte helt bestämt oss än, men vi var inne i samma butik igen för några dagar sen, och pratade den här gången med en annan säljare.
    Jag frågade då bl a om man inte kunde ha liggdel med en mjuklift i, och hon sa att visst kan man det, men hon tyckte att det verkade överflödigt för vår del. Det kändes ju som att hon var ärlig eftersom hon lika gärna hade kunnat "sälja på mig" hela kittet, när jag ändå visade intresse för att köpa båda delarna... ;) Så det lutar absolut åt sittdel + mjuklift för vår del. Pojkvännen tycker att den lösningen känns klockren, och han förstår inte riktigt varför jag fortfarande går och funderar på liggdelen... men det är just det där med att man till viss del tappar den ombonade känslan utan liggdel, vilket gör att jag fortfarande inte känner mig heeelt säker... Ja visst är det jobbigt att ta beslut ibland, haha. Det finns så många valmöjligheter, och man vill ju helst välja det bästa ;)

    Den här gången jämförde vi även City och Duo S lite mer ingående, och vi har väl inte helt bestämt oss där heller. Visst är City några cm smalare och så, men jag föredrar hjulen på Duo S. Och eftersom vi varken har bil eller någon pyttehiss som vi måste få in vagnen i, så då känns det nästan lika bra att välja det lite mer rejäla alternativet!
    Det låter ju bra, jag pratade lite med min kille igår igen och vi har bestämt oss för att gå förbi butiken där vi var sist och titta mer noggrant på den här lösningen. Det känns ju som om det kan vara en riktigt bra lösning för oss, jag har också tänkt på att man förlorar den lite ombonade känslan utan liggdelen men å andra sidan så känns det ju som om ifall det blir varmt och så att mjukliften är luftigare och lättare att öppna upp och vi väntar i slutet av maj så det finns ju risk att det kan vara rätt varmt då!

    Vilken butik har ni varit och kikat i? Trevligt med en bra säljare som inte försöker pracka på en massa extra saker, jag är lite allergisk mot det och blir mest irriterad och går någon annanstans.

    Vi gillar ju också Duo's:n just på grund av däcken och att den är lite rejälare, jag gillar ju att vara ute i naturen och vill kunna dra med mig vagnen på lite lättare skogspromenader. Så därför går cityn bort för oss.
    Jag hoppas att vi blir lite klokare efter besöket imorgon så får vi se hur allt känns :)
  • happyhouse

    Bor ni också i Stockholm? Butiken heter Bonti. Vet inte om det finns flera, men den vi har varit inne i ligger vid Odenplan, på Norrtullsgatan... Håller helt med, jobbar själv i butik men är också allergisk mot för påstridiga säljare ;)
    Men de var mycket trevliga där som sagt!

    Uppdatera gärna om vad du kommer fram till, så ska jag göra detsamma! :)

  • ihnfsa
    happyhouse skrev 2014-01-21 16:41:12 följande:
    Bor ni också i Stockholm? Butiken heter Bonti. Vet inte om det finns flera, men den vi har varit inne i ligger vid Odenplan, på Norrtullsgatan... Håller helt med, jobbar själv i butik men är också allergisk mot för påstridiga säljare ;)
    Men de var mycket trevliga där som sagt!

    Uppdatera gärna om vad du kommer fram till, så ska jag göra detsamma! :)
    Vi bor också i stockholmsområdet och vi var på samma Bonti innan nyår och nu gick vi tillbaka dit igår :)

    Vi är nu båda helt övertygade om att den nya lösningen är det bästa för oss faktiskt. Jag var orolig att det inte skulle kännas så ombonat och mysigt med sittdelen och mjukliften men jag är nog omställd här. Jag var också orolig att sufletten skulle kännas för "kort" och inte gå tillräckligt långt fram nu när det blir vår och sommar men den gick mycket längre fram än jag trodde och sen så finns ju det extra solskyddet man kan fälla ut också så känner mig lugn över det också. Sen känns det väldigt bra att man kan plocka av locket på mjukliften så man inte behöver "stänga in" barnet på sommaren om det blir varmt.
    Tjejen som hjälpte oss var jättetrevlig och proffsig, först tyckte vi hon kändes lite säljig men hon kom ihåg allt vi sa och refererade till våra behov och jämförde lösningarna som fanns och tyckte även hon att detta var bästa lösningen.
    Sen var vi lite fåniga och testade lite med liggdelen också bara för att ha det gjort. Vi testade att lyfta av den och jämförde hur den var att lyfta bara för att kunna utesluta den samt se hur det kändes och den var ju toktung så att släpa den upp och ner för alla trappor minst en gång om dagen känns inte som ett alternativ. Då återstod ju alternativet att ha en mjuklift i liggdelen men när vi tittade på detta tycker jag det känns för "klumpigt" och trångt speciellt inför våren och sommaren.

    Så nu måste vi bara välja färg.. Men vi tänkte vänta lite och se vad som händer när dom släpper sina nyheter nästa fredag!
  • 85sanna

    Hej. 

    Det var ett tag sen någon var aktiv i den här tråden men jag är intresserad av hur det gick för er? Blev det sittdel + mjuklift?


    Jag bor också 3 trappor utan hiss och tycker att det vore en smart lösning med sittdel och mjuklift. Tycker ni att det har varit bra?

  • happyhouse

    Hej! Såg inte ditt inlägg förrän nu... Nu vet jag inte om du redan köpt vagn, men jag kan iallafall säga att det i slutänden blev en Kronan City med mjuklift för oss, och vi har på det stora hela varit jättenöjda med den lösningen, och nöjda med vagnen som helhet!

    En grej som jag dock inte hade tänkt på/räknat med:

    - Vi fick en vagnvägrande bebis! ;) Alltså, jag hade ju noll koll förut men jag trodde att alla bebbar gillade vagnen. Så är det tydligen inte, även om jag ännu inte träffat på någon annan förälder med en lika envis vagnhatare som vår lilla tjej var i början... Första månaderna (när vi använde mjukliften) gallskrek hon i princip konstant när hon låg ner i vagnen, det spelade liksom ingen roll vad vi gjorde, hon bara hatade att ligga där, men jag kan ju säga att det blev färre härliga långpromenader än vad jag hade räknat med första tiden ;) När vi var ute var det i stället sele eller bära i famnen som gällde. Men pga detta bytte vi till sittdelen (alltså tog bort liften) så fort vi bara kunde, när hon var knappt 5 månader och kunde sitta skapligt med stöd, och då blev situationen heeelt annorlunda. Nu är hon en väldigt nyfiken snart 8 månaders som diggar att sitta i vagnen och kolla på allt spännande runt omkring! Men en mindre bra grej när det gäller sittdelen, som har med detta att göra, är att den är ganska öppen och inte alls "skålformad" som jag har sett att vissa andra vagnar är, vilket innebär att en 5-6-månaders bebis inte sitter så bra i den, utan lätt tippar åt sidorna. Vi fick verkligen bygga upp med kuddar och filtar så att hon skulle sitta okej. Det är först nu jag tycker att hon har börjat "växa i" vagnen. Mjukliften är dessutom inte så lång, så när vår dotter var 5 månader kändes det ändå som om hon höll på att växa ur den (hon är ganska lång), och vi hade behövt byta till sittdelen hur som helst. Kan vara bra att tänka på!

    Hoppas att mitt svar var till någon hjälp, och lycka till :)

  • Myma

    Hej!Jag tror mitt inlägg försvann. Provar igen.


    Vi funderar just på en Kronan Duo S med mjuklift. Jag tänkte höra varför det landande i att ni köpte en Kronan City med mjuklift i stället? Vi funderar på en Duo just för att den verkar rejälare.

  • ihnfsa

    Hej,

    Vi slutade i slutändan på en duo s och skillnaden mellan den och city är inte så stor så jag skulle säga att det beror på vad du vill göra med vagnen.

    Ska ni bara använda vagnen inne i stan - city

    Vill ni gå ut och gå på skogsstigar - duo s

    Vi har inte ångrat vårt köp en enda gång. Älskar vår kronan :)

  • ihnfsa

    Hej,

    Vi slutade i slutändan på en duo s och skillnaden mellan den och city är inte så stor så jag skulle säga att det beror på vad du vill göra med vagnen.

    Ska ni bara använda vagnen inne i stan - city

    Vill ni gå ut och gå på skogsstigar - duo s

    Vi har inte ångrat vårt köp en enda gång. Älskar vår kronan :)

Svar på tråden Kronan Duo S med mjuklift i sittdelen, erfarenheter?