• Anonym (nej)

inte se alfons åberg. pappa rökar

mina barn får ej se alfons åberg för hans pappa rökar. fy att en pappa skall göra de i en barn bok

• Svar på tråden inte se alfons åberg. pappa rökar
  • Anonym (hopppas)

hoppas du läser andra böcker för ditt barn och att det finns någon i din bekantskapskrets (andra föräldern eller övriga släktingar) som kan lära dem hur det svenska språket fungerar. 
    "rökar" "de" "barn bok"
    hur gammal är du? 

• Anonym (hopppas)

dina barn ska det givetvis stå!

• Anonym (nej)
    StarStruck skrev 2014-01-12 18:17:28 följande:
    Rökar han?

ha pappa åberg
  • Anonym (nej)
    Anonym (nej) skrev 2014-01-12 18:18:23 följande:
    ha pappa åberg

ja hans pappa
  • Anonym (:P:P)
    Anonym (nej) skrev 2014-01-12 18:18:44 följande:

ja hans pappa
    haha rökar,  röker heter det :) 
  • Anonym (oh)

Jag tycker det är värre med föräldrar som inte kan handskas med svenska språket än med föräldrar som rökEr. 

• Anonym (''')
    Anonym (nej) skrev 2014-01-12 18:18:44 följande:

ja hans pappa
    RökEr menar du kanske?

Finns inget som heter rökar!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vore det inte lämpligare att ta diskussionen kring rökning?

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (totte)

Nej, ts är inte speciellt duktig på att uttrycka sig skriftligt, och det gör lite ont i ögonen, men nu var det inte tråden handlade om. 
    Jag håller med om att det känns jobbigt att se en rökande förälder i en barnbok 2014, men var ska man då dra gränsen? Det finns ju så många böcker för barn och ungdomar som har några år på nacken och visar på bilder, språk och ideal som känns förlegade idag. Pippis pappa är negerkung, Tintin är rasistisk i Kongo osv. 
    Men man kan ju inte förbjuda och bannlysa allt som är äldre? Det är väl bättre att visa barnen många sidor men samtidigt förklara att så här kanske det var för längesen, men nu brukar vi säga/tycka/göra så här. 
    Vi kan ju inte ta bort allting som är skrivet före 2005... 

• Enniie

Sätter du ögonbindel på ditt barn när ni går ut också? Finns en hel drös med rökande människor utomhus.

• korralin

Känner spontant att "skydda genom att ignorera" inte är särskilt konstruktivt. 
    Jag tycker inte att en ska visa barn kontroversiella filmer "bara för att" men samtidigt tror jag absolut att det är bättre att låta barnen titta på gamla barnklassiker som Alfons, Pippi, Tintin, Emil osv och sedan föra en diskussion kring vad som händer i filmerna.
    Varför röker Alfons pappa tror barnet? Och sedan tala lite om att människorna förr i tiden inte visste att det var farligt men att vi idag vet att rökning är dåligt etc.
    Varför måste Emil sitta inlåst i snickeboa när han gjort något dumt? Och sedan tala lite om dåtidens syn på förhållandet mellan barn/äldre och aga osv.
    Självklart ska en hålla det på barnets nivå och vara pedagogisk. En tvååring och en åttaåring förstår olika mycket och ska behandlas utifrån det.

Jag tror det är viktigt att lära barn att reflektera över vad de ser, hör och läser och tycker det är ypperligt att börja med barnfilmer redan i tidig ålder. 

• En blå giraff
    korralin skrev 2014-01-12 18:58:09 följande:
    Känner spontant att "skydda genom att ignorera" inte är särskilt konstruktivt. 
    Jag tycker inte att en ska visa barn kontroversiella filmer "bara för att" men samtidigt tror jag absolut att det är bättre att låta barnen titta på gamla barnklassiker som Alfons, Pippi, Tintin, Emil osv och sedan föra en diskussion kring vad som händer i filmerna.
    Varför röker Alfons pappa tror barnet? Och sedan tala lite om att människorna förr i tiden inte visste att det var farligt men att vi idag vet att rökning är dåligt etc.
    Varför måste Emil sitta inlåst i snickeboa när han gjort något dumt? Och sedan tala lite om dåtidens syn på förhållandet mellan barn/äldre och aga osv.
    Självklart ska en hålla det på barnets nivå och vara pedagogisk. En tvååring och en åttaåring förstår olika mycket och ska behandlas utifrån det.

Jag tror det är viktigt att lära barn att reflektera över vad de ser, hör och läser och tycker det är ypperligt att börja med barnfilmer redan i tidig ålder. 
    Precis. Och Alfons-böckerna är ju underbart bra! Väldigt synd om barnen inte får läsa dem p.g.a. att pappan röker pipa. Jag tror inte ens mina barn fattar att pappan röker. För det finns ju typ ingen som röker pipa nuförtiden på riktigt. 
Svar på tråden inte se alfons åberg. pappa rökar