• Hjortron

Antal barn per pedagog, vad är normalt?

Hej,

Jag har fått jobb på en förskola i en grupp med 14 barn i 3-5 årsåldern. Jag jobbar 85% och mina två kollegor jobbar 50% respektive 65% (jag är den på två hela avdelningar med 3-5-åringar som jobbar mest). I praktiken innebär detta att det under en dag är två pedagoger på plats per avdelning. I början och i slutet på dagen bara en där. Eller att avdelningar slås samman och att man på så sätt blir ett par pedagoger, men allra först i början och i slutet på dagen är det bara en pedagog. Min känsla är att det är lite väl åtdraget och att det riskerar att gå ut över den pedagogiska kvaliteten. Vad tycker ni? Är detta en normal fördelning på förskolor idag?

• Svar på tråden Antal barn per pedagog, vad är normalt?
  • IsDimma

Ja, med så små grupper är det nog det.

Vi har mycket större grupper hos oss men är då iofs fler pedagoger också. Just nu är vi 330 % på våra småbarnsavdelningar, två stycken med 14 1-2åringar.
    Tre heltider på en avdelning plus en som kommer tre dagar varannan vecka.
    Två heltider, en på 80% och så en som jobbar tre dagar varannan vecka plus täcker upp en dag i veckan när den på 80% är borta.
    Sen har vi 22 barn på en av 3-5årsavdelningen och där har vi fyra heltider.
    20 barn 2-5 år på två heltider, en 50% (sjukskriven resten), en 80% och en 20%.
    Och så den sista avdelningen är dom tre heltider och en 80% och dom har 21 barn 3-5 år.

Men då ska vi inte ta in några vikarier alls helst. Vilket innebär i praktiken att vi väldigt sällan är fler än tre personal ändå eftersom det är rätt mycket folk sjuka höst och vinter iaf.

• Busbellan

Vi har just nu 2, 15 tjänst på 18 barn mellan 1-5 år

Mamma till Nora, August och Ella
  • Hjortron

Hm! Jag som läste i någon tråd här i morse (minns ej titeln) där det vanliga verkade vara typ två 100% och en 75% på grupper med ca 15 barn. Men fyll gärna på med erfarenheter, vill gärna ha mer att jämföra med. Jag tycker det verkar vara svårt att hinna med allt, men å andra sidan är jag väldigt ny då jag började nu i veckan.

• elyse

Det beror väl på hur ert schema ser ut samt hur barnens vistelsetider ser ut. Men 14st 3--åringar på 2 heltider tycker inte jag låter särskilt dåligt. Sju barn per vuxen är väl ganska bra? I mitt arbetslag har vi 7-8 barn per vuxen när vi har verksamhet (och som ansvarsbarn). 

• Busbellan

Ja det beror ju mycket på hur mycket barnen är där också. Här genererar barnen olika, det finns 0-15 timmar, 15, 1-25 timmar, 25, 1-35 och 35, 1 och uppåt. Sen är det också skillnad om barnet är under eller över 2, 5 år

Mamma till Nora, August och Ella
  • pigglet

Det brukar vara 3 heltider på ca 20 barn. Så det där låter tyvärr helt normalt.

• JanaN

Vår förskola har 3,5 tjänster på 16 barn (blandad ålder) samt en resurs (tider varierar lite, kanske 2-3 dagar i veckan). Det tycker jag är helt ok. De flesta barn är där ca 8.30 till 14.30. Den eftermiddag som vi hämtar vid 16 är vårt barn ofta ensam kvar, ibland är ett barn till där. När vi lämnar innan 8 kan vi vara först, ibland har 1-2 barn kommit innan oss.

• RöttÄrSött

Vi har följande system:
    Barn 1-3 år (dagen före treårsdagen) ger 24 personalprocent. Fyra barn ger nästan en heltid, vi måste alltså ha 13 heltidsbarn för tre heltider.
    Barn 3-6 år ger 12 procent, alltså lite fler än åtta barn per heltid.

MEN om något av barnen är femtontimmars så är de bara ett halvt barn, vilket gör att det kan bli många fler än ovanstående.

Vi på småbarn är tre heltider, mellan 830-13 är vi tre personal (egentligen från 12 om du räknar rasterna). Mellan 745-1615 är vi två personal. Det är tajt inom barnomsorgen :/

• momomo

På sonens avdelning är det 3.4 tjänst fördelat på 4 personer (varav tre förskolelärare och en barnskötare tror jag) på 15 barn i åldrar 1-5. När 15-timmarsbarnen är där (3 st) är det oftast fullbemannat. Dock tar de inte in vikarie om en ur personalen är sjuk.

• Natulcien

Vår son går på 1-3-avdelning med 15 barn. Fast 5 barn är över 3 år, och inga är så små som 1 år, så det är en ganska "gammal" småbarnsavdelning.
    Men i den gruppen finns 5 pedagoger med 100%, 75%, 75%, 75% och 50%, så 3,75 personal kan man säga.
    Sen brukar kocken gå in och hjälpa till när hon är klar i köket också. Dessutom har de ofta lärarkandidater där också. Jag upplever att det alltid finns gott om personal.

På 3-6-avdelningen på samma förskola är det 3 pedagoger på 20 barn, men jag känner inte till procentsatserna på deras tjänster.

Svar på tråden Antal barn per pedagog, vad är normalt?