Hur får jag min 3åring av somna efter att ha slutat med napp?!
Vår treåring lämnade bort sin kära napp till tomten på julafton. Hon har sedan i somras slutat sova middag vilket innebär att nappen sedan sex månader tillbaka endast används nattetid och vid större "olyckor" där hon varit otröstlig. Hur som, hon har tidigare somnat i egen säng i eget runt själv. Vi gick tillsammans in, läste en bok och jag/sambon gick ut, dottern somnade ensam där inne inom 1-5minuter utan gnäll. Så har kvällarna sett ut sedan ca ett år tillbaka. Nu sedan vi lämnat bort nappen är hon HOPPLÖS! Vi har samma kvällsrutiner som tidigare, läggdags kl19, ingen middagslur på dagen men hon har så sjukt svårt att komma till ro, varje kväll sedan julafton (snart tre veckors tid) har läggningen tagit 2-4h!!! Vi blir galna snart, hon som varit så "enkel" hon behöver ju sömnen, dagen efter visar verkligen hennes sömnbrist då hon är extremt gnällig och trött. Nu har det i och för sig varit jullov så jag hoppas på förbättring när fsk drar igång igen. Vi har försökt med allt. Att ligga bredvid till hon somnat (tagit 2-3h slutar att man somnar innan henne), CDsaga, lampan tänd, lampan släckt, sova nedanför sängen på madrass, sova inne hos oss. Börjar bli riktigt less på detta nu. Börjar snart jobba efter fl med lillasyster och behöver verkligen få ihop det med sömnen nu innan det blir riktigt kaos för oss alla här hemma. Hon nämner inte nappen något alls varken dagtid eller kväll hon har bara så himla svårt att komma till ro och somna in. Flera gånger avbryter hon "kvällsleken" med gäspar men nej hon lyckas aldrig somna. Kom gärna med tips och råd, det uppskattas verkligen!!!! Hon har även ett gossedjur som hon myser med, det fungerar bra som tröst dagtid och hon sover med den i sängen men inget som gör henne speciellt sömnig. Hur var det för era barn att sluta med napp, ändrades deras kvällsrutiner och sömnen?