• Anonym (Trött mamma)

Hur får jag min 3åring av somna efter att ha slutat med napp?!

Vår treåring lämnade bort sin kära napp till tomten på julafton. Hon har sedan i somras slutat sova middag vilket innebär att nappen sedan sex månader tillbaka endast används nattetid och vid större "olyckor" där hon varit otröstlig. Hur som, hon har tidigare somnat i egen säng i eget runt själv. Vi gick tillsammans in, läste en bok och jag/sambon gick ut, dottern somnade ensam där inne inom 1-5minuter utan gnäll. Så har kvällarna sett ut sedan ca ett år tillbaka. Nu sedan vi lämnat bort nappen är hon HOPPLÖS! Vi har samma kvällsrutiner som tidigare, läggdags kl19, ingen middagslur på dagen men hon har så sjukt svårt att komma till ro, varje kväll sedan julafton (snart tre veckors tid) har läggningen tagit 2-4h!!! Vi blir galna snart, hon som varit så "enkel" hon behöver ju sömnen, dagen efter visar verkligen hennes sömnbrist då hon är extremt gnällig och trött. Nu har det i och för sig varit jullov så jag hoppas på förbättring när fsk drar igång igen. Vi har försökt med allt. Att ligga bredvid till hon somnat (tagit 2-3h slutar att man somnar innan henne), CDsaga, lampan tänd, lampan släckt, sova nedanför sängen på madrass, sova inne hos oss. Börjar bli riktigt less på detta nu. Börjar snart jobba efter fl med lillasyster och behöver verkligen få ihop det med sömnen nu innan det blir riktigt kaos för oss alla här hemma. Hon nämner inte nappen något alls varken dagtid eller kväll hon har bara så himla svårt att komma till ro och somna in. Flera gånger avbryter hon "kvällsleken" med gäspar men nej hon lyckas aldrig somna. Kom gärna med tips och råd, det uppskattas verkligen!!!! Hon har även ett gossedjur som hon myser med, det fungerar bra som tröst dagtid och hon sover med den i sängen men inget som gör henne speciellt sömnig. Hur var det för era barn att sluta med napp, ändrades deras kvällsrutiner och sömnen?

• Svar på tråden Hur får jag min 3åring av somna efter att ha slutat med napp?!
  • SupersurasunkSara

Nej, ingenting ändrades. Har du testat att stryka med handen från pannan ner över ögonen och ansiktet? (Alt med ett finger från näsrot till tippen) Eller med ett finger/handen från armbågsvecket till handleden?

• Anonym (Trött mamma)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-12 20:48:54 följande:
    Nej, ingenting ändrades. Har du testat att stryka med handen från pannan ner över ögonen och ansiktet? (Alt med ett finger från näsrot till tippen) Eller med ett finger/handen från armbågsvecket till handleden?

Jag har legat bredvid henne och kliat henne på ryggen eller i hårbotten. Har legat bredvid henne och hållit om henne och att låtsas sova men inget hjälper, när hon en timme senare fortfarande ligger och viskar både snabbt och högt eller pillar på tapeten eller leker med nallen blir man bara så matt :( bland har vi hållit handen, om jag trott att hon somnat och tagit bort den är hon snabbt där och rycker tag ibland.
  • Anonym (påminn henne)

Prata med henne om när hon gav bort nappen till tomten som i sin tur gett den till ett annat litet barn som behövde en tutte eller liknande :) för att bearebeta att hennes kära vän försvann!

• SandraMariaH
    Anonym (påminn henne) skrev 2014-01-12 21:49:24 följande:
    Prata med henne om när hon gav bort nappen till tomten som i sin tur gett den till ett annat litet barn som behövde en tutte eller liknande :) för att bearebeta att hennes kära vän försvann!

Vi har en bok från McDonalds "hejdå nappen" om en krokodil som ger bort sin napp, den läser i ibland nu var det dock ett tag sedan. Vi har pratat med henne om hur stor hon blivit som lämnade nappen och att tomtevagnen nu är jätteglada. Hon fick ditt efterlängtade dockskåp i jul också så det hoppas vi ju att hon ser som lite extra då hon velat ha det i ett års tid och vi sedan sommaren pratat om att lämna nappen till tomten och att Honda önskat sig ett dockhus. Kanske ska testa att prata med henne oftare om att hon lämnade nappen och att tomtebarnen nu är så glada, tex läsa den boken en gång om dagen och efteråt berömma henne som gav bort sin? Tänkte mera om det gynnar eller förvärrar saken? Hon har ju tittat lite extra på syrrans napp, känns och klämt. Kanske man kan berömma genom att besöka badhuset? Men hur gör man det liksom? "Om du somnar på direkten åker vi och badar imorgon!" Nja låter inte så trevligt. Man vill ju att hon ska koppla det roliga till att hon faktiskt gjort något bra och se det som en extra liten present. Åh vad svårt.
  • Anonym (ej still)

Vårt barn är hela 4,5 och hennes framtänder är lite sneda så vi behöver sluta med nappen. Hon har dock älskat sin napp sedan hon var två veckor och verkligen myst med den. För en vecka sedan lämnade hon napparna, hon fick present och var helt med på det. Kvällarna efter tog det dock flera timmar för hon kunde inte ligga still. Jag och sambon hade inte så långt tålamod och gav upp efter några kvällar och sa att hon kanske behöver ha nappen precis när hon sover en stund till. Vår dotter sa då att hon inte vill ha nappen  för hon vill inte ha sneda tänder. Mycket imponerande sagt och man skämdes lite som förälder att vi ville ge upp. Men hon hade fortfarande svårt att ligga still trots olika slags försök och jag låg bredvid henne hela tiden. Nästa dag surfade jag runt och hittade en tandvänlig napp. Och kvällen efter var det lika svår utan napp... Det sista halvåret har reglerna varit sådan att ingen napp dagtid men till kvällsfilm, läsning och natt får hon napp. Vi  sa då på kvällen när det fortfarande var lika svårt, fjärde kvällen... Vi har ju lämnat ifrån oss dina nappar som var dåliga för tänerna och vi ska inte ta tillbaka dom men vi har hittat en napp som en tandläkare gjort och du får ha den med nya regler. Ingen napp på dagtid precis som förut men heller ingen napp vid kväållsfilm eller kvällsbok utan sen när det är dags att sova och du ligger still då får du nappen. Jag ligger då bredvid och det tar oftast bara fem minuter tills hon somnar. Jag vänttar sen några minuter till och tar nappen från munnen. Hon har då slutat suga redan. Den nya nappen är så platt att den lätt ramlar ut... Nu har det gått några nätter och det har funkat bra. Hon har haft nappen några minuter på kvällen och några minuter framåt morgonen när hon vaknar och har svårt att somna om. Kanske sammanlagt 15 minuter om dygnet. Vi kommer köra så några månader som övergångstid och sen sluta helt. Om inte tänderna rättar till sig i tid så tror jag inte det beror på denna napp i femton minuter utan på att vi inte gick över till den här nappen i tid...och inte införde ännu hårdare restriktioner i tid, som vi nu har 

• SandraMariaH

Vad skönt att inte hittat en lösning för er "ej still" det känns dom inte som något för oss. Vi var på treårskontroll nu i december och visst hade ho en tendens till "nappbett" men ännu så lutet så det kommer att gå över. Vi har sedan i somras pratat om att lämna nappen till tomten och det har hon varit med på, stället önskade hon sig ett dockhus vilket hon har ett jättefint i princip komplett dockhus. Dessvärre hade hon feber på julafton och tio minuter innantomten kom fick hon supp så inte bästa tajming direkt :( hon fick dock en fin present (en stor rapunzeldocka) som hon direkt började leka med och blev glad igen. Den sov hon med första nätterna. Jag hoppas att hon blir tröttare nu när förskolan drar igång igen och att hon då kommer att somna lättare igen för fy detta är riktigt påfrestande för oss alla fyra. Jag vill gärna berömma henne när hon varit duktig. Får nig börja med att läsa "hejdå nappen" oftare och prata om hur stor hon nu blivit. Och när hon sovit bra en att eller två ge henne ett biobesök eller åka till badhuset och mysa till det lite extra. Eller unna sig något extra till dockhuset. Åh jag hoppas det ger med sig, hon är ju så himla duktig och glad annars :/ Btw, jag är TS.

• SandraMariaH

Ursäkta min dåliga stavning! Skriver från paddan i mörkret och riktigt trött är man :) nej läggdags nu. Tog "bara" 2,5h för dottern iaf. Igår, hur det ens är möjligt slocknade hon på 15minuter, måste ha varit all lek med kusinerna. Nu hoppas jag på en bra vecka!!! :)

• Anonym (ej still)

Ja, det är möjligt vi gav upp lite för tidigt...tyckte bara det kändes lite onödigt med så stora svårigheter. Jag hoppas hon inte ser det som ett nederlag. Vi hade inte återgått till vanliga nappen. Som sagt nu har hon nappen så lite så det beror nog inte på det ifall tänderna inte växer tillbaka. Vad sa ditt barns tandläkare om åldern när man msåte sluta?
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Trött mamma) skrev 2014-01-12 21:25:12 följande:

Jag har legat bredvid henne och kliat henne på ryggen eller i hårbotten. Har legat bredvid henne och hållit om henne och att låtsas sova men inget hjälper, när hon en timme senare fortfarande ligger och viskar både snabbt och högt eller pillar på tapeten eller leker med nallen blir man bara så matt :( bland har vi hållit handen, om jag trott att hon somnat och tagit bort den är hon snabbt där och rycker tag ibland.
    Ok, just de två sätten som jag beskrev fick jag tips om av en BVC sköterska, tydligen ska det vara extra lugnande. Mamma körde variant ett på mig minns jag
  • SandraMariaH

Ej still, tandläkaren sa inger alls mera än att tänderna hade en tendens till nappbett. Jag sa då att vi pratat om att lämna nappen till tomten och det tyckte hon väl var en bra ålder ungefär. Bettet var så litet så det självmant går tillbaka så ingen fara än för dottern. Men vill liksom inte ge med mig heller på något vi pratat om i ett halvår och nu försökt ta bort i snart en månads tid. Vill inte börja om på ruta ett igen, men som det är nu tär ju på oss alla. Hon själv blir ju enormt trött, ledsen och grinig av fyra timmar mindre sömn dagen efter tex :( nu lär det förskola måndag-torsdag, ska ge det en chans nu och försöka lite extra med bokläsning och uppmuntran.

Svar på tråden Hur får jag min 3åring av somna efter att ha slutat med napp?!