• Anonym (fundersam)

Amning - kort tungband?

Nu har tösen hunnit bli nästan 11 veckor och ända sedan hon föddes har hennes tag om bröstet varit alldeles för snålt. Resultatet är en ihopklämd bröstvårta som ömmar och får sprickor.

Jag vet att hon_kan_ta ett ordentligt tag men det har bara hänt ett fåtal gånger.

Har varit i kontakt med en amningsrådgivare som gjort en amningsobservation och allt hon sa när hon såg dottern amma var "det ser ju jättebra ut, det där kommer bli bra ska du se". Uppenbarligen är det inte såbra som det ser ut eftersom det gör ont att amma.

Nu har hon ju ändå hunnit bli nästan 3 månader och taget är inte bra än, gör ju fortfarande ont. Ingen har kollat hennes tungband och även om jag försökt att kolla själv så är det ju svårt för en "lekman" att se hur det ska se ut.

Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden Amning - kort tungband?
  • emmisss

Bvc måste väl kunna se om barnet har kort tungband? Det är ju inte jätteovanligt!

• Anonym (fundersam)

Tack för svar!

Rinde nyss till BVC och om jag har tur så får jag en läkartid imorgon för att kolla tungbandet. Hoppas verkligen att det är det som är felet, känns så himla frustrerande att allt ser rätt ut men ändå så går det inte. Till slut griper man liksom efter minsta halmstrå eftersom det "kanske är det som felas".

Svar på tråden Amning - kort tungband?