• Anonym (Hypokondrisk vän)

Leverskador på en ung person

Jag har en kompis som inte mår så bra alla gånger och jag försöker stötta henne så gott det går. Hon är hypokondrisk, alltså rädd för sjukdomar... Vanligtvis är det övergående problem och jag och kompisarna kan då "skoja" bort det och skämtsamt få henne att förstå att "stroken" kanske bara är spänningshuvudvärk osv, meeeen nu har hon klagat på magont väldigt länge och hon tror att det är levern hon har ont i. Trots att hon faktiskt har blivit undersökt noga och även fått levern kollad med ultraljud så är hon övertygad om att hon själv har skadat levern med ALKOHOL.

Vi har känt varandra länge och jag har aldrig ens reflekterat över hennes alkoholvanor, men hon säger att "nu när hon skadat levern så ångrar hon att hon druckit ett glas vin mitt i veckan för att stilla oron för sjukdomar". Så jag förstår ju att hon till viss del självmedicinerat sig med alkohol och hon mår ju verkligen inte bra psykiskt, MEN, jag menar ändå att det borde vara OVANLIGT med leverskador pga. alkohol i vår unga ålder? Min vän började dricka alkohol väldigt sent och har "bara" druckit alkohol i fem år och hon HAR ju undersökts grundligt - borde man inte ha sett dessa skador hon pratar om på t.ex. ultraljudet? Borde hon inte ha fler och (för oss utomstående) märkbara symtom framför allt?!

Nu är hon så orolig så den onda magen och levern är det enda hon pratar om och hon har "börjat acceptera att hon snart ska dö" och hääääär känner jag att jag måste gripa in. Jag blir ju själv orolig att hon ÄR sjuk. Tycker bara att det låter otroligt långsökt! Ska jag möta hennes oro och propsa på att hon går till vårdcentralen IGEN för att kolla levern, eller ska jag bara skoja bort det som vi brukar göra när hon "drabbas" av "sjukdomar"? 

• Svar på tråden Leverskador på en ung person
  • Anonym (Hmm)

Min sambo har problem med levern och haft det ett tag. Han har dock inte ont i magen för det. Han är bara gul i huden och ögonvitorna när han är trött o druckit alkohol! Han tål dessutom inte lika mkt alkohol. Ont har han inte! Aldrig haft!

• Anonym (Din kompis)

Krävs rätt mkt alkohol för att förstöra levern! Gammal klasskompis söp och drack hembränt varje helg under en längre tid. Hans lever la av och fick tillbringa mö tid på sjukan

Svar på tråden Leverskador på en ung person