• maoliiin

Sjukskriven 50%

Hej,
    Jag har en anställning på 100%, men har under 2013 varit med om två sena aborter och har ni blivit sjukskriven på 50%, de två första veckorna betalar arbetsgivaren lön, blir det då hälften av den lön jag har när jag arbetar 100%? Efter 14 dagar ska det anmälas till försäkringskassan, vad får jag ut då? Betalar nu 80% av den 50% jag inte arbetar?

MVH Malin

• Svar på tråden Sjukskriven 50%
  • Försäkringskassan

Hej!

Sjuklöneperiod gäller från din arbetsgivare under de första 14 kalenderdagarna. Från och med den 15:e sjukdagen kan du ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan.

Sjukpenning på normalnivå baseras på den fastställda sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och är på något lägre än 80 %. För att få fram vad din ersättning blir per dag räknar du ut detta enligt formeln: multiplicera din SGI med 0,97 multiplicera därefter med 0,80 och dela sedan med 365 dagar. Då får du fram vad du får i sjukpenning per kalenderdag. Detta gäller om du har en SGI som inte är högre än maxtaket som för år 2014 ligger på 333 000.

Du kan göra en maskinell uträkning av din sjukpenning via vår kassakoll på vår hemsida:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen

Hälsningar

Pia, handläggare

• maoliiin
    Försäkringskassan skrev 2014-01-13 10:38:05 följande:

Hej!

Sjuklöneperiod gäller från din arbetsgivare under de första 14 kalenderdagarna. Från och med den 15:e sjukdagen kan du ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan.

Sjukpenning på normalnivå baseras på den fastställda sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och är på något lägre än 80 %. För att få fram vad din ersättning blir per dag räknar du ut detta enligt formeln: multiplicera din SGI med 0,97 multiplicera därefter med 0,80 och dela sedan med 365 dagar. Då får du fram vad du får i sjukpenning per kalenderdag. Detta gäller om du har en SGI som inte är högre än maxtaket som för år 2014 ligger på 333 000.

Du kan göra en maskinell uträkning av din sjukpenning via vår kassakoll på vår hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakoll...

Hälsningar

Pia, handläggare

Men när jag gör den uträkningen, ska jag räkna på 100 %, som är min anställning, eller 50 %, som är min sjukskrivning, då?
  • Försäkringskassan

Hej!

Du räknar din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) på 100% . Det beloppet du får fram delar du på 2 då du är sjukskriven på 50 %. Då får du fram vad du får i sjukpenning när du är sjukskriven på 50 %.

Hälsningar
    Pia, handläggare

• maoliiin

Enligt dessa uträkningar får jag ju ut mindre när jag arbetar 50% än om jag är sjukskriven 100%, låter jätte konstigt :/ Så då är det bättre att vara sjukskriven på 100%? Eller så förstår inte jag systemet. Haha!

• Försäkringskassan

Hej!

Du får ju ha i åtanke att du även får 50% lön från arbetsgivaren samtidigt som du får 50% sjukpenning från oss.

Hälsningar
    Lotta, handläggare

• maoliiin

Får man orginalet tillbaka sen då?
    Jag skicakde in ansökan via mina sidor igår, såg inget läkarintyg då, kan det komma upp senare? Eller betyder det att jag måste skicka in det själv?

mvh Malin

• Försäkringskassan

Hej!

Om inget läkarintyg syns under "mina sidor" då har det inte kommit in. Du får skicka in ditt läkarintyg i original eller så kan du fråga läkaren om de kommer att göra det.

Hälsningar
    Pia, handläggare

• maoliiin

Hej, Jag, eller min läkare, har fått en komplettering på mon ansökan om sjukpenning. Ni ska ha den komplettering senast den 2 mars. Min läkare jobbar bara i min stad varannanvecka och befinner sig alltså inte här den veckan som kommer och kan därmed inte skicka någon komplettering förrän 3 mars. Det innebär alltså att jag inte kommer få någon sjukpenning? /Malin

• Försäkringskassan

Hej!

Handläggare behöver få in kompletteringsuppgifterna från läkaren innan denne kan besluta i ditt ärende.

Du får kontakta din handläggare om att läkaren inte kan besvara brevet förrän efter den 2 mars. Ring endera direkt till handläggaren eller via kundcenter 0771-524 524.

Hälsningar
    Sune, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven 50%