• Anonym (Familjeliv)

Men hur dumma får folk bli?????

Varför vill inte folk ta ansvar för sig själv och sitt eget liv? Varför ska staten ta hand om alla parasiter som inte orka jobba och försörja sig själva? Varför skaffar en massa WTs en massa osnutna ungar som de ändå inte orkar uppfostra?

Varför röstar nån öht på vänsterpartiet, det är ju som att be om att vi inför medborgarlön, alla får samma slant, oavsett om man är professor eller sanitetstekniker!

Fy...

• Svar på tråden Men hur dumma får folk bli?????
  • benedikten

Det finns olika anledningar till varför folk hamnar i vissa situationer. Man kan inte dra alla över en kam. Skulle du drabbas av sjukdom eller något annat som gör att du inte kan jobba så önskar du nog att folk är förstående och att du får hjälp.

Att folk röstar på vänsterpartiet kan jag inte iheller förstå. Men det är en annan femma:)

• Queenie70

Ja jag röstar på vänsterpartiet och ja, jag anser att det vore en bra ide med medborgarlön.

• Anonym (Patrull)

Vad jobbigt för dig ts att du insett att alla inte tycker som du! Jag kommer själv ihåg hur det var att vara sju år. Vänsterpartiet är ett mycket intressant parti att förstå sig på, speciellt med Jonas S i topp, du behöver kanske bara sätta dig in i det lite bättre? Hur tänkte du egentligen att man skulle hindra folk (som du inte gillar) att bli gravida och föda barn?

• Anonym (hm)
    Queenie70 skrev 2014-01-13 13:42:29 följande:
    Ja jag röstar på vänsterpartiet och ja, jag anser att det vore en bra ide med medborgarlön.

Så, då tror du att någon väljer att plugga till läkare i flera år med studieskulder som följd istället för att städa utan utbildning?
  • Queenie70
    Anonym (hm) skrev 2014-01-13 13:49:38 följande:

Så, då tror du att någon väljer att plugga till läkare i flera år med studieskulder som följd istället för att städa utan utbildning?
    Absolut, det är jag helt övertygad om. Tror att de som pluggar till läkare med allt vad det innebär faktiskt är väldigt intresserade av yrket.

Medborgarlön är ju något som bara tillförsäkrar en basal grundtrygghet. De flesta vill nog ha lite roligare än så, kunna resa, kanske utöva en hobby, skaffa en schysst bil etc. Då måste man jobba för att ha råd med det. Kanske ett koncept som är svårt för dig att greppa, men de flesta av oss VILL också jobba, få den sociala gemensakap, känna att man gör nåt av värde etc. Medborgarlönskonceptet handlar inte om att folk ska "slippa" jobba. Du kanske behöver sätta dig in lite bättre i saken innan du dissar det.
  • EnLitenSvamp

Om jag bara går från Topic så håller jag med dig till en viss del men jag tror att det skulle bli ohållbart i det långa loppet om vi inte hade ett så bra skyddsnät som vi har men jag skulle absolut inte ha något emot att testa det i 10-20 år. Varför folk röstar på vänsterblocken är för mig en gåta.

Im a good girl with bad intentions.
  • Gurkan
    Anonym (hm) skrev 2014-01-13 13:49:38 följande:

Men varför ska städare vara ett lågstatusyrke ? Nej det krävs ingen utbildning men det är ett hårt jobb spm sliter rejält på kroppen och ingen vill gå på ostädade toaletter på sitt jobb eller i den offentliga miljön. Min mor har jobbat som städare innan kroppen sa ifrån och de saker folk gör på offentliga platser och på sina arbetsplatser är rent vidriga och det tar städarna hand om trots den låga statusen och skitlönen.
  • Anonym (IQ)

Vi har redan en indirekt medborgarlön i och med socialförsäkringssystemet...

• Anonym (Familjeliv)
    Anonym (Patrull) skrev 2014-01-13 13:47:37 följande:
    Vad jobbigt för dig ts att du insett att alla inte tycker som du! Jag kommer själv ihåg hur det var att vara sju år. Vänsterpartiet är ett mycket intressant parti att förstå sig på, speciellt med Jonas S i topp, du behöver kanske bara sätta dig in i det lite bättre? Hur tänkte du egentligen att man skulle hindra folk (som du inte gillar) att bli gravida och föda barn?
    Alla som inte tycker som jag har fel!

Man slopar barnbidrag/bostadsbidragf till WT så kanske de slutar yngla av sig....
  • Anonym (Familjeliv)
    Queenie70 skrev 2014-01-13 13:42:29 följande:
    Helt otippat att du tycker så... *suck*
Svar på tråden Men hur dumma får folk bli?????