• Rocknlollo

Annorlunda namngivningsfest

Hej!

Är lite stressad, så jag ber om ursäkt för (förmodligen) kass svenska.

Vi ska ha namngivningsfest/ceremoni. Inte dop i kyrkan. För vår son.

Hittar bara massa sidor och bloggar om ceremonier där folk har läst dikter och sjungit. Haft enbart faddrar och det har varit väldigt puttenuttigt.

Vilket är okej, för dom som gillar det! Jag klagar absolut inte!
    Men, vi är inte sådana som läser dikter eller sjunger.
    Vi vill ha EN fadder och en gudfar,fast det heter säkert inte gudfar om man inte döper i kyrkan.

Så till min poäng..

Jag vill ha hjälp med följande,

-Andra aktiviteter än diktläsning och sång.
    -Minnes- saker man kan behålla själv och skicka med hem till gästerna.
    -Tips på dukning som inte bara är mega söt med glitter och volanger. Gärna lite tuffare inlägg då vi har en son.
    -Mattips som är lite skoj. Rolig tårta/bakelse? Gärna bilder på era tips. Ska vara till ca 30pers.

- Vad kan man ha till alternativt namn på "Gudfar" då vi vill ha en person till den rollen, men inte ska döpa?
    "Förebilden" känns lite sådär som "namn" xD "Stödperson" känns lite anstalt. =)

- Sidor man kan beställa inbjudningskort till festen. Gärna tips på vad man skriver i korten.
    - Sida man kan beställa Fadderkort på? Det papper där man skriver in fadderns namn osv.

Vi gillar humor och tycker att allt inte behöver vara så "korrekt". Traditioner kan vara bra men inte nödvändigt.

Är tacksam för alla tips!

Kram på er

• Svar på tråden Annorlunda namngivningsfest
  • WSalma

Det beror ju väldigt mycket på vad ni som familj tycker är kul och gott, vilken lokal ni har osv osv.

En grej som jag skulle tycka vara kul att göra på en fest någon gång är en hamburgerbar. Alltså en massa olika toppingar och så får gästerna deesigna och bygga sina egna burgare. Kanske med glassbar eller nygjorda smoothies till efterrätt.

Kanske går det att dekorera med tema från ert barn namn?

Vad ska det vara för skillnad på faddern och gudfadern menar ni? Jag trodde det var olika ord för samma sak.

• Rocknlollo
    WSalma skrev 2014-01-13 22:04:26 följande:
    Det beror ju väldigt mycket på vad ni som familj tycker är kul och gott, vilken lokal ni har osv osv.

En grej som jag skulle tycka vara kul att göra på en fest någon gång är en hamburgerbar. Alltså en massa olika toppingar och så får gästerna deesigna och bygga sina egna burgare. Kanske med glassbar eller nygjorda smoothies till efterrätt.

Kanske går det att dekorera med tema från ert barn namn?

Vad ska det vara för skillnad på faddern och gudfadern menar ni? Jag trodde det var olika ord för samma sak.
    Vi hade tänkt vara hemma. Har ett ganska stort hus, så vi kan bygga långbord i vardagsrummet.
    Av en personlig anledning så måste vi dela upp gästerna i två grupper. Den ena ska komma på förmiddagen och sen bytas av, av nästa gäng. 

Vår son heter Melwin. Vad menar du med att dekorera med hans namn? =)

När jag döptes, så fick jag en gudmor. Hennes uppgift skulle väll vara att guida mig i religionen och livet. Skulle mina egna föräldrar förolyckas, så skulle väl hon ta över med kanske. Kommer inte ihåg riktigt.

Jag själv är fadder till min ena kusin. Vad jag kommer ihåg så innebar det mer "stödperson" .
    Men kan ha fel.

Min sons "gudfar" ska vara förebild och guide i min sons liv. Då vi inte har något med religion att göra.

• Josefine02

Perfekta tråden! Favoritar/puffar då jag också behöver hjälp inom allt detta du tar upp ts! Lånar din tråd ;)

• Rocknlollo
    Josefine02 skrev 2014-01-17 07:43:36 följande:
    Perfekta tråden! Favoritar/puffar då jag också behöver hjälp inom allt detta du tar upp ts! Lånar din tråd ;)
    Javisst! Sprid så mycket du vill. Alla tips är välkomna! =)
  • WSalma

Jag visste ju inte vad han hette. En del namn är ju lite mer uppenbara...

Tips:
    3D-pappbokstäver, dekorera med bilder på barnet men lämna mellanrum där gästerna kan skriva hälsningar. (Istället för gästbok). Det finns diy-instruktioner på nätet om de är för dyra.

Girlanger med bilder/minnen från barnets första tid (exempel: www.pinterest.com/pin/97812623127736620/)

Jag menar att fadder och gudföräldrar är samma sak (även svenska kyrkan använder numer ordet fadder www.svenskakyrkan.se/rauajtg21nm/att-vara-fadder) men ni gör ju som ni vill.

• SofiaPM

När vi namngav vår son så valde vi att kalla "faddrarna" för mentorer istället, tyckte det passade betydligt bättre för oss iaf.

Vi kommer nu inom kort att ha ytterligare ceremoni men denna gång för vår lilla dotter.
    Istället för gästbok kommer vi att ha en "Mina Vänner"-bok där gästerna får fylla i (roligt för henne i framtiden hoppas vi).
    Vi hade och kommer även denna gång att printa ut småkort på barnet och lägga ut på matborden som gästerna om de vill får ta med hem som ett litet minne från dagen.

Vår ceremoni för sonen innehöll ljuständning, 3 ljus (ett för varje namn han tilldelats) där hans mentorer (som i vårt fall var farbror och morbror) fick tända ljusen för det mellannamn som härstammade från respektive släktsida och där vi som föräldrar tände ljuset för hans tilltalsnamn...lite cheesy kanske men de ljusen tänder vi nu på hans namnsdagar.

Tycker själv det varit jättesvårt att hitta tips och idéer inför just namngivningsceremonier men vi var jättenöjda sist och hoppas vi kommer bli lika nöjda denna gång.

Lycka till med er dag!

• nozpa

Det heter inte gudmor/gudfar när man döper i kyrkan längre. Det heter faddrar alt fadder om man väljer en. Det heter samma sak oavsett kön. :)

Man kan ju ha någon typ av minnesbok där alla får skriva en hälsning till barnet, eller om det är barn med, låt dom rita en teckning. Man kan dra någon liten berättelse om barnet alt lite snabbt om graviditeten om det finns någon anekdot som är rolig typ.

I matväg så bjuder man på det man vill. Tårta/bakelser kan man antingen beställa efter önskemål eller göra egna alternativ. Förstår att inte alla vill ha bebisfötter och storkar.. :) Kör på massa minimuffins, minimaträtter (om man orkar).

Ni kan väl bara ha som ett kalas för barnet. Vill ni inte ha dikter osv så skippa det. Kanske vill morfar hålla tal, eller så vill lillkusinen sjunga eller köra ett trolleritrick.
    De flesta har väl redan träffat barnet så det blir ju inte en uppvisning av barnet kanske?

• Rocknlollo

Vill börja med att tacka för era tips!

Jag hade ingen aning om att man ändrat gudfar/gudmor till faddrar. Så där lärde jag mig något nytt! =)

Mentor har jag också funderat på. Det passar nog oss bra.

Jag ska def kolla in länkarna. Gillade alla era tips!

TACK! Hoppas ni också hittar det ni letar efter.

Små kort på bordet som gästerna får ta med hem är på väg. Vi ska även göra lite gipsavtryck på lillens händer och fötter. Måla dom blåa och ha som dekoration.

Vet ni var man får tag på en "mina vänners bok"? Läste om en sådan bok på nätet men har inte hittat det i någon bokaffär än.

Vi ska släppa varsin ris-lykta på kvällen som lite symbolik. Kan bli ett fint minne. Sen ska vi hålla ett lite tal om varför vi valde just den personen som blir mentor.

Sen blir det nog minneslåda. Med lite foton från dagen, hälsningar, några gipsavtryck och mina vänners bok. Dagens tidning tänkte vi också slänga ner i lådan.

Kan bli kul att öppna om 20 år. =)

Svar på tråden Annorlunda namngivningsfest