Ska vi försöka köpa hus eller bo kvar med bebis?
Jag är gravid och går allt som det ska så kommer den lilla i augusti.
Det jag och min sambo har börjat diskutera är hur vi ska bo.. Just nu bor vi i en tvåa på 62 kvm, bostadsrätt som kostar ungefär 3350 i månaden.
Jag pluggar för tillfället och har ungefär 2 år kvar och min sambo har inget fast jobb han heller utan är timanställd men just nu får han arbeta mycket, ungefär heltid.
Mina funderingar är:
* Ska vi bo kvar tills jag har pluggat klart, då får jag förhoppningsvis! fast jobb direkt eller iaf långvikariat som leder till fast ganska så snart ( läser till förskollärare) och när jag har pluggat klart ta lån till att köpa hus (håller på att spara till kontantinsats, så då kommer vi kunna ta lån på ett litet mindre hus eller radhus )
* eller ska vi sälja vår lägenhet och hyra en trea istället? barnet behöver inte eget rum i början men jag tänkte på när de blir lite äldre.. det jag kan se som ett "problem" är att hyran höjs då så då kan vi spara någon tusenlapp mindre i månaden (till kontantinsatsen till hus)
Det jag mest är orolig för är att jag inte ska få fast jobb efter examen så vi inte kan ta lån och ha råd att bo större... har svårt att tro att banken ger lånelöfte till en som är timanställd och en som går som vikarie/timanställd.. känns som iaf en borde ha fast jobb, inte minst för att vi ska vara säkra på att vi iaf får in en lön..