• paulaas

Ska vi försöka köpa hus eller bo kvar med bebis?

Jag är gravid och går allt som det ska så kommer den lilla i augusti.
    Det jag och min sambo har börjat diskutera är hur vi ska bo..  Just nu bor vi i en tvåa på 62 kvm, bostadsrätt som kostar ungefär 3350 i månaden.

Jag pluggar för tillfället och har ungefär 2 år kvar och min sambo har inget fast jobb han heller utan är timanställd men just nu får han arbeta mycket, ungefär heltid.

Mina funderingar är:
    * Ska vi bo kvar tills jag har pluggat klart, då får jag förhoppningsvis! fast jobb direkt eller iaf långvikariat som leder till fast ganska så snart ( läser till förskollärare)  och när jag har pluggat klart ta lån till att köpa hus (håller på att spara till kontantinsats, så då kommer vi kunna ta lån på ett litet mindre hus eller radhus )

* eller ska vi sälja vår lägenhet och hyra en trea istället? barnet behöver inte eget rum i början men jag tänkte på när de blir lite äldre.. det jag kan se som ett "problem" är att hyran höjs då så då kan vi spara någon tusenlapp mindre i månaden (till kontantinsatsen till hus)

Det jag mest är orolig för är att jag inte ska få fast jobb efter examen så vi inte kan ta lån och ha råd att bo större... har svårt att tro att banken ger lånelöfte till en som är timanställd och en som går som vikarie/timanställd..   känns som iaf en borde ha fast jobb, inte minst för att vi ska vara säkra på att vi iaf får in en lön..

• Svar på tråden Ska vi försöka köpa hus eller bo kvar med bebis?
  • paulaas

oj jag ser nu att min rubrik inte blev riktigt rätt... hus kan nog bli svårt att köpa nu också med tanke på att jag studerar!

• Dixie

Jag hade nog funderat på ett alternativ - att köpa en 3a - inte för att barn behöver eget rum - men det tillkommer ju en massa saker - och i en trea kan ni ju bo i många år (även om det kommer fler barn)

• Majbaby2011

Jag tycker att det låter lite trångt att bo i en tvåa med ett barn. Vårt barn var i behov av eget rum vid ca ett halvårs ålder, eftersom vi alla störde varandra så mycket att ingen kunde sova. 
    Finns det möjlighet att dela av så att barnet kan få en egen ostörd hörna i tvåan? I så fall kanske det ändå är ok att bo kvar. 
    Fundera på det ekonomiska läget - förväntar ni er att bostadsrätten ska öka i värde de närmaste två åren så är det kanske värt att bo kvar pga det, så att ni inte går miste om den uppgången medan ni bor i hyresrätt (om ni nu skulle välja det). 

• paulaas

Du menar köpa en lägenhet "så länge" tills vi har råd att köpa hus?    Anledningen att jag inte "vill" det är att jag är rädd att banken ska neka oss sen när vi ska köpa hus för de tycker att jag har lånat "så ofta" .    det kanske är helt fel tänkt av mig?

För vi tog lån på den här lägenheten, visserligen bara 150 000 och så hade vi sparat lite själva,  sen om vi ökar på lånen till kanske 250 000 och bor där ett tag. sen när vi vill höja lånet ännu mer till hus, som vi verkligen vill bo i så är jag orolig för att de ska säga att nej nu har vi redan beviljat det så många gånger så nu räcker det..

tänker jag helt fel? för i såfall är det ju ett bra alternativ att köpa en trea, då förblir ju hyran ungefär samma och vi behöver inte stressa att köpa hus direkt efter examen om de inte skulle gå: )

• paulaas

ne vi har ingen möjlighet att dela av lägenheten på det sättet.. det är en bra planlösning men inte med ett barn egentligen tyvärr : /

• paulaas

sen är jag även osäker på om vi får höja lånet till 200 000 kanske, under min studietid.. : S

• Majbaby2011

Ni kan ju också vänta och se hur det går att bo alla tre i en tvåa. När jag var liten bodde mina föräldrar med två barn i en tvåa, och sedan i en trea med tre barn, innan de slutligen köpte hus. Funkade utmärkt, det beror lite på hur barnet/barnen är. 

• Flickan och kråkan

Vi har tre barn och bor för tillfället i en 4:a. Till sommaren ska vi flytta till hus. NU behövs det. De äldsta barnen är 4,5 respektive 6 år och har mycket spring i benen. En liten spädis behöver inget utrymme. Hade inte haft minsta problem att bo med en bebis i en 2:a. Nu har vi tre barn i åldrarna 0-6 år. Ingen vill sova själv så vi sover allihop i ett sovrum. Barnen har ett lekrum. Det är huvudsakligen bra för förvaring av leksaker. De leker där ibland men vill helst vara där vi vuxna är = kök och vardagsrum. Ta det lugnt är mitt tips. Boyta med litet barn är inte särskilt viktigt. Att kunna vara hemma så länge man kan och starta med korta förskoledagar när det är dags...DET är viktigt.

• Majskrok

Svårt att säga vad som är det rätta för er....Men spontant så hade jag nog suttit still i båten ett tag och värderat en låg boendekostnad under de förutsättningar du beskriver. Ett litet barn behöver kanske inte eget rum? Istället har ni lite lugn och ro ekonomiskt medans du pluggar och din man inte har fast anställningi dagsläget. Gör ni vinst på befintliga lägenhet om ni säljer den? Isåfall är min uppfattning att ni behöver köpa något nytt och dyrare inom ett år för att kunna skjuta upp vinsten... Är målet sdan att ändå köpa hus inom de närmsta åren så blir en 3:a bara en mellanlandning. Så roligt är det ju inte att behöva flytta flera ggr med ett litet barn... Grattis till graviditeten:)

• paulaas

jag tror att vi kommer att få vinst på lägenheten, förhoppningsvis! = )  vi köpte den för 200 000, har lån på 150 000, som nu är väl nere på 142 000 sedan fick vi även 50 000 av mina föräldrar till lägenheten, så de pengarna får vi ju lägga i egen ficka om vi lyckas sälja den för samma pris som vi köpte den för, om inte dyrare : )

Svar på tråden Ska vi försöka köpa hus eller bo kvar med bebis?