• längtarefterbarn

Gravid v 5 - Blodbrist/näringsbrist trots kosttillskott?

Jag misstänker starkt att jag är gravid. Har fått svagt + iaf. är i veckan 5 (4+5) och har de senaste dagarna blivit helt skum i kroppen. Är konstant hungrig och känns som jag svälter, men måste tvinga i mig mat. Äter varierat och regelbundet, nyttigt, grönsaker, frukt etc + apotekets kosttillskott för gravida, så jag BORDE få i mig allt jag behöver. Men är sjukt kass i magen så jag vet inte hur bra näringsupptaget är iof..

Förut har jag tagit alla vitaminer och mineraler i ren form, alltså en kapsel med B-vitaminer, en med E etc. och doserna har i vissa fall legat över dagligt rek intag för att jag mått mkt bättre av det.

Nu använder jag som sagt apotekets Gravid-tillskott som man tar en om dagen sen några dagar tillbaka. Känns inte som det fungerar alls. Har jättemånga tecken på blodbrist nu och går snart in i v 6 så jag är orolig för att barnet inte kommer få den näring det behöver när ryggmärgen växer ihop. Eller är det kanske barnet som tar all näring från mig?

har tidigare använt binjureextrakt och fiskolja men slutade med det när jag började med gravid-komplexet. kanske skulle börja med det igen? står inget om att man bör undvika som gravid iaf.. men kanske en lägre dos.. har även problem med låga blodvärden i vanliga fall + lågt blodtryck.. nu känns det mkt mkt värre. flimmrar för ögonen, dimsyn, kalla händer och fötter, blek hud...

Tog iaf en extra Järntablett nu trots att jag redan passerat rek dagligt intag. kanske det bromsar upp magen lite..

kanske jag ska fortsätta med tidigare tabletterna och komplettera med ren folsyra istället?

nån mer som har likadant?

har ni några idéer på vad man kan göra?

har precis slutat röka och får knappt i mig kaffet längre. kan det påverka?

ska kontakta BM men vill ha starkare streck på testet innan. testet jag använde är känsligare är BM's så ett test där kanske visar neg..

• Svar på tråden Gravid v 5 - Blodbrist/näringsbrist trots kosttillskott?
  • Flickan och kråkan

Det som är viktigt för ryggmärgens tillväxt är framför allt folat/folsyra. Det är därför gravida rekommenderas att ta fosyratillskott. Det tar ett tag att bygga upp depåerna så man ska ta tillskott helst 3 månader innan befruktning. För övrigt tar bebis näring från dig. Järnbrist är inte farligt för barnet. Du kan däremot bli trött och kan få besvär efter förlossningen om du blöder mycket.

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-13 15:17:04 följande:
    Det som är viktigt för ryggmärgens tillväxt 
    Inte tillväxt utan att det sluts som det ska utan bråck.
  • längtarefterbarn
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-13 15:17:47 följande:
    Inte tillväxt utan att det sluts som det ska utan bråck.

jag har tagit folsyra (+ alla andra b-vitaminer) kanske 2 månader innan och nu tar jag den dos som rekommenderas för gravida. + äter folsyrarik kost.

funderar på om dosen järn i gravid-tabletterna inte är tillräcklig för mig.. även om den är ganska hög redan. Fick ju äta två järntabletter om dagen i perioder även när jag inte var gravid liksom. Speciellt om magen krånglade.

känns inte som jag kan påverka så mkt mer med maten liksom.. men jag vill ju inte riskera att överdosera tillskotten heller 

• längtarefterbarn
    såhär står det på Vårdguiden;

"Blodbrist orsakas ofta av järnbrist och vitaminbrist

Två vanliga typer av blodbrist är blodbrist som beror på järnbrist, så kallad järnbristanemi, och blodbrist som beror på vitaminbrist, till exempel perniciös anemi.

Blodbrist som beror på järnbrist har fyra huvudorsaker:

Blodförluster, till följd av exempelvis kraftiga menstruationer, olycksfall, magsår eller tumörer i tarmen. Ökat behov av järn, exempelvis under graviditet och när man växer fort under puberteten. Att man får i sig för lite järn via maten, till exempel hos barn, vegetarianer och äldre med dålig mathållning. Försämrat upptag av järn via tarmen, till exempel på grund av någon tarmsjukdom.

Brist på vitamin B12, som finns i kött, ägg och mjölk, kan leda till blodbrist. Oftast orsakas B12-brist av att man har en försämrad förmåga att ta upp detta vitamin via tarmen till följd av sjukdomar i mag-tarmkanalen, till exempel inflammation i magsäckens slemhinna, som kan leda till perniciös anemi. Brist på vitaminet folsyra, som framför allt finns i färsk frukt och bladgrönsaker, kan leda till blodbrist på liknande sätt."

• Flickan och kråkan

Med tanke på hur du äter så behöver du knappast oroa dig. Även utan järnbrist så är det jättevanligt att bli jättetrött exempelvis så det är ju inte säkert att du ens har järnbrist och oavsett så påverkar just det inte barnet utan bara dig. Folsyra är ju viktigt att få i sig, men du har jag tagit tillskott länge innan, nu och äter folatrikt. Då är ju inte det något problem heller. Om du oroar dig för järnbrist så gå till VC och kolla om du faktiskt har det. Inte bra att äta för mycket. Lägre blodtryck får man vanligtvis också som gravid. Helt normalt. 

• längtarefterbarn

du har säkert rätt.

har extrem vete-intolerans också vilket kan ge brist på folsyra och sabba näringsupptaget och jag är rädd att jag åt nåt olämpligt för 2 veckor sen, så jag hoppas verkligen du har rätt och att det inte är inflammation i tarmarna som spökar för då spelar det kanske ingen roll hur mkt jag stoppar i mig :S

kan man kolla nivån av folat/folsyra på VC?

• spökplumpen

Jag blev också jättedålig i magen när jag bytte kosttillskott. Det jag brukade ta försvann från marknaden och jag blev tvungen att byta, men jag fick snabbt byta igen för magen klarade inte av den sort jag testade först. Har ingen aning vad det var jag reagerade på men min mage tålde inte den sorten. Men den andra sorten jag testade hade jag inga problem med.

• längtarefterbarn
    spökplumpen skrev 2014-01-13 15:44:43 följande:
    Jag blev också jättedålig i magen när jag bytte kosttillskott. Det jag brukade ta försvann från marknaden och jag blev tvungen att byta, men jag fick snabbt byta igen för magen klarade inte av den sort jag testade först. Har ingen aning vad det var jag reagerade på men min mage tålde inte den sorten. Men den andra sorten jag testade hade jag inga problem med.

oj, det hade jag ingen aning om att det kunde bli så. Provade denna sort för första gången eftersom jag blev så sjukt illamående av ACO's förra gången. Kanske är nåt i de kombinerade vitaminerna jag inte tål heller.. ?

kanske ska prova nån dag med de gamla tabletterna och köpa extra folsyra istället och se om det hjälper..

kanske probiotika också? har några probi mage liggandes..

• längtarefterbarn

när jag pratade med min läkare om blodtrycket rådde han mig att drick mer vatten när jag började få känningar. Tycker jag gör det nu men allt rinner liksom igenom.

Men om man är konstant kissnödig och dålig i magen är det kanske inte konstigt om man får vätskebrist med lågt BT som följd.. ?

• Flickan och kråkan

Du överanalyserar inte allt? Du är gravid i första trimestern. Det är vanligt att må smårisigt på alla möjliga sätt utan att man har brist på något eller att något är fel. 

• längtarefterbarn

hm  det är möjligt :P

jag och kroppen är inte helt överrens just nu och jag oroar ihjäl mig för allt och inget.

jobbigt bara med svajig syn och flimmer stundvis. hoppas det går över.

har haft världens frossa nu i några dagar så nu har jag dragit på mig en tub-halsduk över magen och brösten, då blev det bättre faktiskt. Så brist på konstiga idéer har jag knappast, haha.

• Annelie 76

Om du slutat med binjureextraktet från en dag till en annan förstår jag att du mår dåligt. Börja med dem igen så kommer du må bättre. Tar du inte en för stor dos så innehåller de inget som är farligt vid graviditet. Men du kan däremot behöva höja dosen något om några veckor.

• längtarefterbarn
    Annelie 76 skrev 2014-01-13 16:28:38 följande:
    Om du slutat med binjureextraktet från en dag till en annan förstår jag att du mår dåligt. Börja med dem igen så kommer du må bättre. Tar du inte en för stor dos så innehåller de inget som är farligt vid graviditet. Men du kan däremot behöva höja dosen något om några veckor.

tog en idag igen. brukar ta 2 om dagen annars.

hoppas det hjälper :)

Svar på tråden Gravid v 5 - Blodbrist/näringsbrist trots kosttillskott?