• Mamma82

Hemförsäkring

Vet ej om jag lägger detta rätt nu.
    Men jag har tänkt att skaffa hemförsäkring, men vet inte vart. Vilken är bäst enligt er? För och nackdelar med de försäkringsbolag som ni har haft.

• Svar på tråden Hemförsäkring
  • Lovisblomman

Dom flesta bolag har sammavillkor. En drulle (allrisk) tycket jag är viktigt ha med. Många snålar o väljer bort den. Otroligt dumt. Speciellt om barn finns i hushållet.

• Mamma82
    Lovisblomman skrev 2014-01-13 16:02:55 följande:
    Dom flesta bolag har sammavillkor. En drulle (allrisk) tycket jag är viktigt ha med. Många snålar o väljer bort den. Otroligt dumt. Speciellt om barn finns i hushållet.
    Har du nå speciellt företag som du rekomenderar?
    Det finns ju så många som erbjuder liknade.
    Finns det nån som är sämre än andra?
  • BuoBä

Det viktigaste är att ha en hemförsäkring över huvud taget, så har du ingen nu så teckna en så fort du kan!

Som Lovisblomman skrev så har de flesta väldigt lika villkor, men det kan ändå vara bra att kolla vad som ingår så du vet. Drulle/allrisk är bra att ha, och ibland är det ett tillägg. Likadant med cykelförsäkring, extra elektronikförsäkring, reseförsäkring och lite annat. Ibland är det olika paket med olika pris, tex "Bas" och "Extra" (hittar på nu, men de brukar heta typ såna saker) men kolla då så att du verkligen har behov av den dyrare varianten. 

Vill du ha något som garanterat är "tillräckligt bra", välj ett av de stora och kända bolagen, tex If, Folksam eller Trygghansa. Du binder dig för ett år vanligtvis, men sen kan du byta. 

• BuoBä
    BuoBä skrev 2014-01-13 17:09:20 följande:
     men kolla då så att du verkligen har behov av den dyrare varianten. 
    Här menade jag att om du frågar försäkringsbolaget så kommer de troligen rekommendera att du tar den dyraste varianten som täcker mest (de är ju säljare som vill tjäna pengar), men har du inte behov av det så är det såklart bara dumt.
    Jag har tex en reseförsäkring via jobbet, plus att det ingår reseförsäkring under vissa villkor på mitt Visa-kort. Alltså har jag valt bort den biten på hemförsäkringen. 
  • Lovisblomman

Nu jobbar jag sj på Folksam. Har alla mina försäkringar där såklart. Men tecknar du våran "Mellan" så klarar du dig. Finns det drulle, reseförsäkring , cykel etc. Är det ngt speciellt du funderar på så är det bara att fråga.

• Mamma82
    Lovisblomman skrev 2014-01-13 17:18:46 följande:
    Nu jobbar jag sj på Folksam. Har alla mina försäkringar där såklart. Men tecknar du våran "Mellan" så klarar du dig. Finns det drulle, reseförsäkring , cykel etc. Är det ngt speciellt du funderar på så är det bara att fråga.
    Vad för olika varianter finns det hos folksam och vad ingår i dom?
    Det viktigaste är att ha en hemförsäkring över huvud taget, så har du ingen nu så teckna en så fort du kan!

Som Lovisblomman skrev så har de flesta väldigt lika villkor, men det kan ändå vara bra att kolla vad som ingår så du vet. Drulle/allrisk är bra att ha, och ibland är det ett tillägg. Likadant med cykelförsäkring, extra elektronikförsäkring, reseförsäkring och lite annat. Ibland är det olika paket med olika pris, tex "Bas" och "Extra" (hittar på nu, men de brukar heta typ såna saker) men kolla då så att du verkligen har behov av den dyrare varianten. 

Vill du ha något som garanterat är "tillräckligt bra", välj ett av de stora och kända bolagen, tex If, Folksam eller Trygghansa. Du binder dig för ett år vanligtvis, men sen kan du byta. 
    Kan du rekomendera någon särskilt bolag?

• Lovisblomman

Tre alternativ. Bas, mellan o stor.
    I basen ingår ingen drulle. Måste du ha mellan för. Självrisken är då 1500 om du drullar till det. Ökar du till stor så sjunker självrisken till 750. En hemförsäkring har ett stort innehåll. Alldeles för mkt för mig att skriva. Läs om mellan på hemsidan. Är den d flesta tecknar. Du kan även räkna fram pris där.
    Vi samarbetar även med de flesta fackförbunden. Kan teckna förmånliga via dom.

• BuoBä
    Mamma82 skrev 2014-01-13 20:06:59 följande:
    Vad för olika varianter finns det hos folksam och vad ingår i dom?
    Det viktigaste är att ha en hemförsäkring över huvud taget, så har du ingen nu så teckna en så fort du kan! Som Lovisblomman skrev så har de flesta väldigt lika villkor, men det kan ändå vara bra att kolla vad som ingår så du vet. Drulle/allrisk är bra att ha, och ibland är det ett tillägg. Likadant med cykelförsäkring, extra elektronikförsäkring, reseförsäkring och lite annat. Ibland är det olika paket med olika pris, tex "Bas" och "Extra" (hittar på nu, men de brukar heta typ såna saker) men kolla då så att du verkligen har behov av den dyrare varianten.  Vill du ha något som garanterat är "tillräckligt bra", välj ett av de stora och kända bolagen, tex If, Folksam eller Trygghansa. Du binder dig för ett år vanligtvis, men sen kan du byta. 
    Kan du rekomendera någon särskilt bolag?

Nej, egentligen inte. Jag har haft några olika och alla har varit bra att ha att göra med när jag behövt dem. Just nu har jag Folksam faktiskt. Vi fick bra pris där när vi samlade försäkringarna. Tidigare har jag haft If, Trygghansa, Moderna, Gjensidige och säkert nåt mer. Jag brukar jämföra priser och villkor någon gång om året.
  • snedtak

Jag kan rekommendera Länsförsäkringar eftersom jag har haft bra kontakt med dem. Sedan har jag hört att man ska låta bli Moderna försäkringar pga att de bråkar. Men om du saknar en hemförsäkring tycker jag att du ska skaffa en snarast möjligt eftersom en vanlig hemförsäkring i stor sett täcker samma sak hos alla större bolag.

När du väl har en och har tid över kan du fundera på vilka behov som är viktiga för dig och vilken som passar dig bäst.

• BuoBä
    snedtak skrev 2014-01-13 21:24:00 följande:
    När du väl har en och har tid över kan du fundera på vilka behov som är viktiga för dig och vilken som passar dig bäst.
    Instämmer. Om du tycker det är svårt, välj en grundförsäkring snabbt, så kan du lägga till om det är något mer du behöver senare.
    Är det en hemförsäkring för bostadsrätt du behöver så kostar de inte särskilt mycket, men utan försäkring kan du åka på en rejäl smäll om du tex får inbrott. 
  • BuoBä
    BuoBä skrev 2014-01-13 22:51:26 följande:
    Instämmer. Om du tycker det är svårt, välj en grundförsäkring snabbt, så kan du lägga till om det är något mer du behöver senare.
    Är det en hemförsäkring för bostadsrätt du behöver så kostar de inte särskilt mycket, men utan försäkring kan du åka på en rejäl smäll om du tex får inbrott. 
    *för hyresrätt* menade jag. För bostadsrätt behöver man ofta ett litet tillägg, men det är inga gigantiska summor det heller. 
  • Mamma82

Finns det något bolag som ni inte rekomenderar som inte är nå bra?
    Har hört att if inte är nå bra, att dom bla inte hjälper en när man behöver ha hjälp.

• BuoBä

Här är en lista över de som har mest nöjda kunder, men kom ihåg att det här bara är en undersökning och de har inte med alla företag. 
    konsumenternasblogg.se/man-ar-ratt-nojd-med-sitt-forsakringsbolag/

Du kommer alltid hitta minst en person som tycker sig ha blivit långsamt eller orättvist behandlad av sitt försäkringsbolag, oavsett vilket bolag du googlar på. Min rekommendation är fortfarande att välja ett av de etablerade så du inte är utan försäkring, och sen kan du undersöka marknaden i lugn och ro. 

• kossamu

Vi har i stort sett alla våra försäkringar hos Folksam. Förmånligt genom vårt fackförbund. Ska även kolla upp vad dom kan göra för våra bilar ;)

Svar på tråden Hemförsäkring