• fraz

Börja studera som ensamstående med hus?

Hej
    Har senaste tiden känt mig sugen på att vidarutbilda mig. Är nu i bygg branschen som hantverkare men känner att dessa 15år av slit, släp och smutts räcker. Funderar på att plugga till arbetsledare, En sådan kurs varar om jag fattat rätt i 40 veckor och är på 120 poäng, vilket inte säger mig ett sk*t..
    Jag har gymnasiekompetens men behöver läsa in matte B fattar jag det som.

Nu till funderingen.
    Bor efter separation i en villa med två små barn varannan vecka.
    Inkomsten idag är ca 19-22 000kr/mån och det funkar.

Boende kostnaden är ca 5000kr i lån + ca 700kr i amortering (topplånet) + ca 4000kr i drift kostnad. = ca 10 000kr/ mån i boende kostnad

Går det att plugga och få bidrag, studiestöd, lån så man kan ha liknande ekonomi under studie tiden? Har ingen aning om hur sådant här funkar. var inne på CSN,s sida men blev inte klokare.

Och NEJ, jag kommer inte sälja huset för att bo 2000kr billigare i månaden. Och bilen behöver/måste jag ha men den är betald.

Någon som kan ge mig tipps och svar så jag vet om jag skall lägga ner mina studieplaner eller fortsätta klura på vidareutbildningen.

Med vänlig hälsning Fraz

• Svar på tråden Börja studera som ensamstående med hus?
  • sassaa

Jag studerar just nu mer fullt studiestöd, och jag får ut 9000 kr. Med bostadsbidrag 10,300 kr. Så att du hade behövt arbeta vid sidan av om du ska ha in 19-22 000 kr. Det är en ganska så hög inkomst, det har man inte som studerande. 

Du ska då läsa 120 p, vilket är 2 år på 100% tempo. Fast det låter lite konstigt om det är 40 veckor som du säger... det är 1 år, men 120 poäng är 2 år. 

Du måste ha sparade pengar, arbeta eller flytta ut för att ha den inkomsten vd studier. 

• Kerubmamman

Är 19-22 tkr före eller efter skatt? 

Om du tjänat över 184 tkr kalenderåret före studiestarten kan du söka tilläggslån.

Så här mycket kan du få ut från csn, per 4-veckorsperiod:
    Bidrag+lån= 9004 kr
    Barntillägg 2 barn= 956 kr (detta förutsätter att inte den andra föräldern också studerar)
    Tilläggslån= 3516 kr 

Sedan kan du nog få bostadsbidrag från försäkringskassan också. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Angels

Kanske OT, men var hittar du en sådan utbildning? I övrigt, är utbildningen på distans eller fysiskt på skolan? Är den på distans skulle du kanske klara av att arbeta deltid under tiden. Framför allt om det är en utbildning inom det du arbetar med, då brukar man ha rätt att ta ledigt för studier. Kanske du kan få jobba halvtid för att klara både ekonomin och studierna? Ingenting är omöjligt, man kanske bara måste se sig om efter lösningarna. ;)

• fraz

Hej

Om jag har fattat det hela rätt nu.
     så är utbildningen till byggnads ingenjör på 2år 120 poäng och 80 veckor. Det stog det på utbildnings sidan om jag läste tydligare..

Jag tjänar idag ca 28 000kr/ mån före skatt och har ut ca 20 000kr efter skatt + barnbidrag på 1125kr för båda barnen, så inkomsten är ca 21 000kr i månaden.

Om jag har förstått  det hela rätt så kan jag få ut ca 13 500kr i mån.
    Jag behöver skaka fram ca 7 papp till i månaden,  oj!

Ja det är ju lite att fundera på...

Tackar för alla svar.

Hur klarar ni er som studerar och är ensamstående, Har ni hus, bostadsrätt, hyresrätt, bil,  eller lever ni snåååålt som attans, eller föräldrar som hjälper till och stöttar ekonomiskt.

• Angels

För min del så klarar jag mig ekonomiskt tack vare att jag dels har en sambo och dels för att jag arbetar vid sidan av. Hade aldrig klarat av ekonomin om jag inte arbetat.

• Kerubmamman
    fraz skrev 2014-01-19 15:09:16 följande:
    Hej

Om jag har fattat det hela rätt nu.
     så är utbildningen till byggnads ingenjör på 2år 120 poäng och 80 veckor. Det stog det på utbildnings sidan om jag läste tydligare..

Jag tjänar idag ca 28 000kr/ mån före skatt och har ut ca 20 000kr efter skatt + barnbidrag på 1125kr för båda barnen, så inkomsten är ca 21 000kr i månaden.

Om jag har förstått  det hela rätt så kan jag få ut ca 13 500kr i mån.
    Jag behöver skaka fram ca 7 papp till i månaden,  oj!

Ja det är ju lite att fundera på...

Tackar för alla svar.

Hur klarar ni er som studerar och är ensamstående, Har ni hus, bostadsrätt, hyresrätt, bil,  eller lever ni snåååålt som attans, eller föräldrar som hjälper till och stöttar ekonomiskt.
    Tänk på att du lär få bostadsbidrag också. Jag tror du kan göra en preliminär beräkning på www.forsakringskassan.se
  • studentska

Du kan ju försöka kolla upp om utbildningen går på halvtid nånstans. Ibland finns det ju på fler än en ort, t.ex. distans. Då kan du ju jobba halvtid och plugga halvtid, då får man ha koll på så att man inte tjänar så mycket att CSN kräver tillbaka bidrag och lån. Det finns maxgränser för det men de är ju generösare satta om man bara tar lån och bidrag på halvtid. Det tar längre tid innan du är klar men kan ju vara en möjlig lösning om du känner att du absolut inte får ihop ekonomin och gärna vill plugga.

• fraz

Enligt en snabb beräkning på försäkringskassan så kan ja få 2 000kr/ i bostadsbidrag.

Då har jag angett årsinkomst på 175 000kr före skatt, (Studielån och bidrag i 10 månader)

Och bostadsyta på 145 km2

Bostadskostnaden är idag ca 120 000kr/år varav driftkostanden är ca 45 000kr/år
    så jag skrev att boende kostnaden var 5 000kr i månaden då försäkringskassan skrev att dom betalt ut för drift och viss räntekostnad.

Kan då min eventuella student ekonomi bli såhär?

Studie lån + bidrag 9 004kr
    Barn tillägg 956kr  ? barnen bor bara hos mig varannan vecka får jag hälften då?
    Tilläggslån 3 516kr
    Bostadsbidrag 2 000kr

= ca 15 500kr i månaden i 10 månader / året

Stämmer detta?

• Kerubmamman

Det är enbart bidragsdelen som räknas som inkomst när man beräknar bostadsbidrag, ej lånedelen. 
    Du får hela barntillägget oavsett om du har barnen hel- eller deltid, det enda som krävs är att du är vårdnadshavare (och att den andra föräldern inte studerar). 

Svar på tråden Börja studera som ensamstående med hus?