• Anonym (blopp)

Förstår inte frågan i Ansökan om FP

"Du har begärt föräldrapenning med mindre än fem hela dagar per vecka. Har du arbetat, haft semester, varit sjukskriven eller arbetssökande under den tid du inte har begärt föräldrapenning, så att denna tid tillsammans med den begärda föräldrapenningen motsvarar omfattningen på din SGI?"

Förstår inte frågan.

Efter att mitt barn blir ett år hade jag tänkt att ta ut FP 5d/v för att skydda SGI:n tills barnet blir 1,5 år.
    Jag börjar med att söka dagen innan barnet fyller ett år, vilket blir mitt i veckan och slutar mitt i en vecka, efter 3 månader Period 1).
    För att sedan ta ut FP för barn nummer två (det äldre) i tre månader tills yngsta barnet blir 1,5 år. (period 2)

Vad ska jag svara på frågan? Vilken period menar de? före eller efter period 1? Hur många dagar före eller efter vald FP-period?

Jag vill svara ja, för att jag kommer att ha 100% sysselsättning för att skydda min SGI, men det kan jag inte göra så som frågan är ställd eftersom jag inte jobbar dirket före eller efter period ett, inte heller har jag haft semester, varit sjukskriven eller arbetssökande.

jag kan inte svara nej för jag vet inte vad det svaret innebär!!!!!!!!!!!!

VAD ÄR SYFTET MED FRÅGAN? VAD INNEBÄR DET ATT SVARA JA RESP. NEJ?

• Svar på tråden Förstår inte frågan i Ansökan om FP
  • Försäkringskassan

Hej!

Syftet med frågan är just att kunna bedöma om du skyddar din SGI. Frågan syftar till den period du just ansökt om, så du svarar i varje ansökan för sig. Om du har sökt 5 dagar/vecka från och med barnets ettårsdag så skyddar du din SGI.

Hälsningar
    Rose, handläggare

Svar på tråden Förstår inte frågan i Ansökan om FP