• GladaVirre

nej! giftig färg till spälsängen!?hjälp!!

HEJ!!

Jag behöver hjälp snabbt!!!

Jag köpte en spjälsäng på IKEA, som jag målade i en jätte fin färg, LACKFÄRG, det är inte bra för barn att andas in, men är det farligt med den färgen när den väl sitter/är torkad, jag föder ju inte förän om 4 månader, kan jag inte använda sängen nu?? Jag är INTE bra på färger..

• Svar på tråden nej! giftig färg till spälsängen!?hjälp!!
  • Angla

Prata med en färgbutik....Jag tror att den blir ofralig efter några månader.

• Lunar

det finns vattenbaserad lack färg med. kolla vad det står på burken vad du ska rengöra penseln med. står det att du rengör verktygen med vatten så är det lugnt. det är ju inte direkt farligt att måla så lite med en lackfärg annars, bara att du inte ska rengöra penseln utan din kille fixar det om det nu behövas lacknafta eller dyligt.

• Ylle

nämen nog är det väl så att lackfärg bara är "farlig" innan den torkat??? sen luktar den väl lite nymålat ett tag, men det försvinner ju rätt fort.

• Unika

Jag skulle nog kolla upp det i alla fall... Jag menar, små barn har ju en tendens att gnaga på saker som inte är tänkt att ätas egentligen....

• Aros

Köpte du lacken på IKEA också? Det gjorde vi och den är giftfri, den är alltså bara farlig för barn när den är i flytande form (frågade för att vara på den säkra sidan). Om du köpt den någon annanstans får du gå tillbaka dit och fråga.

• Augusti

Jag tror att oljebaserad färg (dvs sådan som man måste använda lacknafta till att göra rent penseln med) inte är så nyttig för barn om de senare skulle gnaga på sängen. Det är vad jag har hört , men är inte 100% säker.....Jag skulle fråga i färgaffären för at vara lugn!

• madellan

hej hej.. min sambos mamma berättade att när sambon föddes så skulle han ligga i en vagga (som vi har fått nu, jättefin ) som var nymålad men han kunde aldrig sova i den. han gillade nog inte lukten.. men ställer du ut den för vädring ett tag så tror jag inte att det ska vara några problem...

• GladaVirre

aa jag får höra me en affär, så synd när jag målat med sån fin färg, hehe men men man måste ju ta det säkra före det osäkra..tack!

• Niquilota

Färg kan visst vara farlig efter att den har torkat, den kan avge både farliga och ofarliga ting fast den är torr. Du måste kolla upp vad just den färgen du målat med kan ha för effekt på barnet.

Annika

Svar på tråden nej! giftig färg till spälsängen!?hjälp!!