• Wierdo

Inom vilket spann ska pulsen ligga för högst förbränning?

Som rubriken lyder - om någon förstår hur jag menar..

• Svar på tråden Inom vilket spann ska pulsen ligga för högst förbränning?
  • sportpappa

Du bränner högst vid så hög puls som möjligt. Dock orkar du inte hålla på så länge om du kör med 100% av maxpuls. Därför gäller det att hitta en lagom mellannivå som gör att du orkar hålla på länge. Var den nivån är för dig får du prova dig fram till. 

Det är ytterst få som känner till sin maxpuls och det är svårt att ta reda på den. Formlerna stämmer väldigt sällan. Om du har pulsklocka så har du säkert någon uppmätt maxpuls när du verkligen tagit ut dig. Lägg till 10-20 på det värdet så är du nog hyfsat rätt. Om du sedan uppnår det värdet så ligger du nog ytterligare 5-10 slag högre i maxpuls.

Det du vill göra för att hålla förbränningen så hög som möjligt är att köra så hårt som möjligt under den tid du tränar. "Så hårt som möjligt" anpassas till ditt övriga liv så att du orkar göra det du ska göra resten av dagen. Det ska inte heller göra skadligt ont. Att det bränner i musklerna när man anstränger sig är i regel inte skadligt.

• Wierdo

Min vilopuls pendlar mellan 90-120.. Betyder det att jag förbränner lättare vid ansträngning då?

• sportpappa
    Wierdo skrev 2014-01-18 12:24:00 följande:
    Min vilopuls pendlar mellan 90-120.. Betyder det att jag förbränner lättare vid ansträngning då?
    Vad din vilopuls är säger inte något om din förbränning vid ansträngning.
    Det är hur mycket du anstränger dig som avgör.

Är det verkligen din uppmätta vilopuls när du är i full vila? Den är i så fall väldigt hög och borde nog kollas upp om du inte redan nu vet vad det beror på.
    http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Undersokningar/Ta-pulsen

Vilopuls mäts bäst precis när du vaknar på morgonen, är utvilad och inte har några yttre faktorer som stressar eller på annat sätt påverkar dig.
  • Wierdo

Ja, detta är taget när jag ligger i sängen på morgonen.. Varit på EKG som är normalt, likaså mitt blodtryck..

Tack för svaret :)

Svar på tråden Inom vilket spann ska pulsen ligga för högst förbränning?