• önskarnr2

Flytttips mottages!

Hej!
    Jag ska flytta den 21/2 & har bara flyttat en gång förut när jag flyttade hemifrån & hade då inte så mycket saker.
    Nu några år & två barn senare så är det lite mer.
    Så ge mig era bästa flytttips!
    Funderar på att börja lite smått redan nu men det kanske är onödigt?
    Har två vilda barn & begränsat med barnpassning så det kommer nog ta ett tag att få ner allt ;)

Mamma till två underbara prinsar -2010- -2012-
  • Svar på tråden Flytttips mottages!
  • leandra

Mitt bästa tips är att märka alla kartonger tydligt. Vad de innehåller och i vilket rum de ska vara. Köp bra pennor och stora etiketter. Packa inte porslin och glas med tidningspapper eftersom det kan färga av sig och du får en massa disk. Linda istället in porslin och glas i kläder, lakan och handdukar som inte används för tillfället, eller skaffa bubbelplast ( finns t ex hos Clas Ohlson).

Börja redan nu att gå igenom era saker och rensa bort sådant ni inte använder (bra tillfälle!) Börja packa sådant som inte behöver användas nu. Jag föredrar att flytta allt vid samma tillfälle istället för att smådutta med många vändor. Och om du har råd, köp flyttstädningen, det är guld värt!

• BuoBä

Det tar EVIGHETER att packa och man behöver alltid fler kartonger än man tror, så börja redan nu att packa ner sådant som ni inte använder just nu; julpynt, böcker, dvd:er, sommarkläder, extra lakan, dukar, pynt, ärvda servicen från farmor etc. (Eller: Kolla upp hur mycket en flyttfirma vill ha för att packa allt åt dig. Det kostar såklart, men inte alls så mycket som man skulle kunna tro.)

Packa inte hela kartonger fulla med böcker, papper och andra tunga saker. Då är de nästan omöjliga att lyfta. Lägg ett lager i botten och fyll ut med kläder, textil, kuddar eller andra lätta saker. 

Se till att ha tillräckligt mycket kartonger så du får ner alla saker, och att allt är packat när flytten startar. Man hinner INTE packa upp och återanvända samma kartonger under flyttdagen. 

Lägg viktiga papper som du måste ha ordning på i en särskild kartong som du håller ordning på under flytten. 

På flyttdagen, se till att ha en liten väska packad med det ni behöver på kvällen och dagen efter, tex lakan, handdukar, pyjamas, hygienartiklar och ett ombyte. Då slipper ni börja gräva i kartonger det första ni gör för att kunna sova.  

• Fjärilslarv

märk alla kartonger med nummer och en färg och sen i datorn så så skriver du upp vad alla kartonger innehåller.
    allt rosa är vardagsrum, allt grönt är kök osv.
    så gjorde vi när vi flyttade mkt smidigt! Vi hade post-it-lappar som vi klippte.
    samt att givetvis damsuga av allt som behövs innan du packar det.

packa även en nödlåda/nödväska den innehåller det ni behöver för den kommande veckan så ni har tid på er att packa upp.

fixa logistik med flyttstädning och transport av sakerna, flyttfirma  och städfirma kanske?

• Fjärilslarv

Om vänner och familj ska hjälpa er att flytta se till att det finns fika till folk både kaffe/te, vatten och något att tugga på, samt att ni bjussar dem på något att äta när ni är klara pizza kanske? Hand- des och en rulle toapapper är också att bra att ha, samt även plåster.

• Fjärilslarv
    leandra skrev 2014-01-14 14:38:30 följande:

Mitt bästa tips är att märka alla kartonger tydligt. Vad de innehåller och i vilket rum de ska vara. Köp bra pennor och stora etiketter. Packa inte porslin och glas med tidningspapper eftersom det kan färga av sig och du får en massa disk. Linda istället in porslin och glas i kläder, lakan och handdukar som inte används för tillfället, eller skaffa bubbelplast ( finns t ex hos Clas Ohlson).

Börja redan nu att gå igenom era saker och rensa bort sådant ni inte använder (bra tillfälle!) Börja packa sådant som inte behöver användas nu. Jag föredrar att flytta allt vid samma tillfälle istället för att smådutta med många vändor. Och om du har råd, köp flyttstädningen, det är guld värt!

man kan linda i porslinet i plastfolie först och sen ta tidningspapper då missfärgas det inte. lakan och handukar är dumt, eftersom de måste slängas om de går sönder i flytten.

jag tycker det är bättre att märka med ett nr och en färg och att allt som ska till samma ställe har samma färg, då blir det enklare att se.
  • Fjärilslarv
    BuoBä skrev 2014-01-14 14:44:52 följande:
    Det tar EVIGHETER att packa och man behöver alltid fler kartonger än man tror, så börja redan nu att packa ner sådant som ni inte använder just nu; julpynt, böcker, dvd:er, sommarkläder, extra lakan, dukar, pynt, ärvda servicen från farmor etc. (Eller: Kolla upp hur mycket en flyttfirma vill ha för att packa allt åt dig. Det kostar såklart, men inte alls så mycket som man skulle kunna tro.)

Packa inte hela kartonger fulla med böcker, papper och andra tunga saker. Då är de nästan omöjliga att lyfta. Lägg ett lager i botten och fyll ut med kläder, textil, kuddar eller andra lätta saker. 

Se till att ha tillräckligt mycket kartonger så du får ner alla saker, och att allt är packat när flytten startar. Man hinner INTE packa upp och återanvända samma kartonger under flyttdagen. 

Lägg viktiga papper som du måste ha ordning på i en särskild kartong som du håller ordning på under flytten. 

På flyttdagen, se till att ha en liten väska packad med det ni behöver på kvällen och dagen efter, tex lakan, handdukar, pyjamas, hygienartiklar och ett ombyte. Då slipper ni börja gräva i kartonger det första ni gör för att kunna sova.  
    nja snarare för första veckan!
  • Vitamin

Köp massor av Ikeakassar att packa kläder och mjuka saker i, de är billiga, slukar massor och man kan bära en i var hand. Lägg saker som inte väger så mycket i byrålådor och i skåp så blir det några färre kartonger att bära. Smartaste sättet att transportera böcker är i vanliga paperskassar. Gäller även matvaror. Gör en planritning av det nya boendet och rita in var dina möblerna ska placerad. Märk upp möblerna och rummen med färg- och sifferkod. Ju bättre allt är sorterat desto smidigare att packa upp. För att packa glas och porslin använder jag sånt tunt papper som finns vid inslagningsdisken på tex Ikea. Hushållspapper är oxå bra och billigt för ändamålet. Ska flytta om några månader igen. Sååå tråkigt, jag kommer att börja gå igenom skåp, lådor, garderober och förråd redan nu.

• BuoBä

Papperskassar till böcker är inte särskilt bra för de går inte att stapla, välter de så rasar böckerna ut och vassa hörn kan skära sönder dem. Kartonger är mycket bättre.

• Fjärilslarv
    BuoBä skrev 2014-01-14 19:58:03 följande:
    Papperskassar till böcker är inte särskilt bra för de går inte att stapla, välter de så rasar böckerna ut och vassa hörn kan skära sönder dem. Kartonger är mycket bättre.
    Precis Papperkassar kan vara det dummaste jag har hört! Kassar som går att stapla är däremot bra, sådanna som har blixlås runt sig, jag och maken fick en gigantiskt en från ullared av svärföräldrarna när vi flyttade, jag hade säkert fått plats i den! Den hade blixtlås så det var enkelt att stapla den =).
  • leandra
    Fjärilslarv skrev 2014-01-14 14:52:09 följande:
    man kan linda i porslinet i plastfolie först och sen ta tidningspapper då missfärgas det inte. lakan och handukar är dumt, eftersom de måste slängas om de går sönder i flytten.

jag tycker det är bättre att märka med ett nr och en färg och att allt som ska till samma ställe har samma färg, då blir det enklare att se.
    För mig har det i alla fall funkat perfekt med lakan och handdukar, inget har gått sönder på 4 flyttar Glad
  • leandra

Nu kom jag på en sak till! Om du har möjlighet att få hjälp från många under flyttdagen så ta emot all hjälp du kan få! Flyttar man från eller till lägenhet så kan det behövas någon som håller upp port/hissdörr och någon som vaktar flyttlasset där nere. Det är tungt att bära mycket så man kan behöva turas om med det. Min mamma brukar vara fikaansvarig samt upp-packare av matvaror i köket på nya stället - toppen att ha någon som fixar det!

• sär skriven

Jag brukar stoppa ömtåliga porslins/glasföremål i tubstrumpor (noga tvättade såklart).

Brukar också grovstäda under tiden fram till flytten; ugn, bakom spis, fläkt, avlopp, sånt som är tungt och tidskrävande. Är det hyfsat rent är det bara att svepa igenom det sedan, när man kanske har mer bråttom.

Kärscher fönsterputsmaskin är verkligen en räddare i fönsterputsnöden. Har du ingen egen och inte vill slanta upp kanske du kan låna en - den sparar enormt mycket tid och kan användas på speglar också.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Aniiee

Börja NU! Helst igår.

När jag skulle flytta för att huset jag bodde i skulle (håller på att) stambytas, så fick vi flyttkartonger av hyresvärden TVÅ DAGAR innan flytten! Med kravet att ALLT skulle packas ned och tas med/magasineras. Vilken mardröm det var! Stackars tanterna som hade bott i huset i femtio år och inte hade någon hjälp att packa.

Annars är mitt bästa tips att färgkoda dels kartongerna, dels rummen på det nya stället (gå in och sätt upp stora färgade lappar ovanför dörrarna), så kan man ställa in kartongerna där de "ska vara". Särskillt bra om barnen får varsitt egna rum, så får de bestämma färgkod och veta att deras prylar hamnar i rätt rum....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Cherry Cupcake

*Börja i god tid
    *släng skit allteftersom du packar
    *märk allt tydligt
    *ha en kartong med en uppsättning bestick disktrasa, tvål, toapapper, handdukar och sånt du kommer att behöva direkt och de första dagarna
    *lakan och vissa kläder kan du packa i sopsäckar, smidigt!
    *om du har möjlighet så packa ett rum redan nu, städa ur och stäng dörren så är en del klart iaf

• önskarnr2

Tack för alla tipsen! 
    superbra tips, har börjat med förrådet & Klädkammaren (använder det mer som förvaringsrum;)), de två rummen som jag tror kommer ta längst tid.
    Flytten närmar sig nu, men känns bättre nu än när jag skrev den här tråden. Tur att jag varit ute i tid så jag slipper stressa.

Svar på tråden Flytttips mottages!