• mem

Hur lång tid för frys att bli kall?

Jag passade på att frosta av frysen idag då det äntligen har kommit snö och blivit minusgrader ute så att jag kan få väck snön som var inne (i frysen). Himla skönt.
    Eftersom jag aldrig har frostat av en frys tidigare ( Skäms ) undrar jag nu när jag kan börja lägga in maten igen? Det hade jag så klart inte en tanke på när jag började dagens projekt. Jag har ingen manual till den heller eftersom den fanns här när jag flyttade in.

När är frysen kall?

• Svar på tråden Hur lång tid för frys att bli kall?
  • Fjärilslarv

Du ser väl på termometern till frysen när den är tillräckligt kall?

• Fjärilslarv
    mem skrev 2014-01-14 15:16:41 följande:
    Jag har ingen termometer i frysen.
    ok? det brukar finnas på frysen, annars så får du väl tänka ett par timmar från det att du är klar, vi väntade över natten och hade maten ute på altan.
  • mem
    Fjärilslarv skrev 2014-01-14 15:18:26 följande:
    ok? det brukar finnas på frysen, annars så får du väl tänka ett par timmar från det att du är klar, vi väntade över natten och hade maten ute på altan.
    Ja, jag vet. Jag har inte hittat vart den skulle sitta i så fall. Det sitter som en utdragen trekant, en sådan som ser ut som symbolen för ljudvolym etc (svårt att förklara). Men den säger ju ingeting om hur kallt det faktiskt är i frysen. Jag har ingen aning om graderingen på den heller, så det är svårt att räkna ut hur kall frysen är ändå.

Jag skulle i och för sig kunna ställa in iskubslådan med vatten. När det är fryst borde det vara okej att ställa in maten. Eller måste frysen vara kallare än så?
  • Fjärilslarv
    mem skrev 2014-01-14 15:38:56 följande:
    Ja, jag vet. Jag har inte hittat vart den skulle sitta i så fall. Det sitter som en utdragen trekant, en sådan som ser ut som symbolen för ljudvolym etc (svårt att förklara). Men den säger ju ingeting om hur kallt det faktiskt är i frysen. Jag har ingen aning om graderingen på den heller, så det är svårt att räkna ut hur kall frysen är ändå.

Jag skulle i och för sig kunna ställa in iskubslådan med vatten. När det är fryst borde det vara okej att ställa in maten. Eller måste frysen vara kallare än så?
    när iskubslådan är fryst är det väl under noll grader eftersom vatten fryser då...eller har jag fel hmmm. var länge sen jag gick i skolan :P.
    en frys ska väl vara ett par minusgrader? tror vår är på -15.
  • Kallebus

Ni tänker fel!

Så fort frysen är ren och torr så sätt igång den och packa in den frysta maten igen.
    Maten gör att det inte går åt så mycket energi för att få ner temperaturen och det är inte så varmt att maten kommer att tina upp.

• mem
    Fjärilslarv skrev 2014-01-14 15:40:46 följande:
    när iskubslådan är fryst är det väl under noll grader eftersom vatten fryser då...eller har jag fel hmmm. var länge sen jag gick i skolan :P.
    en frys ska väl vara ett par minusgrader? tror vår är på -15.
    Nu låter jag som en besserwisser men ja, det fryser vid noll grader. Och jag tror att frysen ska vara på -18 grader som max (läste det nyss). ;)
    Kallebus skrev 2014-01-14 15:42:40 följande:
    Ni tänker fel!

Så fort frysen är ren och torr så sätt igång den och packa in den frysta maten igen.
    Maten gör att det inte går åt så mycket energi för att få ner temperaturen och det är inte så varmt att maten kommer att tina upp.
    Jag hade en tanke på det också men jag läste i en annan tråd att man inte skulle göra så. Ja, men jag vill inte att frysen ska vara helt varm heller. Vi hade en del kött och jag vill verkligen inte tina upp det, ens lite lite. (Min man köper så mycket extra-pris-kort-datum-baror)
    Jag väntar på nollgradigt, sen kastar jag in maten. :)
  • Fjärilslarv
    mem skrev 2014-01-14 16:03:28 följande:
    Nu låter jag som en besserwisser men ja, det fryser vid noll grader. Och jag tror att frysen ska vara på -18 grader som max (läste det nyss). ;)

Jag hade en tanke på det också men jag läste i en annan tråd att man inte skulle göra så. Ja, men jag vill inte att frysen ska vara helt varm heller. Vi hade en del kött och jag vill verkligen inte tina upp det, ens lite lite. (Min man köper så mycket extra-pris-kort-datum-baror)
    Jag väntar på nollgradigt, sen kastar jag in maten. :)
    hehe nejdå ingen besservisser, det var ett tag sen jag gick i skolan och jag skulle ju kunna ha fel eller hur :p.
Svar på tråden Hur lång tid för frys att bli kall?