• Loui

    Begraver du djuren i kista?

    Hej! Jag såg idag att min veterinär säljer djurkistor.
    Blev väldigt glad när jag insåg att den möjligheten finns.


     


    Jag tror det är jätteviktigt att hålla i en liten ceremoni och
    på något sätt förklara döden för sitt barn. Mitt barn har en
    hamster och när den dör kommer vi nog att köpa en sådan
    liten kista, läsa en bön och begrava den med sina favoritsaker..


     


    Är det fler som tycker det känns viktigt?


    Hade ni köpt en djurkista för ert djur, eller hur gör ni när de går bort?


    De har en speciell plats i vårt hjärta
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-14 16:12
    Ni får gärna berätta om ni har större eller mindre djur också. Och hur ni gör!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Begraver du djuren i kista?
  • Loui
    hannis skrev 2014-01-14 16:09:11 följande:
    Nej vi kremerar våra djur och gräver ner askan. 
    Ja just det! Har du barn? Hur berättar du för dem isåfall??Glad
  • EllisBell

    Vi har låtit kremera våra djur (individuell kremering som ordnas av djursjukhuset). Vi har då valt en fin urna som vi begravt askan i.

  • Kallebus

    ´Här förklaras det precis vad som hänt för barnen (viss censur på vidriga detaljer)
    Barnen får vara med och begrava djuren men vi har ingen kista utan brukar lägga dom i en gammal tröja eller lakan beroende på storlek.

    Det märks att mina barn har växt upp med morföräldrar som har gård för när gammlamormor dog så tyckte sonen 6år att "då kan morfar gräva ner henne med traktorn"
    Inget drama här inte Flört

  • Loui
    EllisBell skrev 2014-01-14 16:17:30 följande:
    Vi har låtit kremera våra djur (individuell kremering som ordnas av djursjukhuset). Vi har då valt en fin urna som vi begravt askan i.
    Är barnen med vid begravningen? Vad säger ni till dem?
    Kallebus skrev 2014-01-14 16:20:35 följande:
    ´Här förklaras det precis vad som hänt för barnen (viss censur på vidriga detaljer)
    Barnen får vara med och begrava djuren men vi har ingen kista utan brukar lägga dom i en gammal tröja eller lakan beroende på storlek.

    Det märks att mina barn har växt upp med morföräldrar som har gård för när gammlamormor dog så tyckte sonen 6år att "då kan morfar gräva ner henne med traktorn"
    Inget drama här inte Flört
    Jaha. Haha, ja. Vad skönt!
  • hannis
    Loui skrev 2014-01-14 16:13:54 följande:
    Ja just det! Har du barn? Hur berättar du för dem isåfall??Glad
    Ja jag har barn. Äldste är 4 år och han kommer inte ihåg när sista hunden dog men vi kommer snart ställas inför det då vi har en gammal och sjuk hund hemma nu. Jag kommer förklara att hunden är död eftersom hon är gammal och att vi måste gräva ner henne på en fin plats sen till våren när marken är mjuk. Kanske lånar vi någon bok om döden. från biblioteket. "Adjö Herr Muffin" är väldigt fin tex. 
  • Kallebus

    Jag tror att det blir lättare för barnen om dom lär sig från början och att man inte gör det mer dramatiskt än nödvändigt?!
    Har katten blivit påkörd så säg det. Man behöver ju inte tala om att den blev köttfärs eller led.
    Dog hamstern så säg som det är. Den blev gammal eller sjuk.
    Det är så när man har djur. Oftast dör dom före oss.
    Det är okej att bli ledsen och sakna dom.
    Mina två förstår vad som händer, är ledsna och saknar djuret men inser att det inte kommer tillbaka och släpper det ganska fort.
    Kompisens min är sååå försiktig, ska skydda sina barn och linda in allt. Det gör bara saken värre.
    Barnen är helt förstörda för dom märker att mamman tar illa vid sig och den onda cirkeln är igång.

  • Loui
    Kallebus skrev 2014-01-14 16:35:21 följande:
    Jag tror att det blir lättare för barnen om dom lär sig från början och att man inte gör det mer dramatiskt än nödvändigt?!
    Har katten blivit påkörd så säg det. Man behöver ju inte tala om att den blev köttfärs eller led.
    Dog hamstern så säg som det är. Den blev gammal eller sjuk.
    Det är så när man har djur. Oftast dör dom före oss.
    Det är okej att bli ledsen och sakna dom.
    Mina två förstår vad som händer, är ledsna och saknar djuret men inser att det inte kommer tillbaka och släpper det ganska fort.
    Kompisens min är sååå försiktig, ska skydda sina barn och linda in allt. Det gör bara saken värre.
    Barnen är helt förstörda för dom märker att mamman tar illa vid sig och den onda cirkeln är igång.
    Håller helt med dig! Jag tänker att man förklarar så barnen vet från början, och att man har någon slags av ceremoni vid begravningen för att ha den stunden och känna att man gjort rätt för det lilla djuret och att våra barn ser detta.

    Kan ju bli svårt för din väninnas barn att hantera det längre fram också då :/
  • dessan59

    vi begravde vår katt på en djurkyrkogård, eller en fin plats nere vid vattnet där fler har begravt sina djur.

    Maken snickrade ihop ett kors där vi skrev hans namn, så gjorde vi även med hunden som jag hade tidigare.

    vid vattnet fast med en blomma, som blommar varje vår/sommar

  • Loui
    dessan59 skrev 2014-01-14 17:04:37 följande:
    vi begravde vår katt på en djurkyrkogård, eller en fin plats nere vid vattnet där fler har begravt sina djur.

    Maken snickrade ihop ett kors där vi skrev hans namn, så gjorde vi även med hunden som jag hade tidigare.

    vid vattnet fast med en blomma, som blommar varje vår/sommar
    Vad fint. Hade ni någon kista?
Svar på tråden Begraver du djuren i kista?