• Anonym (undrande)

blir kallad mamma av bonusbarn

Jag har ett litet problem det är så att mitt bonusbarn på snart 3 år kallar mig för mamma. Barnet har sedan början av mitt och min sambos förhållande (ca 1 ½ år ) då han återupptog umgänge varannan helg med sitt barn haft svårt att kalla mig vid namn. I början kallade h*n alla kvinnor för mamma, dvs mest min sambos mamma, mig och en vän till sambons mamma. Efter ett tag började det krympa i takt med att han lärde sig säga namnen även mitt namn då men sedan började han ropa mamma efter mig. Jag svarade inte på mamma utan gick till h*n och frågade om h*n ropade på mig och förklarade att jag heter ju ******, men det slutade inte. Har inga egna barn så det är inte så att h*n hör någon annan säga det förutom de få gånger någon bekant till min sambo som man aldrig träffat som råkat tro att jag varit biomamman men då har vi rättat personen 

Min sambo har aldrig kallat mig mamma utan säger alltid mitt namn och vi försöker rätta så fort vi hör att det ropas mamma och så håller det någon timme sen är det mamma igen, barnet vet vad jag heter men föredrar att inte använda mitt namn utan säger mamma eller ibland "mamma******" Förklarade för en vän och han beskrev det som att h*n sökt en mammafigur när biomamman inte varit där, vill höra era tankar kring detta tack

• Svar på tråden blir kallad mamma av bonusbarn
  • Anonym

I och med att ni inte har uppmuntrat/påtvingat barnet att kalla dig mamma utan hen har valt det själv, ser jag inte något problem med det. Vill ni verkligen inte att hen ska göra det så får ni fortsätta som ni gör, med åldern lär barnet i så fall övergå till att använda ditt namn.

• Anonym (..)
    Anonym skrev 2014-01-14 16:49:40 följande:
    I och med att ni inte har uppmuntrat/påtvingat barnet att kalla dig mamma utan hen har valt det själv, ser jag inte något problem med det. Vill ni verkligen inte att hen ska göra det så får ni fortsätta som ni gör, med åldern lär barnet i så fall övergå till att använda ditt namn.
    What hen said
  • Anonym (undrar,,)

vad är problemt ? du får väll va glad att dit bonusbarn verkar gillar dig som mamma.

• Anonym (..)
    Anonym (undrar,,) skrev 2014-01-14 17:12:27 följande:
    vad är problemt ? du får väll va glad att dit bonusbarn verkar gillar dig som mamma.
    Fast bonusbarnet har säkert redan en mamma.
    Får man hoppas i alla fall.
  • Anonym (undrar,,)

../ ja och de är väll bara bra att de barnet ser de på dedär sättet ? nått annat dåligt argument du har ?

• nymedlem

Jag tycker du ska fortsätta att säga "nej, jag heter ju NN....... du har ju redan en mamma".

• Anonym (undrande)

Mamman är boförälder och vi har h*n bara varannan helg, vill bara inte att mamman ska bli arg på mig då många bonusmammor får skäll av biomamman pga sånt. Kan förövrigt säga att min sambo var och skällde på henne eftersom hon, under de månader pappan varit frånvarande, sagt till barnet att hennes sambo var barnets riktiga pappa. Vill inte att hon ska få för sig att vi gjort något sånt Var nyfiken på om det hänt er eller om ni hade någon tänke på hur det uppstått

• Anonym (flera mammor)

Jag undrar hur du själv känner inför att bonusbarnet kallar dig mamma, ibland med ditt namn i tillägg? Det kan vara en kvarleva från tiden då alla kvinnor kallades "mamma" av barnet. Men det kan också vara så att barnet ser att det finns tre personer med ett föräldrabeteende i hen närhet: biomamman, biopappan och pappans tjej. Det verkar ju tyda på att du kanske har en näst intill lika viktig roll som pappan men eftersom du är kvinna blir du "mamma". Hur känns det för dig?

Jag tror inte man behöver oroa sig för att barnet lider men av att ha två mammor. "En extra, vad bra!" Tror jag snarare. Sen har troligtvis barnet en annan relation till biomamman eftersom barnet är där mest och har varit med mamman från början.

Du är ju styvmamma, så det är inte så konstigt. Frågan är om du vill vara det? (Jag skulle tycka det var helt underbart men det är en annan historia.)

• Anonym (flera mammor)

Åh , sorry. Skrev innan jag läst  ditt svar TS.

• Anonym
    Anonym (undrande) skrev 2014-01-14 17:34:24 följande:
    Mamman är boförälder och vi har h*n bara varannan helg, vill bara inte att mamman ska bli arg på mig då många bonusmammor får skäll av biomamman pga sånt. Kan förövrigt säga att min sambo var och skällde på henne eftersom hon, under de månader pappan varit frånvarande, sagt till barnet att hennes sambo var barnets riktiga pappa. Vill inte att hon ska få för sig att vi gjort något sånt Var nyfiken på om det hänt er eller om ni hade någon tänke på hur det uppstått
    Förstår situationen, men det är fortfarande barnet som valt, med sin egen fria vilja, att kalla dig mamma/mamma namn. Bara att tala om det för mamman om hon tar upp det.

Men återigen, känner du dig obekväm med att bli kallad mamma får ni fortsätta att uppmuntra barnet att bara använda ditt namn.
  • Anonym (ja..?)

Inte ovanligt att barn kallar kvinnor för mamma och män för pappa. Det är inget att bry sig i. Min bonus säger så ibland vid glömska och likaså har massor av elever i olika åldrar gjort. En del oftare än andra.
    Jag bryr mig inte i vad jag kallas så länge det är hyfsat snällt och mamma måste väl vara böand det snällare tilltalsorden?

Svar på tråden blir kallad mamma av bonusbarn